2022-03-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Så, från vilka nato-länder såg du soldater i angreppen mot Irak?
Du som är insatt får gärna upplysa mig.
Alla. Informationskriget som gjorde att man kunde döda 1,2 miljoner utan att du någonsin ifrågasatt det, utan att du någon gång har skrikit efter restriktioner mot USA för deras agerande, utan att parkerat bilen i protest och sagt att vi köper inte oljan ni snott från Iraq... Propagandan är ett av dom största verktygen i krig i modern tid, välkommen till verkligheten.
Citera
2022-03-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vilken jävla direktlänk? Får man en sån med vaccinet, isf har jag blivit lurad? Jag vill också ha direktlänk till vart den nu går

För en vecka sen inledde Ryssland ett anfallskrig, tvivlar du på det?
Ja jag tvivlar på det. Tror det är möjligt dom försvarar sig. Men ingen ide och säga det till någon som "vet"
Citera
2022-03-04, 14:03
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Enligt dig är det alltså rimligt att invadera grannländer om man "känner sig hotad"?

Om man inte får avgöra ett grannlands politik så har man rätt att utöva våld mot dess befolkning?

Inte konstigt en stor del av Rysslands befolkning är hjärntvättade av propaganda när svenskar med fri tillgång till världens information sväljer den med hull och hår.

Precis det usa gjort mot Irak, Afghanistan, Libyen, Syrien med flera. Korkat argument, usa kände sig definitivt inte hotade av dessa 3 världsländerna utan invasionen var av rent ekonomiska och geopolitiska skäl.
Citera
2022-03-04, 14:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice
Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.
Någon formulerade dilemmat ganska elegant i en annan tråd:
"NATO trängde in björnen i ett hörn och den bet ifrån. Sen inför man sanktioner som straff.
NATO visste att Putin skulle anfalla Ukraina, de i stort sätt provocerade fram det när de vägrade ta Rysslands oro för sin säkerhet kring Ukrainas närmande till NATO."
Citera
2022-03-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
USA hotar inte Sverige och Finland din arabälskare. Är givetvis tragik det som skedde i arabvärlden med amerikas invasioner av Irak mm. Har alltid avskytt USA och NATO men nu visar ryssarna sitt vidriga ansikte när de vill återuppliva Sovjetunionen. Kuba har jag noll till övers för, störtar de sina tyranner kan de handla med Amerika hur mycket de vill.
Var säker på att infon du litar på är korrekt bara så du inte får en felaktig bild, men du kanske lever efter orden att desto mer krig desto mer pålitlig information från delaktiga länder?

Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Just nu är Sveriges säkerhet prio ett och jag skiter i allt USA och NATO gjort, vi har haft NATO som granne sedan det bildades och Sverige har aldrig blivit hotat av NATO någonsin. Att USA och NATO är skit vet de flesta men nu är Ryssland värre.
Är det pga din unika insyn du vet att NATO aldrig hotat sverige? Kanske hotar Nato Sverige just i detta nu indirekt genom att slå på björnen som sover för att Sverige ska uppleva hot och sen dra igång med propagandan i våra medier om hur viktigt ett Natomedlemsskap är, vi vanliga levande vet inte, därför är det skönt att vi har dig som vet...
Citera
2022-03-04, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Precis det usa gjort mot Irak, Afghanistan, Libyen, Syrien med flera. Korkat argument, usa kände sig definitivt inte hotade av dessa 3 världsländerna utan invasionen var av rent ekonomiska och geopolitiska skäl.

Var i mitt inlägg rättfärdigade jag amerikansk historik menar du? Eller sysslar du med peak whataboutism?

Att kalla suveräna staters rätt till självständighet för "korkat argument" säger väl det mesta kring nivån här.
Citera
2022-03-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Kan inte svara på vilken del i det som inte stämmer. Som sagt, jag är inte med på direktlänken och har inte den insynen du har. Eller du kanske inte är med på direktlänken men tror på propagandan i media som sanning och därför fått för dig att du vet hur det ligger till?

Personligen tror jag att detta inte är Ryssland som krigar mot Ukraina, det är Ryssland som krigar mot väst där Ukraina hamnat i en extremt dålig sits och får ta stor del av smällen...

För att veta exakt vad kriget går ut på måste man vara tankeläsare eftersom allt handlar om Putins hjärna. Det är den som styr hela händelseutvecklingen just nu.
Putin bär på ett grundmurat hat mot väst och nazister sedan barnsben, eftersom hans hemstad S:t Petersburg belägrades av tyskarna under andra världskriget och hans bror dog.
Hela hans liv har han drömt om att ta revansch. Det är precis samma som med Hitler som skulle ta revansch för första världskriget.
Det är oerhört farligt när ett stort land åsidosätts efter en förlust. Nu hade Putin byggt upp Ryssland militärt under 20 år och han tyckte de var starka nog att sätta planerna i verket.
Citera
2022-03-04, 14:08
Medlem
Har lyssnat på bägge sidor.
Donetsk/donbas: Vilseledda kommunist-romantiker som låtit sig luras av Putin's propaganda-apparat om ett naziland i väst och egna fantasier om att det var bättre förr.
Totalt lurade, tragiska människoöden, två "republiker" skapade av rysk maffia och därefter driftsatta av Kremlin och militär i jakt på fördelaktika landmassor både försvarstekniskt och ekonomiskt. Även dem är såklart nationalromantiker.

Kommer i förlängingen leda till mer försvinnande av människor, missär och fortsatt hög korruption.

Väst Ukraina fortfarande korrupt men påväg i rätt riktning.
Många har dessutom sett forna östblocket och vet att det är extra värdelöst, därför motsätter sig även många etniska Ryssar i området denna så kallade frigöring.

Enkelt val.

Har Ryssland rätten att känna sig oroade över NATOs expansion? Ja.
Borde de vara det? Nej.
Har Ryssland rätten att med våld anektera landmassor p.g.a detta? Självklart inte, finns en anledning till varför dessa länder ej tillhör Soviet/Ryssland fortfarande.
Man ska komma ihåg att NATO har expanderat sitt territorium på länders egna val och inte med våld.
Senast redigerad av slutataxera 2022-03-04 kl. 14:16.
Citera
2022-03-04, 14:08
Medlem
LepraHunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
St. Petersburg var svenskt, låt oss invadera Ryssland och befria alla svensk-ryssar.
Om St. Petersburg visade intresse av att bryta sig loss för att tillhöra Sverige skulle det bli en knepig situation. Helt korrekt, låt oss hoppas att St. Petersburgborna sitter still i båten så det inte blir en repris på Ukrainakonflikten utanför ditt köksfönster.

Låt mig förtydliga min ståndpunkt så det inte råder några oklarheter, jag skiter fullständigt i om Donbassregionen tillhör Rus eller Ukr. Jag anser dock att NATO riskerar att dra in oss i något som inte är vårt problem, så sluta gärna hetsa. Om du tyckte att kårånaviruset orsakade stora påfrestningar i världen är det ingenting jämfört med vad ett världskrig skulle orsaka, du kommer inte att behöva inte stå vid frontlinjen för att se din tillvaro totalkollapsa när de stora grabbarna kastar handskarna.
Citera
2022-03-04, 14:09
Medlem
Citat:
Alla. Informationskriget som gjorde att man kunde döda 1,2 miljoner utan att du någonsin ifrågasatt det, utan att du någon gång har skrikit efter restriktioner mot USA för deras agerande, utan att parkerat bilen i protest och sagt att vi köper inte oljan ni snott från Iraq... Propagandan är ett av dom största verktygen i krig i modern tid, välkommen till verkligheten.

Jag ifrågasätter din mentala status faktiskt.
Att propagandan är ett viktigt verktyg ger jag dig rätt i. Du är ett väldigt tydligt exempel på hur flitigt det också används...
Citera
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Nog för att din hybris gjorde att du valde namnet Insyn. Men är du verkligen så uppsnurrad i propagandan att du tror dig veta hur det ligger till? Vilka bevis behövde du för att veta att NATO inte ännu en gång ställt till med kaos som leder till krig och civila som dör, en rubrik på aftonbladet och så hade du full insyn? Ni som vet är för gulliga..

Det där är ju fint och så, men det är ju inga direkta argument du kommer med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice
Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.

Så här har putin sagt, vad är fel i det han säger?

https://m.youtube.com/watch?time_continue=467&v=MOkl2XgZlw0&feature=emb_ logo

Känner mig hotad av min granne bredvid. Bäst att jag går och slår ner honom och tar hans hus.

Då ska nog de andra grannarna lära sig att mig flyttar man inte nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in