2022-03-03, 08:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Herregud vad är det för jönsar till ”militärexperter” som SVT plockar in. De har noll koll på vilka förmågor UA’s försvar har eller vad som sker på marken.
Nu jollrar ”experten” med om att kolonnen är en undanmanöver för att kunna landsätta trupper i Odessa.

Man tar sig för pannan.
Citera
2022-03-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, men de kan välja att bomba oss båda utan att invadera.

Om jag vore Putin skulle en bomb över svensk stad vara mitt drag i det här läget, eftersom jag skulle behöva visa att jag menar allvar med mitt hot att ingen ska lägga sig i Ukraina. Sverige är inte med i NATO och Finland har bättre försvarsförmåga och är mer nationalistiskt än Sverige. Därför skulle jag ta den lägsta risken för vedergällning om jag valde att skicka en bomb var mot tex Gävle, Sundsvall och Kiruna. Stockholm skulle jag undvika pga ökad risk för vedergällning.

Sitter du här och vill ge Putin goda råd om hur han ska skada/ förtrycka Sverige? Nice.

Släpper den galna Kreml-diktatorn en enda bomb över Sverige eller Finland ska båda länder omedelbart gå med i NATO. Givetvis. Det finns ingen gräns för vilka sjuka ambitioner Putin kan tänkas ha. Hans agerande i Ukraina har sopat bort alla tvivel. Mad Vlad är den nya Hitler och allt runt honom blir till fysisk eller ekonomisk aska. Han är ett levande atomvapen.
Citera
2022-03-03, 09:00
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Räcker att kolla på Ukrainas bnp.
13*260 för köpkraftsparitet i dollar (2020)
Ryssland har 28 000 dollar per capita.samma tid.
Det är lågutbildade fattiglappar som kommer till EU.
Det är du som är okunnig. Fattiga måhända (men det finns en mycket stor svart ekonomi där), men vad får du lågutbildade ifrån? BNP/cap. är ett väldigt trubbigt instrument att läsa av hur en samhälle ser ut. Det finns en mängd olika parametrar för det. Sen verkar du väldigt okunnig om forna Öst och Sovjet. Dom är kända för sin höga utbildningsnivå, och kvinnor har av tradition kommit ut i arbete tidigt och i minst lika stor utsträckning som i Sverige och det har fortsatt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Ryska krigsskepp är påväg till ukrainska kusten.

Ukraina eller någon borde under nattid dyka och sätt bomb under krigsskeppen. Allstå special operation, behind the enemy line.

Eller skicka små drönare på låg höjd med bomber och släppa på skeppen.
Ukraina har Neptun sjömålsrobot, är de inte utslagna så finns det ”risk” för att ryska fartyg kan lida förluster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Bra "soppatorsk" argument

Odessa är angripet...

Ser att du saknar militär bakgrund

Nu ska du få tänka lite

Kiev är fast...

Odesss angrips

Luft herravälde ser ut att ha ryssen

Ta en vill gissning vad Ryssland planerar

Se om ngt logiskt än personangrepp kommer

Odessa är inte angripet än, däremot kommer troligtvis angreppet idag. Dock är de angripande ryska styrkorna betydligt färre än antalet försvarande Ukrainare, så det kommer nog inte gå så bra för ryssarna.

Senast igår sköt en Ukrainsk helikopter ned en rysk helikopter, så bevisligen har inte ryssarna luftherravälde.

Beträffande Kiev så har ryssarna inte lyckats avancera den senaste tiden utan verkar ha gått över till ren terror beskjutning av civilbefolkningen.

Ukraina har fått fler beväpnade drönare levererade, som togs i drift under gårdagen. Så räkna med mer förstörda ryska konvojer den kommande tiden.
Citera
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu uppges MSB hemsida fungera igen.
Men gå inte in på den nu allihop på en gång, för då kommer den säkert krascha igen!

Glöm inte att länka kompis
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Ryska krigsskepp är påväg till ukrainska kusten.

Ukraina eller någon borde under nattid dyka och sätt bomb under krigsskeppen. Allstå special operation, behind the enemy line.

Dom har ett klart begränsat antal fartyg på plats, och var i färd att skicka fler.
Men Turkiet nekade tillträde redan innan den galne turken bestämde sig för att stänga Bosporen.
Inga fler ryska skepp kommer in i Svarta Havet.
Det enda som kommer tillåtas, är att dom som finns i havet, kommer få segla ut om dom anmäler det.

Dom få skepp som finns i Svarta Havet kommer sluta som den djävla konvojen - Med soppatorsk och manskap som lämnar (om det nu är så).
Citera
2022-03-03, 09:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jag förstår att begreppet "reserv" är obekant för dig.

Reserven sätts först in när det sviktar i något frontavsnitt. Intill dess står dom still, kan du förstå detta?

Och de ryska värnpliktiga trivs med att sitta och frysa dagar i sträck? Jag skulle tro att det är många som har tröttnat för länge sedan.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur kommer den fram om de står still och fordon står i vägen

Lille vän, varför skulle reserven åka runt och blockera vägarna, om den inte för tillfället behövs?
Citera
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Då var det unga män med skägg, kujoner som inte ville jobba ens. Nu är det riktiga flyktingar, kvinnor, barn och gamlingar. Riktiga män stannar kvar och försvarar sitt land.

Och av dessa kommer den stora majoriteten flytta tillbaka till Ukraina vid någon tidpunkt, tvärtemot alla somalier, irakier, afghaner osv.
Senast redigerad av Karppa 2022-03-03 kl. 09:06.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur bör den fria världen göra för att öppna fler fronter utan för stor risk för knappen?
Vräka in pengar och vapen i Georgien? Finns det andra möjliga länder eller är destabilisering inom Ryssland som är melodin?
Är det för sent för Jihad? (Brukar ju inte gå så bra men needs must)

Georgien verkar inte då sugna tyvärr.

Kan man sätta upp en privatarmé och krossa separatisterns i Moldavien?
Inget land lär vara suget. Trump blev varnad för detta, att avmilitäriseringen i Syrien och Afghanistan skulle leda till att Ryssland flyttade fram sina positioner. Hade Väst haft kvar proxykrigare och/eller egna arméer i området hade vi kunnat jävlas på ett helt annat vis.

Glöm jihad! De hatar oss och älskar Ryssland.

Vi har Ukraina. Det är ett stort land med stor befolkning, så det kan ihop med sanktioner räcka länge.
Citera
2022-03-03, 09:02
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur bör den fria världen göra för att öppna fler fronter utan för stor risk för knappen?
Vräka in pengar och vapen i Georgien? Finns det andra möjliga länder eller är destabilisering inom Ryssland som är melodin?
Är det för sent för Jihad? (Brukar ju inte gå så bra men needs must)

Georgien verkar inte då sugna tyvärr.

Kan man sätta upp en privatarmé och krossa separatisterns i Moldavien?

"Den fria världen" kan tex skicka såna som du till fronten i Ukraina om den verkligen vill göra något. Du kan ju vara "frivillig"... ;-)

Man behöver inte kasta andra stackars länder under bussen bara för att man är feg själv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in