Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Kan det bli en black friday idag?

Alla element är där och US såg riktigt uppgiven ut igår på kvällen.
Sedan kommer nyheten om att ett kärnkraftverk brinner som har dragit ner terminerna ytterligare, långt under tidigare stöd.
Att en liten brand vid ett kärnkraftverk fick ner börsen 2% är ju snarare ett tecken på att det råder total hysteri där ute. Gick börsen ner 2% när dammsugaren brann i Ringhals?
Citera
2022-03-04, 12:37
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Att en liten brand vid ett kärnkraftverk fick ner börsen 2% är ju snarare ett tecken på att det råder total hysteri där ute. Gick börsen ner 2% när dammsugaren brann i Ringhals?

Ja, jag köpte OMX Bull x15 när det var som jävligast. De torde printa bra, ingen krasch ännu.

Edit: iochförsig om man tittar på igår och idag så kan man väl kalla det för en krasch.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-04 kl. 12:57.
Citera
2022-03-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, jag köpte OMX Bull x15 när det var som jävligast. De torde printa bra, ingen krasch ännu.

Edit: iochförsig om man tittar på igår och idag så kan man väl kalla det för en krasch.
Såklart svårt att veta, men jag kan tycka att det är en himla kraftig reaktion för ett i nuläget isolerat krig. Risken för kraftiga räntehöjningar borde ju ha minskat nu. Känns ändå som att det är nu man köper, inte säljer.
Citera
2022-03-04, 13:40
Medlem
Uppdaterade min Index/BNP-graf:

https://i.imgur.com/NgevufT.jpg

Blå - OMXSPI / BNP
Röd - OMXS30 / BNP
Svart - trendlinje för blå linje.

Det är bara en punkt per år (index för sista dagen varje år och BNP för sista kvartalet).

Punkten för 2022 är dock missvisande eftersom det är dagens kurs och BNP för 2021.

Källor:

BNP från användningssidan (ENS2010), försörjningsbalans, säsongrensad löpande priser, mnkr efter användning och kvartal, Löpande priser, BNP till marknadspris, Kvartal 4:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__NR__NR0103__NR0103B/NR0103ENS2010T10SKv/

OMX SPI:
http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?Instrument=SE0000744195

OMX S30:
http://www.nasdaqomxnordic.com/indexes/historical_prices?Instrument=SE0000337842
Citera
2022-03-04, 14:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Såklart svårt att veta, men jag kan tycka att det är en himla kraftig reaktion för ett i nuläget isolerat krig. Risken för kraftiga räntehöjningar borde ju ha minskat nu. Känns ändå som att det är nu man köper, inte säljer.

Ja, håller med, svårt att se att vi inte får en återhämtning på måndag. Kunde inte hålla mig från att köpa, särskilt inte efter gårdagens ras och nu denna brand som inte var i huvudbyggnaden. Slutar kanske med att man får den i tvåan, men va fasiken det är fredag och solen skiner. Släpp tjurarna lösa!
Citera
2022-03-04, 14:57
Medlem
carle2s avatar
Citat:

Det löste sig innan öppning och terminerna återhämtade ganska mycket.
Det såg ganska uppgivet på förmiddagen men den riktiga paniken ser ut att utebli idag också.
Citera
2022-03-04, 15:26
Medlem
magicwizards avatar
Börsen är fortfarande tokövervärderad
Citera
2022-03-04, 18:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Move index har aldrig varit så högt som nu, utom under finanskrisen och coronakraschen. (Move index är som vix fast för obligationer) Kreditmarknaden är helt fuckad.
Citera
2022-03-04, 18:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Verkar som iaf FED avser höja som planerat. CPI har väl ökat för mycket helt enkelt. Och det blev ju starka jobbsiffror. Och med det så har väl FED större skäl att höja. Arbetslösheten är under 4% och då finns nog inga hinder för FED.
Högre ränta i USA skall man nog räkna med.

För ECB och RB är dock läget annat.
Citera
2022-03-05, 09:46
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Nej, det är verkligen hårda papper. Vad har du för strategi? Jag behåller mina och tänker långsiktigt.

Som sagt, många innehav är grovt billiga så jag tror det kan bli bra studs när det vänder.
Köpte någon månad innan kraschen, blir att vänta minst några år innan jag tar ut. Kanske köper på nytt när det börjat svalna.
Citera
2022-03-05, 16:20
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Alltså den här analysen av BCA är helt underbar.

"The risk of Armageddon has risen dramatically. Stay bullish on
stocks over a 12-month horizon."

"If an ICBM is heading your way, the size and composition of your portfolio becomes irrelevant. Thus, from a purely financial perspective, you should largely ignore existential risk, even if you do care about it greatly from a personal perspective."

https://twitter.com/RobinWigg/status/1500059906568826882/photo/1

Edit: Lite passande musik.

https://www.youtube.com/watch?v=IkAp5gAYDUQ
Senast redigerad av JustinTrudeau 2022-03-05 kl. 16:23.
Citera
2022-03-06, 07:04
Medlem
bajssprutans avatar
Jävla tur man bor på bonnalandet långt från alla strategiska mål. Ni i städerna får ha det så trevligt.

Den här tweeten är lite spännande också. Är det nu det händer ?

Jag vet att Credit Suisse torskade mängder med pengar när Archegos imploderade runt den 20e Mars förra året.
Finns det fler Bill Hwang som blir margincallade kors och tvärs ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in