Citat:
Ursprungligen postat av
key key
Har funderingar på att ev. köpa en beg. Zoe framöver. Hatar franska bilar, men Zoe verkar vara billigaste elbilen som är något att ha.
Ni som kör Zoe, Hyr ni batteriet eller är det friköpt?
Är fordonstekniker med Högvoltsutbildning, så att skruva med skiten är inga problem. Kan laga allt som pajar själv, men batteriet är såklart ett orosmoment. Kan byta samt laga även det själv om det skulle behövas, men cellbalansering kan jag inte göra själv, bara på märket jag jobbar med. Sen OM hela batteriet skulle behöva bytas nån gång pga degradering eller liknande faller nog hela affären känns det som. Kopplingsscheman/verkstadshandbok har jag inte tillgång till för Renault heller.
Funderar på om det kunde vara värt att köpa en billig beg. Zoe och hyra batteriet, eller kommer man inte spara tillräckligt på att köra elbil om man betalat batterihyra?
Kör en bensinare idag som snittar ca 0.85 L/mil. 3000 spänn i skatt. Pajar rätt lite men när den gör det är den billig att laga. Bränslet börjar ju dock bli jävligt dyrt nu. Sen gillar jag elbilar också. Behöver inte ha nån häftig bruksbil egentligen, har V8-bil också att leka med när jag är på det humöret.
Tänk på att de billigaste ZOE du hittar i annonserna har det lilla gamla batteriet, så räkna inte med mer än ca 10-12 mils räckvidd då.
Vill du ha en med det nya 41 kWh batteriet och den dubbla räckvidden, så måste leta efter ZOE årsmodell 2017 eller nyare, priserna på 41 kWh ZOE med hyrbatteri börjar ungefär på 100.000 kr och uppåt, de med köpebatteri ungefär från 150.000 kr och uppåt, beroende på mil etc.
Du har tre alternativ när det gäller batterikostnaden:
- hyrbatteri: betala mellan 800-1.200 kr månaden
- köp loss hyrbatteriet: olika pris beroende på årsmodell/batteri, ca mellan 40-80.000 kr
- köp en med köpebatteri, dyrare i inköp men du slipper batterihyran
Jag köpte mitt batteri för 80.000 kr i samband med bilköpet.
Bilen har gått 19.500 mil nu och räckvidden är i princip den samma som då, så batterierna behöver du nog inte bekymra dig om i första taget.