2022-03-04, 10:51
Medlem
Många människor har lagt undan pengar till pensionen. Vår intjänade pension är till stor del beroende av börsen idag. Kriget visar hur Moskva börsen blivit totalt förintat, den som för några månader sen hade 2 miljoner på börsen i Ryssland har nu ca futtiga 80000 kvar.
Om kriget nu kommer hit är våra pensioner då i principt rökta? Riskerar alla att förlora allt de arbetat in?
Citera
2022-03-04, 10:58
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Blir vår intjänade pension totalt förintad om ryssen kommer
Vad bryr du dig som tycker landet svek dig ?
(FB) Rysslandshotet: Är du beredd att offra livet för landet som svek dig?
(FB) Hoppas ni förlorar allt ni har på börsen
(FB) Är det inte bra om svensken blir indragna i krig

OnT Ryssen har inte ens kommit till Ukraina trots att de står intill, i underläge och utan allians.
Citera
2022-03-04, 11:04
Sjunde AP-fondens (soffliggarfonden) exponering i Ryssland är 0,13% av den totala. 1,2 miljarder av 900 miljarder kronor totalt. Så det lär inte påverka så mycket för de som valt den.
Senast redigerad av DigitalDisaster 2022-03-04 kl. 11:13.
Citera
2022-03-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Vad bryr du dig som tycker landet svek dig ?
(FB) Rysslandshotet: Är du beredd att offra livet för landet som svek dig?
(FB) Hoppas ni förlorar allt ni har på börsen
(FB) Är det inte bra om svensken blir indragna i krig

OnT Ryssen har inte ens kommit till Ukraina trots att de står intill, i underläge och utan allians.

Tror du Putin bryr sig? Han har byggt upp ett militärt livsverk. Nu är han 70 år. Han vill nu använda detta i militära operationer. Jag tror risken för kärnvapen är ganska stor
Citera
2022-03-04, 11:30
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vår framtida pension har redan krympt som vore den marsipandolken i kallduschen.

Fattigpensionärer i Sverige, kommer få det ohållbart och Den Välbeställda Mede klassen kunde inte bry sig mindre.

Det kommer förtigas i regimmedia att äldre svenskar som byggde landet svälter ihjäl i sina dyra hyres-krypin medan De Rika köper exklusiva K9 Delikatessen åt sina designväskhundar som bärs runt i designväskor ifrån LVHM.
Citera
2022-03-04, 12:01
Medlem
Kione211s avatar
Jag tror systemet ändras till mat ranson.
Den minskar även av alla flyktingar. Ingen tänker väl låta de som inte har samlat till egen pension svälta till döds.
Det blir solidarisk delning bland de som inte arbetar.
Citera
2022-03-04, 12:05
Medlem
Swedish pensions are already spent.
Citera
2022-03-04, 14:01
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Tror du Putin bryr sig? Han har byggt upp ett militärt livsverk. Nu är han 70 år. Han vill nu använda detta i militära operationer. Jag tror risken för kärnvapen är ganska stor
"Risken för kärnvapen" (mitt google-svenska) är nog inte större än risken att Putin blir sodomerad med gummitillhygge utav sina egna barn.

Jo jag tror Putin bryr sig att över en vecka gått och hans invasion alltmer liknar en flopp från hans sida sett.
Citera
2022-03-08, 13:32
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Många människor har lagt undan pengar till pensionen. Vår intjänade pension är till stor del beroende av börsen idag. Kriget visar hur Moskva börsen blivit totalt förintat, den som för några månader sen hade 2 miljoner på börsen i Ryssland har nu ca futtiga 80000 kvar.
Om kriget nu kommer hit är våra pensioner då i principt rökta? Riskerar alla att förlora allt de arbetat in?

Hej jonte400,

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten. Det är många som är oroliga över sina pensioner på grund av situationen i Ukraina. Vad som händer vid en invasion av Sverige kommer jag inte att spekulera i, men det går att konstatera att fondkurserna har påverkats av situationen i Ukraina. Rysslandsfonderna i premiepensionssystemet är köpstoppade och vi kommer att i ett längre perspektiv utreda fondernas fortsatta lämplighet på fondtorget.

De olika delarna av pensionen påverkas olika när börsen faller. Premiepensionen är den mindre delen av den allmänna pensionen som är placerad i fonder som man själv kan välja. Denna del påverkas naturligtvis av svängningar på börsen, men har man långt kvar till pensionen har man större chans att klara både små och större nedgångar. Inkomstpensionen, som är den större delen av den allmänna pensionen, är inte placerad på börsen och påverkas inte i lika hög grad av en börsnedgång.

De flesta som arbetar har även tjänstepension via sin arbetsgivare. Om du har en premiebestämd tjänstepension från din arbetsgivare och inte har valt var den ska placeras så är den placerad i ett förvalsalternativ. I de fyra stora kollektivavtalen är förvalsalternativen traditionella försäkringar. Traditionella försäkringar har en mindre del exponerad mot aktiemarknaden. Om du har din tjänstepension placerad i en fondförsäkring kommer den att påverkas mer av börsens nedgång. Mer information finns på vår webbplats: http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...borsen-gar-ner.

Hälsningar Pedro, Pensionsmyndigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in