2022-03-02, 15:51
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskotlett
Jag gick ur Dfs ett halvt år efter starten. Idag får jag ett mejl från dom där Dan berättar om sin flytt hem till Sverige och tigger pengar för densamma.
Lite märkligt när jag avregistreras mig från allt vad dom hade att göra med för minst fyra år sedan. Jag har inte haft någon kontakt överhuvudtaget sen dess. Och idag har dom letat upp min mejladress igen.
Går det extremt dåligt för dom?
Hur lade han fram sin önskan om ekonomiskt stöd för flytten? Vänligen dela med dig av mejlet.
Citera
2022-03-02, 16:58
Avslutad
Återkomst till Sverige för egen del
Som du kanske känner till har jag tillbringat nästan två år utomlands. Min fru är tyska, och av familjeskäl behövde vi flytta ned hit. Nu är vi på väg tillbaka, och flyttar till Sverige och i närheten av Svenskarnas hus i maj i år. Det känns jättebra att komma tillbaka, så att jag också kan lägga fullt fokus på föreningen på ett sätt som inte varit möjligt på distans.
Det är ett stort steg för mig, och så klart för min familj. Barnen byter skola och förskola, min fru säger upp sig från jobbet och flyttar ifrån sin familj och släkt här nedan. Men jag är övertygad om att det är rätt beslut. Det betyder så klart också en stor finansiell risk för oss, då det knappast är gratis att flytta och så vidare. Jag kommer klara det, och tittar just nu på att kanske ta ett lån för att täcka de akuta kostnaderna. Om du känner att du vill hjälpa till tar jag tacksamt emot en gåva via Swish 0739192313 men det är absolut inget krav.
Jag hoppas allt är bra med dig och att du får ha hälsan i behåll. Nu när våren är på väg känns allt lite lättare tycker jag, och jag ser verkligen fram emot detta händelserika år.
Vi ses och hört snart igen (hur snart bestämmer du själv, genom att välja hur ofta vi ska kontakta dig här ovan eller under)!

Med vänliga hälsningar,
Dan Eriksson
Ordförande
Det fria Sverige
Citera
2022-03-02, 17:01
Medlem
Offerviljas avatar
Ett nytt avsnitt av föreningen Det fria Sveriges officiella podcast Vårdkasen finns ute:
Citat:
Vad är egentligen Det fria Sverige och vad är föreningen inte? I den här podcasten går ordförande Dan Eriksson och styrelsens Magnus Söderman igenom ideologi, demokrati, struktur, medlemskap, stadgar och allt annat som avgör vad föreningen är och ska göra.
https://www.spreaker.com/user/svegot/vardkasen5
Citera
2022-03-02, 21:13
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Som du kanske känner till har jag tillbringat nästan två år utomlands. Min fru är tyska, och av familjeskäl behövde vi flytta ned hit. Nu är vi på väg tillbaka, och flyttar till Sverige och i närheten av Svenskarnas hus i maj i år. Det känns jättebra att komma tillbaka, så att jag också kan lägga fullt fokus på föreningen på ett sätt som inte varit möjligt på distans.
Det är ett stort steg för mig, och så klart för min familj. Barnen byter skola och förskola, min fru säger upp sig från jobbet och flyttar ifrån sin familj och släkt här nedan. Men jag är övertygad om att det är rätt beslut. Det betyder så klart också en stor finansiell risk för oss, då det knappast är gratis att flytta och så vidare. Jag kommer klara det, och tittar just nu på att kanske ta ett lån för att täcka de akuta kostnaderna. Om du känner att du vill hjälpa till tar jag tacksamt emot en gåva via Swish 0739192313 men det är absolut inget krav.
Jag hoppas allt är bra med dig och att du får ha hälsan i behåll. Nu när våren är på väg känns allt lite lättare tycker jag, och jag ser verkligen fram emot detta händelserika år.
Vi ses och hört snart igen (hur snart bestämmer du själv, genom att välja hur ofta vi ska kontakta dig här ovan eller under)!

Med vänliga hälsningar,
Dan Eriksson
Ordförande
Det fria Sverige
Herregud. Man kan ju tycka att han med ett sådant brev finslipar meningarna så han till slut är nöjd med dem att masskicka. Ändå passerar det bisarra att han absolut inte kräver att mottagaren hjälper honom med flytten. Tror karln på allvar att han är i den positionen att han skulle kunna göra det? Minns också att han vid ett flertal tillfällen berättat att han var tidigt ute och köpte bitcoins. Kanske han inte vill göra sig av med dem. Det gör det än ovärdigare att tigga. Dessutom har vi också Belize-kontot...
Citera
2022-03-02, 23:16
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Minns också att han vid ett flertal tillfällen berättat att han var tidigt ute och köpte bitcoins. Kanske han inte vill göra sig av med dem.

Varför tror du han bott i Tyskland några år? Vinster på kryptovaluta är skattefria i Tyskland...
Citera
2022-03-03, 07:32
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:

Med vänliga hälsningar,
Dan Eriksson
Ordförande
Det fria Sverige
Han är verkligen übersliskig...

Visst fan hade han väl insamling när han flyttade hem för ett par år sedan också? Vad hände då? Då var han här och vände?

För mig är det helt otroligt att det sitter människor i Sverige och fortsätter finansiera den här personen och hans organisation.
Citera
2022-03-03, 08:43
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Visst fan hade han väl insamling när han flyttade hem för ett par år sedan också? Vad hände då? Då var han här och vände?

För mig är det helt otroligt att det sitter människor i Sverige och fortsätter finansiera den här personen och hans organisation.

Nu ska dom dessutom enligt uppgift genomföra ngn slags nyetablering västerut, typ gbg, alingsås eller borås. Wtf liksom. Ännu längre från sthlm. Enligt uppgift via PM så kommer det vara en väldigt tvivelaktig person som ska vara "ordförande" i DFS på västkusten. Även han är arbetslös, dömd för brott & saknar fast regelbunden inkomst, så donationsförfrågningar är garanterat att vänta. Tydligen ingen person värd att leda en nationell "folkrörelse" iaf, enligt uppgift. Konceptet med DFS är bra men ledargestalterna är ngt tveksamma. Josef är visserligen schysst. Har lite kontakt med honom. Hänger den nya husfonden samman med västkustens DFS?

Det är inte Björn B eller Josef det handlar om. Men donationsförfrågningar är definitivt att vänta när nystart västerut är på tapeten.

Frågan är ifall DFS verkligen vet vad dom ger sig in på genom sin expansion västerut? Behövs det verkligen en nyetablering med tvivelaktigt ledarskap? Kan detta bli början på slutet för DFS?
Senast redigerad av Adonis. 2022-03-03 kl. 09:15.
Citera
2022-03-03, 10:37
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Nu ska dom dessutom enligt uppgift genomföra ngn slags nyetablering västerut, typ gbg, alingsås eller borås. Wtf liksom. Ännu längre från sthlm. Enligt uppgift via PM så kommer det vara en väldigt tvivelaktig person som ska vara "ordförande" i DFS på västkusten. Även han är arbetslös, dömd för brott & saknar fast regelbunden inkomst, så donationsförfrågningar är garanterat att vänta. Tydligen ingen person värd att leda en nationell "folkrörelse" iaf, enligt uppgift. Konceptet med DFS är bra men ledargestalterna är ngt tveksamma. Josef är visserligen schysst. Har lite kontakt med honom. Hänger den nya husfonden samman med västkustens DFS?

Det är inte Björn B eller Josef det handlar om. Men donationsförfrågningar är definitivt att vänta när nystart västerut är på tapeten.

Frågan är ifall DFS verkligen vet vad dom ger sig in på genom sin expansion västerut? Behövs det verkligen en nyetablering med tvivelaktigt ledarskap? Kan detta bli början på slutet för DFS?

Borås är väl redan på g? De hade i alla fall någon middag för ett tag sen, vill jag minnas. Vilken medlem som helst kan dra igång något lokalt där de bor. DFS lyfter inte ett finger, det är upp till var och en att dra runt det.

Enligt deras podd häromdagen kan vem som helst bli medlem i DFS, bara man betalar månadsavgiften. Oavsett vad Rundmagarna personligen tycker, behöver man som medlem inte hålla med, och kan tycka lite vad man vill. Däremot ska Rundmagarna godkänna nya lokalavdelningar, men med så lösa tyglar räcker det väl som sagt med att medlemsavgifter kommer in. Inte ett ord nämndes om judarna - sorry alla nazzar

Hur mycket Dan & Co än försöker förklara vad DFS egentligen står för, fattar jag bara mindre och mindre. De var dock tydliga med att alla åsikter de uttrycker är deras egna, och behöver inte definiera föreningen!

Ja det gäller förstås att hålla högt i tak för att få in så mycket "donationer" som möjligt så att deras leverne kan finansieras och Belizefonden fyllas på... Boomers, nazzar, mellanmjölksnationalister, sverigevänner... Mångfald berikar - i alla fall gubbarna själva
Citera
2022-03-03, 12:14
Medlem
baggebo1s avatar
DFS påbörjar insamling till sjukhus i Lviv:

https://detfriasverige.se/vi-lanserar-insamling-for-medicinsk-utrustning-till-barnsjukhuset-i-lviv/

Det är ju såklart fint och allt sånt, men om det också är nåt annat så är det onödigt och populistiskt. Jag menar, lyssna på alla politiker i hela väst: Är det någonstans det kommer att finnas pengar och resurser den närmaste tiden så är det i Ukraina, och där ukrainska flyktingar finns. Det finns väl inte ett land i västvärlden som inte lovat miljoner efter miljoner? Nu är jag kanske cynisk, men det här är meningslöst poserande. Och det vore intressant att veta hur stor del av den insamlade kakan som tillfaller den hårt jobbande organisatören...
Citera
2022-03-03, 12:43
Medlem
magpests avatar
Citat:

Väldigt slemmig. Judeaktig rentav. Allt kretsar kring pengar...
Citera
2022-03-03, 16:39
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:

Dan och Magnus gör ingenting pro bono, även om Dan inte får ihop donationer till flytten är jag övertygad om att det är Dfs medlemmar som i slutändan får stå för notan.
Citera
2022-03-03, 16:43
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
DFS påbörjar insamling till sjukhus i Lviv:

https://detfriasverige.se/vi-lanserar-insamling-for-medicinsk-utrustning-till-barnsjukhuset-i-lviv/

Det är ju såklart fint och allt sånt, men om det också är nåt annat så är det onödigt och populistiskt. Jag menar, lyssna på alla politiker i hela väst: Är det någonstans det kommer att finnas pengar och resurser den närmaste tiden så är det i Ukraina, och där ukrainska flyktingar finns. Det finns väl inte ett land i västvärlden som inte lovat miljoner efter miljoner? Nu är jag kanske cynisk, men det här är meningslöst poserande. Och det vore intressant att veta hur stor del av den insamlade kakan som tillfaller den hårt jobbande organisatören...

Instämmer, det kommer regna pengar över Ukraina.

Det viktigaste är hur man ser till att pengarna styrs rätt. Det är inte så att svenska politiker saknar skatteintäkter däremot slängs dom bort i stora svarta hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in