2022-03-03, 18:07
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champ81
God morgon,

Jag fick höra talas om Det Fria Sverige för ett par veckor sedan, och kopplade snabbt ihop det med en händelse för ca 1.5 år sedan.
Jag var på affärsesa till Korinth i Grekland i början av Juli 2016 (jobbar inom oljesektorn, och Greklands största oljeraffinaderi råkar ligga där).

En kväll ser jag Dan Eriksson med ett par andra herrar. Som gammal Radio framåt lyssnare kände jag igen honom utseendemässigt, och kände direkt igen hans röst (och knagliga engelska).
Hans sällskap satt vid bordet brevid mitt och mina kollegors, jag hade ryggen mot honom bara någon meter ifrån.
Konversationerna vid bägge borden fördes på engelska. Förstod att han var där med något EU-relaterat av konversationen, men sedan blev det intressant.

Han började helt oblygt att skryta om sitt framgångsrika tyska företag med podden"antidote", hur han och en kollega kan lyfta heltidslön.
Dan tyckte det var skönt nu när han har familj, att slippa oroa sig över försörjningen.
Han pratade mycket om sin pension och att han ville flytta tillbaka till Sverige, allt handlade om pengar och hans privatekonomi.

Han skulle starta företag i Sverige, han skulle köpa villa med sin fru (ultimatium hon ställt för att flytta ifrån Tyskland).
Allt handlade om hur han skulle öka medlemsintäkterna, planen var att komma åt 10 000-tals lyssnare och då måste man bli mainstream. "People who dont like immigration, but are not real naaaaatscionalists" som han sa ungefär.

Inte ett ord om projektet i sig, allt handlade om hur han själv skulle kunna plocka ut en hög lön, pensionsspara (i guld) och finansiera ett husköp.
Jag tyckte han var jäkligt falsk och tänkte inte mer på det. Har inte lyssnat på podden alls efter detta då jag fick en bitter eftersmak i munnen. Jag har alltid gillat Eriksson, men det här gick inte att misstolka.

Han satt på en liten taverna i en grekisk småstad med sina polare, inte fan kunde han veta att det satt en svensk en meter bort, som dessutom lyssnat på hans podd en hel del.
Tänkte inte mer på detta utan livet gick vidare. För ett par veckor sedan hälsade jag på en gammal vän som berättade om Det Fria Sverige.

Det klickade till i huvudet direkt. Sedan gick jag in och läste tråden här och insåg omedelbart att detta är det Dan pratade om, hans plan. Det handlar inte om att rädda Sverige, det handlar om att trygga hans försörjning på sikt.

För mig är det fullkomligt uppenbart efter den där kvällen i Korinth. Medlemskap på 1200 kr om året, sedan skall man donera hundratusentalskronor till någon fastighet där Eriksson skall ha sin nya studio (med sin nya vapendragare Ingrid Carlqvist!!!).
Letade upp mitt gamla konto idag och postar detta då jag tycker det är oerhört fult att profitera på folks rädsla och hopplöshet. Ta det för vad det är.

Har inte postat här på FB sedan 2012, och kommer inte göra det heller. Det blir bara detta inlägg.

Vill inflika att jag inte vet någonting om Det fria Sverige förutom det som står i denna tråd och på hemsidan. Har inte lyssnat på några poddar (om det finns) eller på Erikssons podd på över ett år.
Det verkar vara en förening snarare än ett företag, men man kan ju anställa och lyfta arvoden på sikt ändå.

Dra vilka slutsatser ni vill av min upplevelse.

Det låter som fifflar Dan. Säljer rädsla för att sko sig själv.
Citera
2022-03-03, 20:01
Medlem
Plutonium-239s avatar
Varför ska alltid alla andra stå för allt som Dan gör? Han tigger ju pengar till sin egen privata flytt? Det är ju som att typ skriva här på Flashback, -Tjena jag vill köpa en 8K-TV för 30 000 kr, vill ni Flashback-medlemmar betala den? Bara swisha till mitt nummer? Zigenarna på gatan tigger också...

Beter man sig verkligen så, som en riktig svensk?
Citera
2022-03-03, 20:57
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutonium-239
Varför ska alltid alla andra stå för allt som Dan gör? Han tigger ju pengar till sin egen privata flytt? Det är ju som att typ skriva här på Flashback, -Tjena jag vill köpa en 8K-TV för 30 000 kr, vill ni Flashback-medlemmar betala den? Bara swisha till mitt nummer? Zigenarna på gatan tigger också...

Hela hans affärsmodell bygger ju på tiggeri. Eller "donationer", som låter lite bättre. De producerar ju inget av värde som går att sälja, och ingen av dem vill ha riktiga jobb. Björn hade ju ett som han sa upp sig från för att leva på "donationer" och leka bokhandel, helst instängd med kompisen Magnus på gubbdagiset. "Vad f*n får man för pengarna?" Några poddar. Av skatteskäl måste de tigga donationer, som inte kräver någon motprestation, för annars vill skattmasen ha sin del. Och DFS vill inte stödja "AB Sverige". Däremot vill Dan gärna ha ut barnbidrag från "AB Sverige", dvs skattepengar från människor som jobbar på riktigt.

Det citerade inlägget ovan ditt låter som Dan Eriksson på pricken. Exakt så tror jag att hans hjärna fungerar. Arbetsskygg som han är. Snart sitter han kanske utanför blattebutiken i Älgarås med en mugg och hej-hejar glatt på alla som kommer och går.
Senast redigerad av Suecote 2022-03-03 kl. 21:03.
Citera
2022-03-03, 21:49
Medlem
Citat:

För han är viktig för kampen™ men inte du. Svårt att comprehenda? Duh!
Citera
2022-03-04, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
DFS påbörjar insamling till sjukhus i Lviv:

https://detfriasverige.se/vi-lanserar-insamling-for-medicinsk-utrustning-till-barnsjukhuset-i-lviv/

Det är ju såklart fint och allt sånt, men om det också är nåt annat så är det onödigt och populistiskt. Jag menar, lyssna på alla politiker i hela väst: Är det någonstans det kommer att finnas pengar och resurser den närmaste tiden så är det i Ukraina, och där ukrainska flyktingar finns. Det finns väl inte ett land i västvärlden som inte lovat miljoner efter miljoner? Nu är jag kanske cynisk, men det här är meningslöst poserande. Och det vore intressant att veta hur stor del av den insamlade kakan som tillfaller den hårt jobbande organisatören...
Intressant med tanke på att SvP (där både Dan, Magnus och Björn var aktiva) var pro Ukraina 2014 då flera ukrainska nationalistiska organisationer och projekt gjorde gemensam sak med globalister, EU vurmare och NATO dyrkare emot den gemensamma fienden Ryssland under Majdankuppen.

Ifrån SvP håll uppmanade man folk att åka ner och strida för Ukraina tex i Asov.

När det sedan stod klart att globalistsidan hade rövknullat de nationella elementen i Ukraina så förbjöd SvP:s ledning (där Dan ingick) medlemmar att åka ner dit och man tog avstånd ifrån hela Ukrainaprojektet.

Nu när Ukraina är ett uttalat globalistland som både vill gå med i EU och NATO så ska alltså DFS bidra med pengar, visserligen till ett barnsjukhus men ändå.

Det känns som att de vill göra lite PR här och vinna godhetspoäng, om pengarna ens kommer fram dvs och inte hamnar på villovägar.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-03-04 kl. 01:22.
Citera
2022-03-04, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Tror Magnus är rädd nu då Putin är hotfull, Söderman är som bekant på Rysslands svarta lista, första raketen från Ryssland kommer landa i Älgarås. Stöd Magnus flykt från Sverige, swisha!
Just fan det hade jag glömt. Magnus Söderman får inte ens resa in i Ryssland. Han är portad där 😂
Citera
2022-03-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Vi har dock verkligheten på vår sida vilket kommer att bli allt mer uppenbart för folk. En annan fördel i att ha fakta på vår sida är att vi inte behöver en hundradel av deras resurser för att kunna förändra på det sättet som de har gjort. Därför ser jag det som att vi måste fortsätta göra motstånd på det sättet vi har gjort de senaste tio åren och där ser jag DFS som en bra fortsättning på det vi skapat hittills.

Skänka pengar till två feta bedragare. Ja det verkar vettigt.
Citera
2022-03-04, 07:34
Medlem
Citat:

Nej det gör man inte.
Citera
2022-03-04, 07:55
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskotlett
Återkomst till Sverige för egen del
Som du kanske känner till har jag tillbringat nästan två år utomlands. Min fru är tyska, och av familjeskäl behövde vi flytta ned hit. Nu är vi på väg tillbaka, och flyttar till Sverige och i närheten av Svenskarnas hus i maj i år. Det känns jättebra att komma tillbaka, så att jag också kan lägga fullt fokus på föreningen på ett sätt som inte varit möjligt på distans.
Det är ett stort steg för mig, och så klart för min familj. Barnen byter skola och förskola, min fru säger upp sig från jobbet och flyttar ifrån sin familj och släkt här nedan. Men jag är övertygad om att det är rätt beslut. Det betyder så klart också en stor finansiell risk för oss, då det knappast är gratis att flytta och så vidare. Jag kommer klara det, och tittar just nu på att kanske ta ett lån för att täcka de akuta kostnaderna. Om du känner att du vill hjälpa till tar jag tacksamt emot en gåva via Swish 0739192313 men det är absolut inget krav.
Jag hoppas allt är bra med dig och att du får ha hälsan i behåll. Nu när våren är på väg känns allt lite lättare tycker jag, och jag ser verkligen fram emot detta händelserika år.
Vi ses och hört snart igen (hur snart bestämmer du själv, genom att välja hur ofta vi ska kontakta dig här ovan eller under)!

Med vänliga hälsningar,
Dan Eriksson
Ordförande
Det fria Sverige

Samma Dan Eriksson som i podcast och twitter återkommande kallar andra podcastare och opinionsbildare för "grifters" när han själv är en jävla pengatiggande frikyrkopastor. *LOL
Citera
2022-03-04, 15:53
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Tommy Ulmnäs har lösningen. I sin bok Lösningen presenterar han den. Det är bara att inte vara vänster så är det omöjliga möjligt:

Citat:
I Tommy Ulmnäs fjärde bok presenterar författaren sina lösningar på de stora problemen. Många lösningar kan te sig omöjliga, men om man släpper det vänstersinnade synsätt som vi svenskar lärt oss att se på världen med så inser man att det inte bara är möjligt, det är nödvändigt.

I Lösningen presenteras politiska idéer men också tips och instruktioner på hur man driver opinionsarbete.

Allt vad människan vill kan hon uppnå. Läs med andra glasögon än du är van vid, prova att tänka i andra tankebanor än du är indoktrinerad att tänka i och du ska se att en helt ny värld öppnar sig för dig!

Tommy Ulmnäs har tidigare skrivit böckerna ”Sverige: Från välfärdsstat till fattigland”, ”Receptbok för svenskt nytänkande” och Sverige: De subversivas paradis”. Där har han till stor del pekat på Sveriges många problem och delvis gett lösningar. I den här boken riktas fokus dels mot vilka politiska lösningar som krävs men också hur han anser att arbetet för att nå dit måste se ut.

Ulmnäs har jobbat som kommunjurist under 35 år och har varit kommundirektör i två kommuner. I början av 2000-talet var han ordförande för moderaterna i Leksand och sitter minst sagt på en unik insikt i hur det byråkratiska Sverige har skötts under landets i särklass sämsta utvecklingsperiod, dvs från 1968 till idag.
Citera
2022-03-04, 16:01
Medlem
Plutonium-239s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CogInTheZog
För han är viktig för kampen™ men inte du. Svårt att comprehenda? Duh!
På vilket sätt är Dan viktig för kampen? Inspirerar han massorna med sin visdom via Radio Svegot? Städar han rent Svenskarnas Hus efter att massorna varit där o, ja, vad har dom egentligen gjort där? Rullat korv? Lever han gott på de urbota korkade medlemmarna som offrar sina söndagsstekar för att han inte orkar jobba?
Citera
2022-03-04, 16:02
Medlem
Enmansdemos avatar
Det fria Sverige är för öppen svenskhet tolkar jag det som
https://www.youtube.com/watch?v=zpJCQf_3qaw
En somalier kan bli svenskt enligt Söderman, men det tar bara längre tid.

AFS är alltså radikalare än DFS om man ska nagelfara orden bokstavstroget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in