2022-03-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du som är från Ryssland. Hur går snacket där? Gillar man verkligen Putin? Finns det nån chans att folket gör uppror och avsätter han?

Om jag säger så..ungefär 45% är emot kriget. Idag kom de nya regler de som är emot kriget och protesterar får från 6-15 år fängelse..
För ekstremism....vet ej hur man säger de på svenska. Typ som terrorister....resten tror va varenda ord som han säger
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Den där taskspelarjuden som är nån sorts galjonsfigur i Ukraina vill tydligen ha militär hjälp av väst, för om Ryssarna tar Ukraina så kommer Ryssen att gränsa mot NATO...

Då borde han ju ha full förståelse för varför zPutin inte ville att Ukraina skulle gå med i Natoy kan man tycka?

Men han kanske inte klarar av att se på en sak ur motståndaren synpunkt? Då är han ju oduglig och borde avgå..
Är du så lättlurad att du köpt snacket om Nato? Uppenbart ju att Putin bara har territorium i åtanke, precis som förr i tiden när Moskvas mongoler skulle förstöra Europa. Allt annat är svepskäl och dimridåer. Nato, nynazism, droghandel... ZzZz.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Detta kan bli den största humanitära katastrofen sedan Andra världskriget.

Och Ryssland upphör som nation i världen. Uteslutna från allt. Mer paria än Nordkorea någonsin varit. Grattis Putin, du leder ditt land "bra"... Not.

Ja - en sak som jag inte förstår som har med ”utesluta Ryssland” är att varför skickar inte alla länder hem den ryska ambassadpersonalen?? De rapporterar ju ”hem” allt som vi gör i respektive land… utvisa varenda jävla rysk diplomat för de är inte alls några diplomater!
Citera
2022-03-03, 18:57
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
Sitter Putin kvar året ut så kommer valutan gå bortom värdelös.
De kan nog justera bidraget efter rubelns värde, vad vet jag.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Här ser vi den frenesi och skamlöshet med vilken Putin-trollen försöker sprida misinformation och propaganda.
https://www.theguardian.com/world/2014/mar/17/crimea-crisis-russia-propaganda-media
Citat:
Russian propaganda over Crimea and the Ukraine
Vladimir Putin has put boots in the ground – over the airwaves, he is taking the west on a tour of the propagandist’s playbook.
"N-nazist-Ukraina anföll sina egna städer och medborgare!!!! " Du är verkligen så jävla pantad att jag tycker synd om dina föräldrar...
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Sånt är man kommer få se mycket framöver, Ukrainska miliser

https://twitter.com/i/status/1499426830692065280

Hemvärnsgubbar som fått bazooka. Inte kul för ryssen att färdas i Ukraina nu
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Den nuvarande försvarsministern har suttit i över 20 år och han ersatte den tidigare ministern för att föregångaren inledde ett projekt att effektivisera och minska korruptionen inom militären - och blev genom det så impopulär att han var tvungen att avgå!

Putin har sett till att inte ha annat än ja-sägare och lydiga betjänter kring sig i två decennier nu, och det finns inte plats för kompetens då.
https://www.journalofdemocracy.org/articles/stealing-russia-blind/

Ja, och i den artikeln finns anledningen till invasionen klart formulerad. Handlar enbart om ökade möjligheter för kleptokrati

Corruption and predation have extended to the East European borderlands and the Commonwealth of Independent States. It is worst in territories that have been “liberated” by Russian military groups. Dawisha describes the South Ossetia enclave (pried away from Georgia by force) as a “wholly owned subsidiary” of the Russian mafia and security-service network (p. 345). Russian business’s biggest cross-border stake, however, lies in Ukraine. Much of the $17 billion per year worth of Russian arms exports goes through the Ukrainian port of Odessa on the Black Sea. Dawisha concludes that “Russia has real and deep interests in this region that will not be compatible with a closer relationship between Ukraine and the EU” (p. 347).
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Någon källa på ditt påstående?

Jag säger inte att du har fel, jag vill veta fakta.

Jag har nämligen för mig att legosoldater inte har samma rättigheter i krig som reguljära soldater.

Utländska frivilliga som strider i ett annat lands reguljära styrkor dvs i samma uniform och under inhemskt befäl är inte "legosoldater", lika lite som Amerikanska piloter i RAF under WW2 eller svenska Finlandsfrivilliga var legosoldater.
Citera
2022-03-03, 18:58
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Korrekt, dock är NLAW svensktillverkade (av Saab).
Nej, det är designat i samarbete med SAAB. Men det är tillverkat av Thales Air Defence i Belfast, Nordirland. Det är inte tillverkat i Sverige.

Final assembly and testing is carried out at the Thales Air Defence facilities in Belfast. The missile's inertial measurement unit (IMU) is manufactured by Collins Aerospace in Plymouth. Eaton Ltd, based in South Molton, is responsible for the manufacture of the control fins and actuators. Raytheon Systems Limited based in Glenrothes, and Thales Missile Electronics based in Basingstoke, manufacture electronics assemblies and the system’s proximity fuse.[2]

National Plastics Aerospace based in Coventry is responsible for the plastic and composite mouldings. Skeldings, based in Smethwick, manufacture the system's special purpose springs. Express Engineering of Gateshead, Portsmouth Aviation, EPS Logistics Technology, Leafield Engineering of Bristol and Metalweb in Birmingham are also major partners in the MBT LAW consortium.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/MBT_LAW
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Sånt är man kommer få se mycket framöver, Ukrainska miliser https://twitter.com/i/status/1499426830692065280

Oj oj vilken situation. Det kommer vara gerillakrig överallt. Kanske kommer det gå ännu sämre för Ryssland?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du menar atombombningarna av Japan?
Du verkar lite naiv inför kriget. Gerillakrig är det enda mindre landets enda chans att försvara sig själv mot en större angripare. Självklart kommer den större angriparen att kalla detta för terrorism. Men terrorism är ganska väl definierat och gerillakrig faller inte in inom denna definition.
Dresden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Kan inte låta bli att skratta åt det av mig fetmarkerade.
Sedan när är det vanligt? Eller ovanligt.

(Visst var det du som för något år sedan skrev flera inlägg att det var ditt absolut sista någonsin?)

1. Jobbigt men sant, jag är så populär att folk envisas med att citera, kommentera och annars hänvisa till mina inlägg. Jag har säkert 5M hits totalt per månad eller något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Inte mitt i skogen hörrudu.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t5v94l/another_russian_t80_variant_captured_by/

Men det är nog lugnt. Besättningen är nog på ett hotell och myser lite eller kanske besöker sina släktingar. Kan säkert visa 50 liknande filmer till om du orkar.

1. Jodå.

2. Annars är det väl mest Ukraina som säljer olika varianter av T-80 paket. Möjligen har du rätt i att de ställt ut lite vagnar för folk att titta på i krigsindustrins intresse. De har ju säkert några tusen T-80 att ta utav.

3. Mera fantasier behövs inte, snarare behövs realism. De har säkert tagit in på hotell eller sover i tält eller besöker någon släkting. Eller så är maskinerna drönarstyrda, m.m.

4. Nu är det färdigflashbackat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in