2022-03-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
FIM-92 Stinger har vært igjennom rundt 10 oppgraderinger siden den versjonen som ble brukt mot Sovjet i Afghanistan. Så det er en mye mer moderne variant som lages i dag.

En informativ video angående Stinger.

https://www.youtube.com/watch?v=q0nuhI05QyA
Citera
2022-03-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Information som jag fått från "ryssar" jag känner, boende i Kyiv, indikerar att även de som tidigare varit pro-ryska, nu har gjort helt om, och i vissa fall t.o.m tar till vapen mot "sitt" folk - ockupanterna.
Den jag har bäst kontakt med, säger att hon skäms över att vara ryss i Ukraina. Hon skäms över sitt ursprung, och gör vad hon kan för att informera släktingar i Ryssland om vad som verkligen pågår.
Hon hoppas att släktingarna skall sprida informationen vidare.

I övrigt tror jag, som många andra i tråden, att Putin trodde att detta skulle bli en promenadseger, och att han gravt underskattat det ukrainska folket vilja till motstånd.
Han trodde att det skulle bli en lika enkel annektering som de han gjort tidigare, men...i själva verket tror jag att han kommer få sitt alldeles eget Afghanistan. För oss som är gamla nog att minnas sovjeternas debacle i Afghanistan, känns det hela igen...
Den gången slutade man att använda Hind-helikoptrarna, då förlusterna av dessa blev alltför stora, och marktrupperna blev helt utan luftstridsstöd. Mujahedin hade en ganska enkel match då...

Frågan är då, om det ukrainska folket är lika övertygade, som mujahedin var, och orkar fortsätta motståndet, i form av gerillakrigföring?
Tiden får utvisa.

Ära åt Ukraina och dess stolta folk!!

Då ska man ändå veta att det fanns betydligt mer vänligt sinnade till Sovjet i afghanistan, det byggdes fabriker och allt möjligt och många hade inget emot ockupationen. I Ukraina verkar det var så extremt lågt stöd och blir lägre för varje dag som går, undrar om det inte är karma iallafall mot Putin hade gubben gått bort av en hjärtinfarkt eller covid förra året eller så hade han blivit ihågkommen som en kontroversiell men stor ledare som fick Ryssland att resa sig på många sätt och endast vinster under bältet med Tjetjenien, Georgien och Krim. Men karln har ändå tagit flera personer av daga av vad som ibland verkat rent personliga själ, låst in folk hit och dit, låg ev bakom false flags 1999 kanske hans öde är ändå att avslutas politisk med ett rejält fiasko där den strategiska ''operationen'' redan efter 1 vecka gått över till terrorbombning,filmer på deserterande soldater, och total utfrysning i världen och ett enande av helt osannolika mått av fiender som han kämpat i åravis att försöka splittra. Högmod går före fall eller vad säger dem
Citera
2022-03-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Då ska man ändå veta att det fanns betydligt mer vänligt sinnade till Sovjet i afghanistan, det byggdes fabriker och allt möjligt och många hade inget emot ockupationen. I Ukraina verkar det var så extremt lågt stöd och blir lägre för varje dag som går, undrar om det inte är karma iallafall mot Putin hade gubben gått bort av en hjärtinfarkt eller covid förra året eller så hade han blivit ihågkommen som en kontroversiell men stor ledare som fick Ryssland att resa sig på många sätt och endast vinster under bältet med Tjetjenien, Georgien och Krim. Men karln har ändå tagit flera personer av daga av vad som ibland verkat rent personliga själ, låst in folk hit och dit, låg ev bakom false flags 1999 kanske hans öde är ändå att avslutas politisk med ett rejält fiasko där den strategiska ''operationen'' redan efter 1 vecka gått över till terrorbombning,filmer på deserterande soldater, och total utfrysning i världen och ett enande av helt osannolika mått av fiender som han kämpat i åravis att försöka splittra. Högmod går före fall eller vad säger dem

Det är helt korrekt!
...och jag är helt enig gällande Putin.
Citera
2022-03-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Facklor hjälper inte om det är den senaste versionen av Stinger. Snarare tvärtom.

Man kan ju också notera att flera ryska strf verkar ha 4 eller fler 9k333 i bollhavet, det är åtminstone något som jag tyckte var lite märkligt (dvs. i fordon som övergetts). Ingen aning om hur vanligt förekommande det är.
Senast redigerad av armatura 2022-03-03 kl. 20:37.
Citera
2022-03-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det förefaller som Putin vekligen trodde de rysktalande ukrainarna skulle stödja Ryssland, liksom att de ukrainsktalande skulle bli rädda och lägga ner vapnen. En nu borttagen artikel från en statskontrolerad tidning ger tydligt utryck för det. Likaså att kriget skulle vara över på två dagar, sedan skulle ukrainarna hylla de ryska befriarna på stadens torg.

Då detta också är ett propagandakrig är det svårt att säkert veta vad som sker på marken. Men åtminstone enl. en hyfsat samstämmig media från väst har de rysktalande ukrainarna inte valt att stödja Ryssland utan antingen förhållt sig neutrala eller valt att stödja den ukrainska sidan. Likaså sägs många vitryssar gått över till ukrainarna. Vad rysk eller vitrysk media säger om saken vet jag inte, förmodligen nämner de det inte alls.

Ang värnpliktiga. Jag har sett ett antal videor med tillfångatagna ryska soldater. Nästan alla har sagt sig vara vanliga värnpliktiga (mellan 19 och 21 år). Men några har också sagt sig vara reservister på repövning, så tydligen finns även några sådana med. Vidare säger samtliga att de helt undanhållits all information och bara fått besked om att de deltar i en militärövning och blivit chockade när de insåg hur det egentligen låg till.

Har tidigare kommenterat vpl. Ang. att de uppger att de inte vetat något ska man också ha i åtanke att det nog finns ganska goda skäl för en vilsen gurka på den ukrainska landsbygden att inte uppge att man kommit för att befria brödrafolket (osv) bland en massa arga ukrainare. De flesta är ju lite buckliga i ansiktet om man säger så.
Citera
2022-03-03, 20:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Man kan ju också notera att flera ryska strf verkar ha 4 eller fler 9k333 i bollhavet, det är åtminstone något som jag tyckte var lite märkligt (dvs. i fordon som övergetts). Ingen aning om hur vanligt förekommande det är.

Vad betyder det?
Citera
2022-03-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad betyder det?
https://en.wikipedia.org/wiki/9K333_Verba
Citera
2022-03-03, 20:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad betyder det?

Dels 9K333 Verba (se länken), dels att det är märkligt om man skjuter ett dyrt pv-vapen på en övergiven vagn. En enkel sprängladdning ger samma resultat. Den rimliga tanken är annars att vagnen varit bemannad och bekämpad, inte övergiven.
Citera
2022-03-03, 20:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
https://en.wikipedia.org/wiki/9K333_Verba

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Dels 9K333 Verba (se länken), dels att det är märkligt om man skjuter ett dyrt pv-vapen på en övergiven vagn. En enkel sprängladdning ger samma resultat. Den rimliga tanken är annars att vagnen varit bemannad och bekämpad, inte övergiven.

Så de har blivit skjutna med 4 stycken luftvärnsrobotar? Låter ju jättekonstigt.
Citera
2022-03-03, 20:58
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Har tidigare kommenterat vpl. Ang. att de uppger att de inte vetat något ska man också ha i åtanke att det nog finns ganska goda skäl för en vilsen gurka på den ukrainska landsbygden att inte uppge att man kommit för att befria brödrafolket (osv) bland en massa arga ukrainare. De flesta är ju lite buckliga i ansiktet om man säger så.

Ja det är ju fullt möjligt att de mycket väl visste vad som var på gång.

Och andra sidan kan det också stämma att de inte gjorde det, alla videor jag sett med tillfångatagna ryska soldater uppger samma sak så det ökar nog sannolikheten att det ligger något i det.

Den ryska militären är vad jag förstått väldigt hierarkisk så mycket information stannar nog på vägen.

Kanske ett mellanting är närmst sanningen. Några hade informerats, andra inte men borde själva kunnat dra slutsatsen, ytterligare andra var verkligen grundlurade.
Citera
2022-03-03, 21:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag tänker också det. Men en möjlig förklaring kan vara att de inte hade någon sprängladdning och använde det enda de hade och brände av lite extra bara för säkerhets skull. Vad ett vapen kostar tror jag inte alltid de vet och/eller bryr sig så mycket om i en pressad situation.
Citera
2022-03-03, 21:36
Medlem
Citat:

Det är inte ett pv-vapen, det är den mest moderna motsvarigheten Ryssland har till stinger.

De har alltså dessa liggandes i vagnen (bollhavet = ”bakluckan”) som sedermera övergetts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in