Citat:
Ursprungligen postat av
Venicones
Slåss man för en diktator som Putin, som är långt mycket värre än Hitler någonsin kom i närheten av, förtjänar man vilket öde som helst som väntar en i ens tillfångatagares händer. De ryska "soldaterna" hade ett val, de kunde ha vägrat att slåss, alternativt deserterat, och då hade de fortfarande förtjänat att behandlas som människor.
Nu är det inte bekräftat att videon verkligen föreställer ryska fångar som hanteras omilt av ukrainska soldater, men om det är det så ser jag inte varför det skulle vara särskilt upprörande.
Är enig.
Tror tyvärr det inte är särskilt lätt för ryssarna heller.
De som skickats in först har ju varit relativt unga 19-20-åriga kids knappt torra bakom öronen ännu. De blev informerade att det var övningar endast och sen vips befann sig de på frontlinjen till ett fullskaligt krig.
Att sitta i en konvoj i två dagar med x antal hundra, kanske tusen medsoldater runt dig gör nog att det är rätt svårt att bara släppa vapnet och gå därifrån. Förmodligen hade de blivit släckta av sina egna i det fallet.
Ungarna föddes helt enkelt i fel land, deras snedknullade föräldrar röstade för en man som vill ha tillbaka det totalitära Sovjet igen och de offrade sina sönder för detta.
Mycket synd om de ryska pojkarna längst fram som tas till fånga eller mister livet i strid. Däremot ser jag inget problem i att de faller som furor om det är vår säkerhet i väst och Ukrainarnas frihet som står på spel.
Alla dödsfall är tragiska. Men jag trycker hellre av mot en ryss som försökt döda mig och min familj än någon annan.