2022-03-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Läs på om rapidgate, det är en stor anledning till varför man inte vill ha t.ex. En Leaf, men för den som kör mest korta sträckor är det inget problem.

Är inte kylningen undermålig även på Zoe (även om inte samma katastrof som Leaf)?
Citera
2022-03-02, 21:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Även om testet mellan den gamla Volvon och nyare Modusen är väldigt intressant och talande för att utvecklingen går framåt, så ska man inte glömma att det inte rullar så många gamla 940 på vägarna längre. Hur står sig t.ex en Modus mot en Volvo V70 av samma årsmodell?
Ser ut att klara sig helt ok, efter kollision i höger front är både golv och tak intakt, skarven mellan fram o bakdörrar rör sig minimalt, ser ut som dörrarna relativt enkelt kan öppnas
https://youtu.be/wPoXTSVdssE

Mer eller mindre samma med zoe 2013
https://youtu.be/LpIEiG5a3y

volvo s70(1998), både förardörr och tak deformeras rätt ordentligt inte bra blir svårt att få ut föraren
https://youtu.be/bUUTZdq78Ac

volvo v70(2007) här kan man se att dom arbetat på att förstärka upp karossen för att minimera intrång i kupén, klarar sig mycket bättre.
https://youtu.be/CDcy444Fel8

zoe 2021, kupén är efter krocktesterna intakt.
https://youtu.be/HiOs1mCMH4Q

Tyvärr är det ont med tester mellan bilar.
Citera
2022-03-02, 21:43
Medlem
Men det jag undra över är hur Zoe kund få noll stjärnor. Jag menar att man kan säkert tappa en eller rentav två stjärnor i krocktesterna för i grunden kanske relativt små förändring i säkerheten. Men alla stjärnor saknas ju vilket ju betyder bottenbetyg. Det måste väl ändå betyda att skaderisken ökat markant jämfört med andra bilar i samma klass om olyckan blir ett faktum? Så är det endast mjukvaran som ställer till det för Zoe i krocktestet eller finns det strukturella problem med karossen?
Citera
2022-03-02, 22:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Exakt, inget konstigt med det. Frågan är som sagt hur det är med Zoe som lyckats ro hem 0 stjärnor? Har man helt enklt snålat för mycket?

Men det har ju inte med krockskyddet att göra..
Vi har ju redan haft den diskussionen innan, om du går tillbaks några sidor.

Men jag kan ta en enkel sammanfattning ändå:

Min ZOE från 2018 har samma euro ncap betyg som en Volvo V70 årsm. 2016.
- dvs 5 stjärnor, full pott.
Anledningen till att ZOE fas 1 (den modell jag har) fick 5 stjärnor var för att de aktiva säkerhetssystemen såsom filhållningsassistans, aut-nödbroms, fotgängarskydd etc knappt hade någon betydelse för resultatet, . det som räknades själva krocksäkerheten.

Och i krocktestet fick ZOE fas1 toppbetyg, både i frontal och sidokrock, krockvåldet på dockorna var också nästan identiska med en lika ny Volvo V70 2016.

Nu har kriterierna ändrats, säkerhetssystemen har en övervägande roll.
Nya ZOE saknade vid tiden för testet alla förarassistans-system såsom filhållningsassistans etc, därför "försvann" de flesta stjärnor.. Dessutom har nya ZOE endast en sidokrockkudde, gamla ZOE hade dubbla kuddar.
ZOE får aut-nödbroms som standard nu i mars, alltså skulle den få 1 stjärna om den testades igen.

Även en V70 årsmodell 2016 som vi vet är en väldigt säker bil, hade också bara fått en stjärna idag..

Min ZOE (fas 1) har dessutom dubbla sidokrockkuddar, dvs totalt 6 krockkuddar.
Citera
2022-03-02, 22:12
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Testade ABRP, och med Tesla M3 så tar det på 14 timmar och 55 minuter.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=d2c41d01-b6f6-4206-a5de-244405cb48f1

Med Zoe 2019 R240 22kW så tar det 1 dygn, 9 timmar och 29 minuter.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=85bc870e-e8d3-443c-9e16-96d56cd0e791

I verkligheten så får man nog addera (minst) 8-10 timmar för en hotellnatt för Zoe också.

Tror inte BAB7 kör med ABRP utan kör från Lidl till Lidl.

Hotellrum en natt är bara onödigt när man kan sova rymligare, luftigare och bekvämare i en ZOE.
Citera
2022-03-02, 22:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men det jag undra över är hur Zoe kund få noll stjärnor. Jag menar att man kan säkert tappa en eller rentav två stjärnor i krocktesterna för i grunden kanske relativt små förändring i säkerheten. Men alla stjärnor saknas ju vilket ju betyder bottenbetyg. Det måste väl ändå betyda att skaderisken ökat markant jämfört med andra bilar i samma klass om olyckan blir ett faktum? Så är det endast mjukvaran som ställer till det för Zoe i krocktestet eller finns det strukturella problem med karossen?

Det handlar ju som sagt om assistans-system som inte har med krocksäkerheten att göra.

Karossen är 100% intakt, krockvåldet på dockorna är samma på ZOE fas 1 som på Volvo V70 2016.
Även vikten är den samma, 1.600 kg.
Krocktestet - videon här:https://www.youtube.com/watch?v=Y1gloJmg8FQ
Som du ser, så är det ett perfekt resultat.
Citera
2022-03-02, 22:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Hotellrum en natt är bara onödigt när man kan sova rymligare, luftigare och bekvämare i en ZOE.

Jag behöver inte använda abrp.
Jag har adresserna till laddstationerna uppskrivna i min anteckningsbok, jag tycker det är bättre så.
Citera
2022-03-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Problemet för Zoe 22kW på långresor (vilket den inte ens är byggd för, utan avsedd mer som ren pendlarbil) är att den tar mer dubbelt så långt tid jämfört med en normal elbil att göra samma resa.

Denna resa Sthlm-Frankfurt tar under 15 timmar för Tesla, men över 33 timmar för Zoe.

+ Ytterligare 8 timmar för Zoe (även om man övernattar i bilen istället för på hotell så behöver man sova oavsett för att köra säkert).

Totalt alltså 41 timmar för Zoe vs under 15 timmar för en vanlig elbil.

Är man galen att ta en Zoe på långresa så är det enbart vettigt för de människor vars egna tid är värd noll och intet.
Senast redigerad av mtflash 2022-03-02 kl. 22:41.
Citera
2022-03-03, 06:58
Medlem
Min Zoe går så himla fint! Den är ju perfekt för pendling 7mil/dag på ömsom landsväg/motorväg. Jag sitter bra och kan instämma att kupén är luftig och känns rymlig. Billiga mil blir det också.
Citera
2022-03-03, 07:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är inte kylningen undermålig även på Zoe (även om inte samma katastrof som Leaf)?

Rapidgate avser snabbladdning och det har ju inte ZOE så den kan inte bli för varm av själva laddningen. Den har dock en aktiv lyftkylning medan Leaf inte har något av det.

För Nissan LEAF finns denna restriktion i undertext:

Nissan LEAF
FRÅN 20 % TILL 80 % LADDNING
CA. 60 MINUTER
SNABBLADDNING[5]

[5]
Citat:
Siffrorna som anges är för batterier på 40 kWh (Nissan LEAF) och 62 kWh (Nissan LEAF e+). Tiden är beroende av laddförhållanden, inklusive laddartyp och dess tillstånd, batteritemperatur samt omgivande temperatur vid laddplatsen. Indikerad snabbladdningstid kräver användning av en CHAdeMo snabbladdare. Nissan LEAF är utvecklad för att tillgodose majoriteten av daglig körning och är utrustad med en batteriskyddsfunktion som skyddar batteriet under upprepade snabbladdningar inom en kort tidsrymd. Laddtiden vid upprepade snabbladdningar kan därför öka i de fall när batteritemperaturen aktiverar skyddsfunktionen.

Leaf har nämnts i tråden.
Förutom avsaknad av aktiv kylning har den japansk snabbladdning, Chademo 100 kW.
Detta gäller även 2022 års modell vilket ju är tragiskt.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-03-03 kl. 07:37.
Citera
2022-03-03, 07:37
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Min Zoe går så himla fint! Den är ju perfekt för pendling 7mil/dag på ömsom landsväg/motorväg. Jag sitter bra och kan instämma att kupén är luftig och känns rymlig. Billiga mil blir det också.

Jo trevligt med att slippa tanka i dessa tider.

Hur mycket fick du ge för din Zoe R110 2019?
Citera
2022-03-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Ja som pendlarbil är säkert Zoe ett bra val än idag. Det blir ju som du säger billiga mil.
Det går ju inte komma ifrån att vill man ha en elbil som fungerar smidigt även vid långresor så är brrr prisbilden en helt annan. Alla kan ju inte köpa Teslor och allra minst jag. Men dom flesta kör ju bara några mil om dagen och kan ladda hemmavid. För mig skulle faktiskt Zoe fungera som enda bil även om Kinabilarna nu börjar bli allt mer intressanta för allt fler i mängden av nya elbilsmärken från just Kina som kommer till Sverige. Konkurrensen är stenhård.

Är du nöjd så njut av din elbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in