Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Du tror alltså inte på ”så kallade pengar”. Du måste leva ett intressant liv utan pengar. Jag kan se det framför mig hur fri du måste vara, som en kombination av den ädle vilden, Henry Thoreau och Ted Kaczynski (fast inte en fd universitetsprofessor förstås). Lite svårt i ett land som Sverige men kanske funkar om man i vart fall tror på pantburkar?
Dina ryska kompisar verkar tro på pengar, och det är ju det vi diskuterar du och jag. Eller ja, jag försöker i vart fall göra det. Det framgår av att den ryska centralbanken gör allt den kan och lite till för att fånga kvar kapital i Ryssland och minimera kapitalflykt. Alla de där ryssarna som står i kö till bankomater, de tror också på pengar, för att de vill kunna handla mat och sådant.
Och om ryssarna nu inte behöver och tror på pengar eftersom de lärt sig allt du har att lära världen om råvaruarbitrage, varför gjorde du då, innan jag drog med brallorna på dig, en så stor poäng av de där hemliga valutareservtillgångarna i Kina som du menade Ryssland hade och som skulle rädda deras ekonomi? Det hänger inte riktigt ihop för dig va?
EU är inget annat än en enda stor skuldfest. Skulder som aldrig någonsin kommer återbetalas.
Det enda som håller dig närd och varm är ett industriellt maskineri som är beroende av petroleum. Varifrån tror du till exempel EU köper stora delar av det du behöver för att det ska kännas bra?
Förstår du inte att din så kallade "ekonomi" inte är något annat än ett luftslott som är helt beroende av leveranser från ryssen.
Vad du ser och läser på CNN/västmedia kan du spola direkt. Det är bara det vanliga hoppet de vill ge för att morska upp dig, är det inte solpaneler, vindturbiner så är det "vaccinsprutor".
Det är dags att vakna upp ur fantasierna och börja inse att oljefesten är över för den här gången och ryssen tänker inte ge efter. Vi får se vem som kan hålla ut längst. Ett land med enorma tillgångar och med diverse livlinor till länder som inte är besatta av ett självgott hyckleri.