2022-03-03, 09:45
Medlem
Veniconess avatar
Slåss man för en diktator som Putin, som är långt mycket värre än Hitler någonsin kom i närheten av, förtjänar man vilket öde som helst som väntar en i ens tillfångatagares händer. De ryska "soldaterna" hade ett val, de kunde ha vägrat att slåss, alternativt deserterat, och då hade de fortfarande förtjänat att behandlas som människor.

Nu är det inte bekräftat att videon verkligen föreställer ryska fångar som hanteras omilt av ukrainska soldater, men om det är det så ser jag inte varför det skulle vara särskilt upprörande.
Citera
2022-03-03, 09:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Snubben du citerar är ett bränt rysstroll.

Han är typen av människa som tror att hela svenska militären är nazzar med för att Putin torkat sig i röven och spått i pappret att Svenska militären är nazister.

Det dumma kommunister inte förstår är att i väst så har man olika åsikter kring ting. Det finns dumma, korkade nazzar överallt och det är ingenting man riktigt kan styra över. Det är en del av det fria ordet.

Det fungerar liksom inte på samma sätt i väst. I Ryssland har man rent historiskt skickat oliktänkande till Gulag och tvingat folk till lydnad.

Undrar om rysstrollen här inne ser framemot att behöva smuggla in Levis till landet och byta mot en extra limpa i brödkön.
Säkert så, men om ingen svarar, citerar och argumenterar så är han oemotsagd. Det forumet är till för att föra ut sin mening och åsikt. Fler än du, jag och rysstrollet som läser och det vi skriver spelar ibland en roll. Ibland har jag utbyte av folk som har en annan åsikt också men knappast i just den här tråden.
Citera
2022-03-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Måste vara jobbigt i Ryssland nu.
Först en pandemi där ni dör i drivor och nu kastar man sig in i ett krig för att dö lite till.
Lägg därtill en ekonomi som snabbt rusar mot ruinens brant.
Det mina vänner är en tvättäkta aspirant till att vara en stormakt

”Finansminister Mikael Damberg har i dag presenterat potentiella ekonomiska konsekvenser för Sverige med anledning av Rysslands invasion av Ukraina.”

Läsa sådana här citat gör mig alltid delvis glad. För sådana svenskar som tror de är goda men de tar två äkta tvättsekunder för att vända er till terrorister.

Så frågan återstår. Hur goda är ni egentligen?
Citera
2022-03-03, 09:47
Medlem
Dumt men förståeligt. Artillerield mot städer är aldrig acceptabelt även om det verkar vara standard inom krigsföring.

Detta hjälper ju dock verkligen inte Ukrainas sak.
Man kan hota sin fiende utan att berätta att man inte tar artillerimän till fånga..
Citera
2022-03-03, 09:48
Medlem
https://vm.tiktok.com/ZMLDLPkNf/
Rykte? "1m $ bounty to the one that arrests Putin for war crimes."
Citera
2022-03-03, 09:49
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyri
Är rysk propaganda så bra att Ukrainas egna försvarsmakt sprider den eller hur menar du? Ni får skärpa er nu, någon form av objektivitet kan man kräva av folk...

Som du vet så är delar av Ukraina ockuperat..en del regioner sedan flera år..Dessutom är en del av befolkningen Ryssar och ryssvänliga..Den informationen kanske får fart på tankeapparaten ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Invaderar du ett land så har de rätten att döda dig ja. Inte som krigsfånge enligt genevekonventionen, men är du på deras land med vapen i hand får du nog finna dig i att bli dödad om du tas fast. Särskilt i ett läge som detta. Nackskott ok, bränna folk levande som musslorna gör
känns inte ok.

Exempelvis somalier har ju invaderat mitt land tycker du det är legitimt om jag går ut och skjuter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananbaat
Precis. Varför ägnas halva diskussionen ovan åt om uppgifterna i Fria Tider är sanna eller inte? De har ju länkat direkt till inlägget från Ukrainas försvarsmakts officiella uttalande! Är folk i tråden utvecklingsstörda eller vad handlar det om?

Folk är utvecklingsstörda i Sverige, det är ingenting nytt.
Man har blivit helt indoktrinerad med att bara kolla på källan, för att sedan vara "källkritiskt"(Som man lärt sig i skolan att man ska vara). Detta gör att dumsvensson aldrig läser någonting annat än sin älskade Aftonbladet.
Citera
2022-03-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Slåss man för en diktator som Putin, som är långt mycket värre än Hitler någonsin kom i närheten av, förtjänar man vilket öde som helst som väntar en i ens tillfångatagares händer. De ryska "soldaterna" hade ett val, de kunde ha vägrat att slåss, alternativt deserterat, och då hade de fortfarande förtjänat att behandlas som människor.

Nu är det inte bekräftat att videon verkligen föreställer ryska fångar som hanteras omilt av ukrainska soldater, men om det är det så ser jag inte varför det skulle vara särskilt upprörande.

Är enig.

Tror tyvärr det inte är särskilt lätt för ryssarna heller.

De som skickats in först har ju varit relativt unga 19-20-åriga kids knappt torra bakom öronen ännu. De blev informerade att det var övningar endast och sen vips befann sig de på frontlinjen till ett fullskaligt krig.

Att sitta i en konvoj i två dagar med x antal hundra, kanske tusen medsoldater runt dig gör nog att det är rätt svårt att bara släppa vapnet och gå därifrån. Förmodligen hade de blivit släckta av sina egna i det fallet.

Ungarna föddes helt enkelt i fel land, deras snedknullade föräldrar röstade för en man som vill ha tillbaka det totalitära Sovjet igen och de offrade sina sönder för detta.

Mycket synd om de ryska pojkarna längst fram som tas till fånga eller mister livet i strid. Däremot ser jag inget problem i att de faller som furor om det är vår säkerhet i väst och Ukrainarnas frihet som står på spel.

Alla dödsfall är tragiska. Men jag trycker hellre av mot en ryss som försökt döda mig och min familj än någon annan.
Citera
2022-03-03, 09:54
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Framförallt så är Ukrainas försvarsmakts Facebook inlägg rykande färskt och på riktigt där dom uppmanar till folkmord på ryssar.

Ryssarna begår folkmord på ukrainare i detta nu. Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att man från ukrainskt folk då går ut med att man vill svara med samma mynt. Inlägget är dessutom sannolikt skrivet i största affekt.

Ryssarna begår folkmord, ukrainarna talar om att avliva ryssar. Viss skillnad.
Citera
2022-03-03, 09:54
Medlem
Det upprörande i tråden var ju bränningen av soldaten, inte att man kan dö i krig av en kula i skallen.
Citera
2022-03-03, 09:59
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Det är inte krigsbrott att använda artilleri mot fiendesoldater som tar skydd bland civilbefolkningen i t ex höghus. Är man inte villig att göra det så ger man ett extremt övertag till fienden. Det är mycket synd att civila drabbas men det är så krig funkar.

Att börja avrätta krigsfångar är inte så smart för då kommer soldater att slåss in i döden istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in