2022-03-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Man kan inte bara stänga ner gas importen.
Ingen annan har just nu infrastrukturen på plats och det kommer ta tid och pengar innan EU kan ersätta Ryssland.

Att ta bort Ryssland från Swift kommer att skada storbanker i EU minst lika mycket.
Finns inte så mycket mer man kan göra i dagsläget.
EU har råd att ta en smäll i banksystemet, Ryssland har inte det. Tyskland och England får helt enkelt vänja sig vid att ha 12 grader inne vintertid tills de löst sina respektive energikriser.
Citera
2022-03-04, 00:19
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Ryssland har olja och naturgas samt en massa jävla malmer och mineraler.

Dina så kallade "pengar" är inte ett skit värda när du inte kan köpa något för dem oavsett deras inbillade värde.

Du tror alltså inte på ”så kallade pengar”. Du måste leva ett intressant liv utan pengar. Jag kan se det framför mig hur fri du måste vara, som en kombination av den ädle vilden, Henry Thoreau och Ted Kaczynski (fast inte en fd universitetsprofessor förstås). Lite svårt i ett land som Sverige men kanske funkar om man i vart fall tror på pantburkar?

Dina ryska kompisar verkar tro på pengar, och det är ju det vi diskuterar du och jag. Eller ja, jag försöker i vart fall göra det. Det framgår av att den ryska centralbanken gör allt den kan och lite till för att fånga kvar kapital i Ryssland och minimera kapitalflykt. Alla de där ryssarna som står i kö till bankomater, de tror också på pengar, för att de vill kunna handla mat och sådant.

Och om ryssarna nu inte behöver och tror på pengar eftersom de lärt sig allt du har att lära världen om råvaruarbitrage, varför gjorde du då, innan jag drog med brallorna på dig, en så stor poäng av de där hemliga valutareservtillgångarna i Kina som du menade Ryssland hade och som skulle rädda deras ekonomi? Det hänger inte riktigt ihop för dig va?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Ja Jo, och vi alla vet att en klok politiker i Usa, har vetorätt på sanningen ?

Men du kanske också tycker Putin gör oss en tjänst genom att förstöra ett helt land, för en amerikans, om än, väldigt klok politiker, belyser att Zelensky har stäng ner 3 tv stationer?

Rätt mig om jag missuppfattat något.

Ja du missuppfattade en del. Har aldrig påstått att Putin gör oss någon tjänst. Han är förlegad och måste bort men det är upp till det ryska folket. En mer nyanserad bild skadar inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Du säger att du har läst om det där gemensamma nya BRICs-betalsystemet, som du nu verkar beskriva som en gemensam organisation. Vore intressant att läsa om den organisationen och det betalsystemet. Vet du var jag kan göra det?

Här har du några länkar om hur länder som indien, kina, brasilien och ryssland sakta men säkert går över till andra betalningssystem och kryptovalutor. Det här kan vara sista gången ni ser SWIFT användas som påtryckningsmedel.

https://crsreports.congress.gov/product/pdf/IF/IF11885

https://greatpowerrelations.com/armageddon-of-us-dollar-approaching/

https://moderndiplomacy.eu/2021/09/18/russia-china-and-eu-are-pushing-towards-de-dollarization-will-india-follow/

https://www.globaltimes.cn/page/202103/1219107.shtml
Citera
2022-03-04, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja jag tror inte Ukraina tog varningarna helt på allvar. Dom trodde att USA:s underrättelsetjänst överdrev. Ukraina var dåligt förberedda och skyddade troligen inte sina flygplan.

Jag tror ingen trodde detta skulle ske på riktigt ingen trodde Putin var så dum att han trodde det skulle bli en lätt match. När talet hölls på måndagen förväntade jag mig att Ryssarna skulle rulla i dem separatistkontrollerade områden i Donbass och att omvärlden skullle typ whatever ev lite strider längs linjerna nån sanktion här och där.

Istället denna fullskaliga invasion kom verkligen som en chock trots att jag sett folk säga det rakt ut på nyheterna länge har jag avfärdat det som att Putin skramlar med lite trupper och vapen för visa att han finns där att han skulle ta steget och sätta igång detta blodbad och sänka sitt eget land till sovjet 1989 klass av prestigeskäl trodde jag aldrig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det ser inte ut att vara leriga vägar på stora vägen ned mot Kiev men det är möjligt att transportmedlen är i allmänt dåligt och slitet skick.
Det har annars rapporterats en hel del om soppatorsk
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Makaronen är troligen inte intresserad av ett helt raserat Ukraina och en massa folk som är på flykt undan från bland annat konsekvenserna av banditmonarkins framfart i Ukraina.

Men visst, låt oss skicka fler raketbössor och annat militärt krimskrams till Ukraina. Haggan Maggan ska minsann sätta Putler på plats och med sig har hon den SVenSka FolksTormEn.

Sanktionerna och Rysslands motdrag slår svinhårt tillbaka på Frankrike som har en hel del ihop med Ryssland och jag tror inte ens att du vet hur stort det är och vad det betyder för Frankrikes. ekonomi.

Maggan är politiskt indoktrinerad, hon tro på segern och njuter likt fullt ut om hon måste till att kräla inför Ryssland, dem är inte normala. Allt är seger vilket vi ser i vår vardag, det skjuts och sprängs var dag.

Sverige är dessutom Kinas spelare Nr1
Citera
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkes21
Vissa experter menar att de kört fast i leran, det beror på de dåliga kinesiska militärdäcken de importerat, så kan det gå.

En annan förklaring (som jag börjar tro på) kan vara att ryssen vill visa upp kolennen utanför Kiev för att dra mycket styrkor från Ukraina dit. Då försvagas derss möjlighet att försvara södra och östra delarna av landet. Huvudfokus kan vara att binda ihop Krim med Donbas och förgöra Azov i Marioupol samtidigt (denazifiering).

Kolonnen kan alltså vara en skenmanöver.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Lär dig räkna, och sluta tro på vad olika idioter påstår. Att hålla Europa med gas via fartyg är helt omöjligt. Bara Storbritannien behöver få in 700 av den största typen per dygn för att klara sin nuvarande import. Till det kommer resten av Europa.

Varför har då USA varit så jävla kåta på att sabotera Nordstream 2 i flera år nu?
Citera
2022-03-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Var de inte han som sprang ifrån polarna sina när det blev lite skottlossning o slängde sig i bilen och drog en rivstart därifrån o lämna dem kvar själva att slåss??
Ingen aning.

Dock så fanns det en verifierad video som spreds bla på YouTube på honom och några av hans stridskamrater då de slåss i stadsmiljö och han skjuter emot en rysk separatist med sitt prickskyttegevär som gömmer sig bakom ett fönster, så en del strider lär han ha varit inblandad i.
Citera
Medlem
https://twitter.com/innasovsun/status/1499455753282899974?s=21

sprängdåd av ryssar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Säger du det korkskalle.
Just nu rullar fulla tåg till Finland med Ryssar som flyr.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Ok ,det låter vettigt iofs !

Jo. Så jag tror dom på sin höjd kör en sked mefedron i kaffet.

Methamfetamin och amfetamin användes ju flitigt av såväl finnar, tyskar och andra länder under ww2 men tillslut blir ju soldaterna obrukbara när dom varit vakna allt för länge och dom inte bara måste slåss mot fronten utan även skuggfolket.

Ett exempel på en ledare som fick lite för mycket försmak för sånt var ju hitler som hade ett kraftigt drogberoende och enligt utsagor vart helt oresonlig. Och det vittnade hans drömmar om en stridsvagn på 200ton kanske om.

Läste för övrigt om en finne som under vinterkriget som skulle ha dragit i sig 30st tabletter previtin och gått bärsärkagång ute i skogen bland ryssarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in