2022-03-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av restaurangagaren
Så kan Norge börja bygga för framtiden mer balanserat utan detta ständiga Johaug-fokus. Skönt för alla norska tjejer i spåren.

Jag tror på det motsatta, de norska tjejerna kommer att sakna Johaug mest av alla.

Med Björgen och Johaug har Norge dominerat damernas distanslopp i över ett decennium.
Vem ska ta över nu?

Östberg och Weng är sämre än för 5 år sedan.
Haga var riktigt bra i bara en säsong. (Tyvärr fel säsong för svensk del, annars hade det blivit ytterligare 2 OS-guld 2018)
Fossesholm är för dålig i klassisk stil och är dessutom så ojämn att Frida framstår som stabil i jämförelse.

I sprint ser det ännu sämre ut om Falla slutar.
Efter flera år med norsk dominans, inte bara genom sprintdrottningarna Björgen och Falla, utan även på bredden, är det nu Sverige som regerar. Sveriges bredd är i en klass för sig och Jonna känns ohotad som den nya sprintdrottningen. Samma sak kunde man iofs sagt om Stina också.

Utan Johaug kommer norskornas totala antal pallplatser vara lägre än Johaugs segrar. På vilket sätt det skulle vara skönt för norskorna förstår jag inte. Efter några helger utan norsk seger är nog inte stämningen på topp i laget.
Citera
2022-03-04, 17:59
Medlem
MosesMetares avatar
Jag tycker det är lite märkligt att så många verkar vara överraskade över beskedet att Therese Johaug slutar. Jag skulle nog ha blivit mer förvånad om hon fortsatt även efter denna säsong.
Hon lyckades ju uppnå det stora målet och vinna ett individuellt OS-guld, och har därmed vunnit allt man kan vinna inom längdskidåkningen. Hon är dessutom obesegrad i mästerskapslopp efter sin återkomst. Man får gå tillbaka till 10 km fritt i Falu-VM 2015 för hennes senaste förlust, och då blev hon ju dessutom bortvallad i snövädret. Så jag är inte det minsta överraskad över dagens besked. Hon slutar på topp, med alla sina mål uppfyllda. En bättre avslutning kan man knappast önska sig som idrottsman.
Citera
2022-03-04, 18:13
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Däremot kommer jag nog sakna Johaug. Tycka vad man vill om henne men kampen mellan henne och de som försökt utmana henne har satt lite extra krydda på damloppen.

Den kryddan har varit lika spännande som att se målarfärg torka.
Citera
2022-03-04, 18:14
Medlem
tcfmogs avatar
Tyvärr kommer Johaug mest bli ihågkommen för att hon dopade sig.
Citera
2022-03-04, 18:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

När den kryddan inte används lär nog anrättningen vara betydligt mer menlös.
Citera
2022-03-04, 18:28
Medlem
NorthernCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog

Nej
Citera
2022-03-04, 18:36
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernCross
Nej
Jo. Vad är sådana som Lance Armstrong, Marion Jones och Johann Muhlegg mest kända för?
Citera
2022-03-04, 18:51
Medlem
Tråkigt om det vore kriget som avgjorde.
Citera
2022-03-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog

Fan vad skönt det ska bli att slippa flashbackisar som tjatar om det här...fast de lär väl inte försvinna.

Slutar nog för att det varit lite för mycket statsdoping, fluorvalla och att på sista VM var det många som var betydligt bättre (form) än i VM i Oberstdorf.
lir ännu äldre

Nu när både haggan och ryssarna är ute ur bilden (och finskorna blir ännu äldre) lär väl de där svenskorna ta över helt. Jag tänker på Frida, Ebba, Jonna, Linn, Emma, Maja, Moa, Moa L, Moa H, LL, Anna-Johanna, Märta-Lisa. Hoppas tyskorna kan gruppera sig för lite motstånd.
Senast redigerad av ccnut 2022-03-04 kl. 19:02.
Citera
2022-03-04, 18:52
Medlem
rainbowias avatar
Vad innebär detta?
https://www.fis-ski.com/DB/general/event-details.html?sectorcode=CC&eventid=49394&seasoncod e=2022

Notera vad det ska tävlas den 13 mars.
Citera
2022-03-04, 18:53
Medlem
katws avatar
Citat:

Fast det har väl varit värt det de gånger hon har fått stryk?
Citera
2022-03-04, 18:56
Medlem
katws avatar
Citat:
Vad innebär detta?
https://www.fis-ski.com/DB/general/event-details.html?sectorcode=CC&eventid=49394&seasoncod e=2022

Notera vad det ska tävlas den 13 mars.

Mixad teamsprint, mixstafett plus tremil och femmil, samma dag? Kan ju inte stämma.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in