2022-03-03, 16:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash

Denna resa Sthlm-Frankfurt tar under 15 timmar för Tesla, men över 33 timmar för Zoe.

Har du ens körkort?

Dina fantasier är just inget annat än rena fantasier.
Citera
2022-03-03, 16:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Min Zoe går så himla fint! Den är ju perfekt för pendling 7mil/dag på ömsom landsväg/motorväg. Jag sitter bra och kan instämma att kupén är luftig och känns rymlig. Billiga mil blir det också.

Exakt, fantastisk bil.
De som skriver ZOE-fientliga inlägg i tråden är de som aldrig suttit i en ZOE!
Citera
2022-03-03, 16:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Är inte kylningen undermålig även på Zoe (även om inte samma katastrof som Leaf)?

Nej.. var har du nu fått det ifrån..

ZOE har 3-vägs luftkylning, och inga problem med kylningen, och har aldrig haft.
Citera
2022-03-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har du ens körkort?

Ja. Sedan 1988.

Skulle självklart inte köra bil utan giltigt körkort.

Varför detta "personangrepp"/fråga, plötsligt?

Var det någon fakta som gjorde dig arg och upprörd?

Tala om vad som gör dig så aggressiv i tonen, så skall jag försöka att undvika det som gör dig så arg.
Citera
2022-03-03, 19:03
Medlem
Citat:
Nej.. var har du nu fått det ifrån..

ZOE har 3-vägs luftkylning, och inga problem med kylningen, och har aldrig haft.

Lufkylning är undermålig kylning/temphantering. Bilar med riktig temperaturkontroll både värmer och kyler batteripacken med vätskebaserade kyl/värme-system.
Citera
2022-03-03, 19:45
Medlem
Har funderingar på att ev. köpa en beg. Zoe framöver. Hatar franska bilar, men Zoe verkar vara billigaste elbilen som är något att ha.

Ni som kör Zoe, Hyr ni batteriet eller är det friköpt?

Är fordonstekniker med Högvoltsutbildning, så att skruva med skiten är inga problem. Kan laga allt som pajar själv, men batteriet är såklart ett orosmoment. Kan byta samt laga även det själv om det skulle behövas, men cellbalansering kan jag inte göra själv, bara på märket jag jobbar med. Sen OM hela batteriet skulle behöva bytas nån gång pga degradering eller liknande faller nog hela affären känns det som. Kopplingsscheman/verkstadshandbok har jag inte tillgång till för Renault heller.

Funderar på om det kunde vara värt att köpa en billig beg. Zoe och hyra batteriet, eller kommer man inte spara tillräckligt på att köra elbil om man betalat batterihyra?

Kör en bensinare idag som snittar ca 0.85 L/mil. 3000 spänn i skatt. Pajar rätt lite men när den gör det är den billig att laga. Bränslet börjar ju dock bli jävligt dyrt nu. Sen gillar jag elbilar också. Behöver inte ha nån häftig bruksbil egentligen, har V8-bil också att leka med när jag är på det humöret.
Citera
2022-03-03, 19:49
Medlem
Citat:
Har du ens körkort?

Berätta vad som är fel istället för att komma med personangrepp. Min erfarenhet är att ABRP ger väldigt realistiska kalkyler.
Citera
2022-03-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Jo trevligt med att slippa tanka i dessa tider.

Hur mycket fick du ge för din Zoe R110 2019?

174tkr inkl batteri 3500mil.
Citera
2022-03-03, 22:55
Medlem
BAB7s avatar
'''
Citat:
Ja. Sedan 1988.

Skulle självklart inte köra bil utan giltigt körkort.

Varför detta "personangrepp"/fråga, plötsligt?

Var det någon fakta som gjorde dig arg och upprörd?

Tala om vad som gör dig så aggressiv i tonen, så skall jag försöka att undvika det som gör dig så arg.

Ingen kör stockholm-frankfurt på 15 timmar.

Jag har själv kört med min dieselmerca ystad-frankfurt non stop flera gånger, och det tar 12 timmar. - och från ystad upp till stockholm är det 65 mil till.. , dvs 6 timmar till.
Så 21 timmar minst, om allt flyter utan trafikproblem.

Dvs, man kör inte den sträckan på en dag, oavsett bil.
Citera
2022-03-03, 22:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Lufkylning är undermålig kylning/temphantering. Bilar med riktig temperaturkontroll både värmer och kyler batteripacken med vätskebaserade kyl/värme-system.

Uppenbart funkar det utmärkt eftersom inga ZOE har haft några sådana problem..
Citera
2022-03-03, 23:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Har funderingar på att ev. köpa en beg. Zoe framöver. Hatar franska bilar, men Zoe verkar vara billigaste elbilen som är något att ha.

Ni som kör Zoe, Hyr ni batteriet eller är det friköpt?

Är fordonstekniker med Högvoltsutbildning, så att skruva med skiten är inga problem. Kan laga allt som pajar själv, men batteriet är såklart ett orosmoment. Kan byta samt laga även det själv om det skulle behövas, men cellbalansering kan jag inte göra själv, bara på märket jag jobbar med. Sen OM hela batteriet skulle behöva bytas nån gång pga degradering eller liknande faller nog hela affären känns det som. Kopplingsscheman/verkstadshandbok har jag inte tillgång till för Renault heller.

Funderar på om det kunde vara värt att köpa en billig beg. Zoe och hyra batteriet, eller kommer man inte spara tillräckligt på att köra elbil om man betalat batterihyra?

Kör en bensinare idag som snittar ca 0.85 L/mil. 3000 spänn i skatt. Pajar rätt lite men när den gör det är den billig att laga. Bränslet börjar ju dock bli jävligt dyrt nu. Sen gillar jag elbilar också. Behöver inte ha nån häftig bruksbil egentligen, har V8-bil också att leka med när jag är på det humöret.

Tänk på att de billigaste ZOE du hittar i annonserna har det lilla gamla batteriet, så räkna inte med mer än ca 10-12 mils räckvidd då.
Vill du ha en med det nya 41 kWh batteriet och den dubbla räckvidden, så måste leta efter ZOE årsmodell 2017 eller nyare, priserna på 41 kWh ZOE med hyrbatteri börjar ungefär på 100.000 kr och uppåt, de med köpebatteri ungefär från 150.000 kr och uppåt, beroende på mil etc.

Du har tre alternativ när det gäller batterikostnaden:
- hyrbatteri: betala mellan 800-1.200 kr månaden
- köp loss hyrbatteriet: olika pris beroende på årsmodell/batteri, ca mellan 40-80.000 kr
- köp en med köpebatteri, dyrare i inköp men du slipper batterihyran

Jag köpte mitt batteri för 80.000 kr i samband med bilköpet.
Bilen har gått 19.500 mil nu och räckvidden är i princip den samma som då, så batterierna behöver du nog inte bekymra dig om i första taget.
Citera
2022-03-03, 23:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Berätta vad som är fel istället för att komma med personangrepp. Min erfarenhet är att ABRP ger väldigt realistiska kalkyler.

Att du inte själv såg det säger ju det mesta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in