2022-03-03, 09:27
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Hade jag fångat ett gäng ryska 18-åringar som varit med och skjutit salvor och missiler mot mitt hem hade jag inte brytt mig om varken regler eller krigssbrott.

Helt rätt av Ukraina om detta stämmer. De har försökt vara vänliga, respekterat krigsfångarna. Ryssland skiter i sitt folk, det är inte värt att försöka använda fångar som någon medling eller diplomatisk lösning.

Kallblodiga avrättningar av de ryska djuren inför sina landsmän är det slutgiltiga. Ryssland ger sig inte, om Ukraina tar krigsfångar eller inte skiter Ryssland fortfarande i. Hade de fått chansen hade de skjutit sina egna först innan Ukraina fick tag i dem.

En bra ryss är en död ryss.

Slava Ukraina.

Det är när man läser såna där inlägg man börjar fundera på om det inte ligger något i Putins tes om galna Ukrainska nazister som begår folkmord på etniska ryssar...
Citera
2022-03-03, 09:28
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Även om videon är äldre så fungerar den som bevis på Ukrainas syn på ryssar.

Framförallt så är Ukrainas försvarsmakts Facebook inlägg rykande färskt och på riktigt där dom uppmanar till folkmord på ryssar.
Citera
2022-03-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Det är när man läser såna där inlägg man börjar fundera på om det inte ligger något i Putins tes om galna Ukrainska nazister som begår folkmord på etniska ryssar...

Ett land som bl.a medvetet svalt 3 miljoner av ditt folk (Holodomor) invaderar ditt hem, bombar dina skolor, sjukhus med mer.

Jag hade varit rädd. Jag hade varit arg och jag hade inte brytt mig ett skit om att skona någon ryss.

De som skickar ordern till soldaterna levde under Sovjet. De vet exakt hur piss det var, hur piss Ukrainare hade det och hur mycket bättre de fått det idag. De skiter fullständigt i Ukrainare.

Det är inte mer än rätt att Ukrainarna avrättar ryssar på löpande band. De gör världen en stor tjänst.

Ryssarna kan gå ut och gråta till sina få kompisar de har kvar. Vitryssland, Nordkorea, Cuba och såna stornationer som lyckats så bra med att behandla sitt folk rätt och som vill rädda världen från "Ukrainska nazister".

Sluta runka putins propagandakuk och inse att du hade gjort exakt samma sak om det kom pansarvagnar, bombflygplan och smutsiga soldater som kommer för att rasera ditt hem, döda dig och ta över ditt land.
Citera
2022-03-03, 09:32
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Hade jag fångat ett gäng ryska 18-åringar som varit med och skjutit salvor och missiler mot mitt hem hade jag inte brytt mig om varken regler eller krigssbrott.
Detta säger sig väl själv.

Dock handlar detta inte om enskilda krigares hat eller blodtörst, utan om befälhavarnas kapacitet att kontrollera kriget. Tillåter de eller beordrar krigsbrott är det djupt problematiskt, och Väst bör inte stötta det.

I slutändan vill vi gå ut ur detta med en ny allierad, inte en galen, hatisk och korrumperad granne.

Att Ukraina spelar sina kort rätt är fundamentalt för deras fortlevnad och Västs fortsatta stöd.

Med detta sagt förefaller otaliga spekulationer i den här tråden och på Flashback generellt vara starkt påverkade av rysk propaganda.
Citera
2022-03-03, 09:33
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananbaat
Jag tycker detta förtjänar en egen tråd. Hur kan den humanitära stormakten Sverige leverera vapen till den här sortens krigförande stater? Är stödet förenligt med Försvarsmaktens berömda värdegrund? Är det hyckleri av svensk media att mörka det här eller borde även Fria Tider mörka? Jag vet allvarligt talat inte var jag står i frågan.

Källa: https://www.friatider.se/ukraina-borjar-avratta-krigsfangar-ska-slaktas-som-grisar

Rysspropaganda igen.. Slå på skitsnacksfiltret pucko.

Ukraina har ALLT att vinna på att följa internationella regler angående krigföring..Att Ryssarna inte gjort detta är bevisat dvs de följer inte reglerna utan beskjuter civila mål och personer medvetet = Krigsbrott.

Ukraina lär knappast ägna sig åt sådant då de hellre vill vinna media kriget med att använda lagliga medel.

Men visst finns det situationer då man blir tvungen att avrätta tillfångatagna motståndare.. ex. om man inte kan forsla dem till en säker plats utan att riskera sina egna. Släppa dem vore rent vansinne eller hur. Rin rubrik passar dock in på hur ryssarna tänker och skulle agera.. Ryssarna har ont om förnödenheter och usla kanaler för support av material och mat..De skulle troligtvis inte ta fångar alls..
Citera
2022-03-03, 09:33
Medlem
Sovjet invaderade ju Afghanistan och begick grova krigsbrott där med bombardemang med flyg och artilleri av hela byar utan att bry sig om det var civila eller gerillasoldater de dödade. Det var ju inte direkt ett krig i still med en mer sofistikerad antigerillakrigföring där man fokuserar på hearts-and-minds. Samma sak händer ju nu i Ukraina där man beskjuter Kharkov med artilleri och raketer hämningslöst varvid jag inte blir förvånad över att när ryssarna själva överger alla ideer om "civiliserad" eller en mer tillbakahållen krigföring för att istället förgripa sig på hela det civila samhället. Afghanerna valde att döda många ryska soldater direkt efter tillfångatagande så om ryssarna tror att deras krigföring blir utan konsekvenser får de nog tänka om.
Citera
2022-03-03, 09:34
Medlem
Citat:
Framförallt så är Ukrainas försvarsmakts Facebook inlägg rykande färskt och på riktigt där dom uppmanar till folkmord på ryssar.
Precis. Varför ägnas halva diskussionen ovan åt om uppgifterna i Fria Tider är sanna eller inte? De har ju länkat direkt till inlägget från Ukrainas försvarsmakts officiella uttalande! Är folk i tråden utvecklingsstörda eller vad handlar det om?
Citera
2022-03-03, 09:38
Avslutad
Citat:
Har du lust att länka?
Citera
2022-03-03, 09:42
Medlem
Tyris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Rysspropaganda igen.. Slå på skitsnacksfiltret pucko.

Ukraina har ALLT att vinna på att följa internationella regler angående krigföring..Att Ryssarna inte gjort detta är bevisat dvs de följer inte reglerna utan beskjuter civila mål och personer medvetet = Krigsbrott.

Ukraina lär knappast ägna sig åt sådant då de hellre vill vinna media kriget med att använda lagliga medel.

Men visst finns det situationer då man blir tvungen att avrätta tillfångatagna motståndare.. ex. om man inte kan forsla dem till en säker plats utan att riskera sina egna. Släppa dem vore rent vansinne eller hur. Rin rubrik passar dock in på hur ryssarna tänker och skulle agera.. Ryssarna har ont om förnödenheter och usla kanaler för support av material och mat..De skulle troligtvis inte ta fångar alls..

Är rysk propaganda så bra att Ukrainas egna försvarsmakt sprider den eller hur menar du? Ni får skärpa er nu, någon form av objektivitet kan man kräva av folk...
Citera
2022-03-03, 09:42
Medlem
dodcoviddods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananbaat
Belägg? Sen är inte källan FT utan ukrainska Fförsvarsmaktens eget meddelande som är länkat i artikeln.

Det finns bara en lågisk förklaring här: Ukrainska försvarsmakten springer Putins ärenden!
Citera
2022-03-03, 09:44
Medlem
Conceptions avatar
Jag förstår deras känsla. Är det skrivet in affekt så är det fullt förståeligt. Hade min familj blivit dödad/hotad så är det nog svårt att inte känna samma sak.

NU står det förvisso inte längre i deras inlägg att de specifikt ska avrätta fångar. Det är nog mer ett hot för att Ryska soldater ska sluta strida och gå hem. Men, krigsbrott på båda sidor kommer att ske. Det lovar jag. Det sker i alla krig av alla sidor, oavsett goda eller onda. Krig gör sånt med människor.

https://www.facebook.com/usofcom/posts/3212999028931719

Dock hoppas jag att båda sidor minimerar sånt skit. I varje fall att befälen stävjar det. Men känslorna är fullt förståeliga som sagt. Speciellt om man är där som defensiv styrka och inte kan göra så mycket åt varför angriparna fortsätter anfalla.
Citera
2022-03-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Har du lust att länka?
För att verifiera att nyheten är sann:

1. Klicka på ordet "Facebook" i ingressen här: https://www.friatider.se/ukraina-borjar-avratta-krigsfangar-ska-slaktas-som-grisar
2. Tryck på "..."-knappen uppe till höger på inlägget.
3. Välj "visa redigeringshistorik"
4. Tryck på versionen som är 15 timmar gammal (Ukraina har redigerat texten nu imorse)

Vips. Då får du se originalinlägget. Släng in texten i Google translate så blir det följande:

Citat:
Brödraskapet för SSO i Ukraina skickar hälsningar till de ryska artilleristerna! [...]

Från och med nu kommer det inte att finnas fler tillfångatagna ryska artillerister. Ingen nåd, ingen "snälla döda inte, jag överlämnar mig" kommer inte att passera.

Varje beräkning, oavsett: befälhavare, förare, skytt, lastare - kommer att slaktas som grisar. Piss i byxorna, vi har redan kommit för dig.

Ring din mamma en sista gång. Säg att du snart kommer att dö, schakal.
Vi är inte döden, vi är värre!

Det är texten ovan som Kyiv Post och Fria Tider citerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in