2022-03-03, 10:01
Medlem
Jag sa i krig går inget som planerat läs vad jag skriver

Jag gav dig en grundläggande taktik som även du kan följa

Jag svarade ju
Konvojen behöver inte röra sig..
Hur mkt artelleri har KIEV??? om de kommer säg 3 km?? tänk lite...blir ett bomb regn som konvojen komner få fattar du väl

de har omringat Kiev
äldsta tricket i boken

Du ser för mkt Sovjet WWII filmer där soldaterna ska bara storma

Kan du inte se att de omringar UA från alla håll?

Men tro på soppa torsk om du mår bättre

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nästan alla mina påståendet undviker du att argumentera emot. Det enda av mina argument du rör vid är att "soppa torsk"teorin är uppåt väggarna.

Du säger att Putin har räknat ut allt, allt går enligt hans plan. Du säger då emot ALLA militära experter och underrättelsetjänst som finns som hävdar att detta krig INTE har gått som Putte vill.

Ingen militärexpert kan heller förklara varför Ryssarna inte satte in flyget på en gång? Nu skjuter man ju ändå sönder varenda stad till en grushög, så varför lät man inte flyget göra det på en gång? Det får du med din militära expertis gärna besvara eftersom ingen militär i Sverige eller utomlands har nått svar på den frågan.
Citera
2022-03-03, 10:02
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Läs bakåt någon sida - Det är delvis en logistik-konvoj som slagit läger - Mkt riktigt vad du påtalat.
Så säg mig - Man skall alltså skicka in fältlogistiken FÖRE stridande trupp för att nå framgång i krig...?

Nu står dom där i morgonfrosten utan mat, utan bränsle, med sura motorer, punkterade däck och är under lätt angrepp hela tiden.
Mkt bra militär strategi. Hoppas ryssarna fortsätter precis såhär.

Enligt alla Putte kramare här inne så går ju kriget EXAKT som Putte vill. Han har planerat allt i minsta detalj. Precis allt som händer med ryska fordon, allt ifrån soppatorsk och taskig logistik är planerat av Putte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
1. Konvojen består egentligen av flera mindre konvojer.

2. Bedöms av amerikanska underrättelsetjänsten rapporter ha stannat på grund av soppatorsk, men lider även av matbrist.
Konvojen i sig blockerar även vägen för tankbilar att komma fram.

3. Består mestadels av infanterister i obepansrade bilar, inga frontförband. Utgörs av Rosgvardiya som är Rysslands nationalgarde, dvs rena ockupations trupper.

4. Ukraina har troligtvis ej slagit till än då dom bedömer att det finns andra mål med betydligt högre militärt värde att slå till mot först.
Det finns även uppgifter som tyder på att de väntar på att civila ska evakueras.
En anledning till Ukraina inte attackerat den än kan vara att dom saknar förmåga till det och att deras resurser är uppbundna i städer.
En annan skulle kunna vara att Ryssland lyckats slå ut det mesta av det Ukrainska flygvapnet.
Vi vet helt enkelt inte varför den står där och varför den inte attackerats.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
AB:
Citat:
Nato håller ett extrainsatt möte under fredagen tillsammans Sverige, Finland och EU, meddelar militäralliansen på sin webbplats.
Citera
2022-03-03, 10:03
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Seriös fråga, jag har inte gjort lumpen eller nån erfarenhet alls av militärgrejer, kan de inte ha slagit upp massas militärtält med kaminer som de sitter och trycker i? Varför tror du att de sitter i förarhytterna och huttrar?

Det finns inga tält på bilderna och inga skyttevärn invid vägen. Även om så vore fallet så har man pga trafikstockningen ingen möjlighet att köra fram ved att elda med utan då blir det till att fälla träd där man står och det tar slut rätt fort när man har en så stor jäkla ansamling. Fordonen står ibland tre i bredd på bilderna. Helt galet.

Ryska militärfordon, i vart fall plåtburkarna, har ingen elektrisk värme. Det är motorvärme ā la 1930-tal som gäller, det går vattenrör runt i plåtlådan som leder värme från motorn. Motorn blir bara varm när man kör, inte när den går på tomgång. Någon annan värme finns inte i plåtlådorna, bortsett från långkalsonger. Efter något dygn i de förhållandena är stridsvärnet noll och efter lite mer tid kanske vi får börja se förfrysningar.

Det där med skyttevärn är också en indikation på att man inte ser det som att man gjort halt och grupperat utan helt enkelt är fast i en trafikstockning/har slut på soppa eftersom sovjetisk/rysk doktrin sedan andra världskriget varit att direkt börja gräva värn när man gjort halt. De lärde sig under andra världskriget hur nödvändigt det är att snabbt få skydd mot artilleri…
Citera
2022-03-03, 10:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Enligt alla Putte kramare här inne så går ju kriget EXAKT som Putte vill. Han har planerat allt i minsta detalj. Precis allt som händer med ryska fordon, allt ifrån soppatorsk och taskig logistik är planerat av Putte.

Konvojen är helt åt helvete på ren svenska, och så finns det dom som hyllar den för vad den är.
Det är absurt i kvadrat.
Citera
2022-03-03, 10:04
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Jag sa i krig går inget som planerat läs vad jag skriver

Jag gav dig en grundläggande taktik som även du kan följa

Jag svarade ju
Konvojen behöver inte röra sig..
Hur mkt artelleri har KIEV??? om de kommer säg 3 km?? tänk lite...blir ett bomb regn som konvojen komner få fattar du väl

de har omringat Kiev
äldsta tricket i boken

Du ser för mkt Sovjet WWII filmer där soldaterna ska bara storma

Kan du inte se att de omringar UA från alla håll?

Men tro på soppa torsk om du mår bättre

Jag tror absolut på usel logistik och soppa torsk teorin. Du glömde besvara frågan om stridsflyg? Du skrev att jag fick fråga dig va du ville eftersom du är militärexpert. Så besvara gärna den frågan tack.
Citera
2022-03-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Inte med kärnvapenkrig. Ryssland vill att både Sverige och Finland avstår från Natomedlemskap. Det är inte för mycket begärt.
Det finns alldeles för många Natorunkare i den här tråden som tror att Nato är räddningen fast det är tvärtom. Ryssland kommer att tolka ett Svenskt och Finskt Natomedlemskap som en fientlig handling.

Alla är nog medveten om att vi kommer att gå med, jag vill att vi ska vara så neiutralt som det bara går... Jag har aldrig gillat NATO pga av massa saker och jag är inte för det nu heller. Men jag TROR att hur vi än gör kommer det att smälla här också på ett eller annat vis. Men visst jag kan har fel och jag hoppas på det iaf

läste lite krigsstrategi igår, att anfalla på flerafronter samtidigt var väl inget bra alternativ, fattar jag det fel? detta har med lokistik att göra.. Tex att anfalla sverige finland och ukraina
Citera
2022-03-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Odessa är inte angripet än, däremot kommer troligtvis angreppet idag. Dock är de angripande ryska styrkorna betydligt färre än antalet försvarande Ukrainare, så det kommer nog inte gå så bra för ryssarna.

Senast igår sköt en Ukrainsk helikopter ned en rysk helikopter, så bevisligen har inte ryssarna luftherravälde.

Beträffande Kiev så har ryssarna inte lyckats avancera den senaste tiden utan verkar ha gått över till ren terror beskjutning av civilbefolkningen.

Ukraina har fått fler beväpnade drönare levererade, som togs i drift under gårdagen. Så räkna med mer förstörda ryska konvojer den kommande tiden.
Ryssland vill skapa stora flyktingströmmar och få EU asyl system att totalt kollapsa.
Sen sätter operation Aleppo igång med bombflyg...sen kommer markstyrkorna.
Citera
Medlem
Intressant analys av läget just av en CIA agent,
Börjar vid ca 22 minuter.https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w172xv3564171jf?fbclid=IwAR2jcy912eX_irFcuhDTSDIDo 9nUX-K0H_wUs7XgyuyCiCrPUbG0qhtHFv4
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Föreslå några.
Slå läger i närheten av bilarna i skyddad terräng och uppbackade av KA - 52 or.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Från aftonhoran

Nato håller ett extrainsatt möte under fredagen tillsammans Sverige, Finland och EU, meddelar militäralliansen på sin webbplats.

Kanske bara ett möte insatt för att se hur vi ska samarbeta framöver kring detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in