Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-03, 03:27
Avslutad
Min känsla är att Putin är desperat just nu. Han vill få till ett fredsavtal snarast. Han vet att varje dag som går och kriget pågår så minskar hans popularitet inrikes och utrikes. Avslutas inte det hela snarast så ökar risken för att han blir avsatt markant. Oligarkernas stöd minskar för varje dag.

Tror USA är medvetna om detta och skulle Zelensky få för sig att kapitulera så kommer inte USA tillåta honom göra det. Han är av vad jag hört helt kontrollerad av USA. Finns indikationer på att USA flera gånger saboterat försök till fredsavtal.

USA främsta mål är att Putin faller. Mycket tyder på att Putin blev lurad att invadera men kan nu inte backa då han måste hitta ett sätt att ta sig ur denna soppa som en segrare inför hemmapubliken vilket blir svårare för varje dag som går.

Situationen mycket mer invecklad än vad man tror. USA inte en oskyldig part i detta. Varken nu eller någonsin. Synd om det ukrainska folket och soldaterna på båda sidorna som får sätta livet till.
Citera
2022-03-03, 03:30
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Min känsla är att Putin är desperat just nu. Han vill få till ett fredsavtal snarast. Han vet att varje dag som går och kriget pågår så minskar hans popularitet inrikes och utrikes. Avslutas inte det hela snarast så ökar risken för att han blir avsatt markant. Oligarkernas stöd minskar för varje dag.

Tror USA är medvetna om detta och skulle Zelensky få för sig att kapitulera så kommer inte USA tillåta honom göra det. Han är av vad jag hört helt kontrollerad av USA. Finns indikationer på att USA flera gånger saboterat försök till fredsavtal.

USA främsta mål är att Putin faller. Mycket tyder på att Putin blev lurad att invadera men kan nu inte backa då han måste hitta ett sätt att ta sig ur denna soppa som en segrare inför hemmapubliken vilket blir svårare för varje dag som går.

Situationen mycket mer invecklad än vad man tror. USA inte en oskyldig part i detta. Varken nu eller någonsin. Synd om det ukrainska folket och soldaterna på båda sidorna som får sätta livet till.

Mycket medömkan för någon som mördar barn och kvinnor. Det går liksom inte ihop.
Citera
2022-03-03, 03:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Mycket medömkan för någon som mördar barn och kvinnor. Det går liksom inte ihop.

Ser ingen medömkan någonstans.
Citera
2022-03-03, 03:32
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opoq101
För vilka resurser? Hans flyg är nedskjutet i Ukraina. Båten kommer han inte ta, det är självmord. Då återstår bara landvägen via Finland, vilket ändå är kört när alla 19åringar sitter fast i leran utanför Kiev.
Som du är inne på, resurserna kommer att sina totalt om han försöker sig på det. Men givet att ryssen har en miljon soldater borde det vara möjligt för honom att erövra Sverige och Finland. Det förutsätter ju förstås att det inte dör ett tiotal ryssar för varje finne, utan att den skickligare halvan av Putins mannar alltjämt är kvar hemma i Ryssland.

Jag säger bara att det borde vara möjligt mot små nationer som oss. Men ryssen är österländsk, lätt mongoloid och med i allmänhet skör kroppsbyggnad, så det skulle absolut kunna gå tio ryska missfoster på en svensk karolin.
Citera
2022-03-03, 03:34
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Som du är inne på, resursen kommer att sina totalt om han försöker sig på det. Men givet att ryssen har en miljon soldater borde det vara möjligt för honom att erövra Sverige och Finland. Det förutsätter ju förstås att det inte dör ett tiotal ryssar för varje finne, utan att den skickligare halvan av Putins mannar alltjämt är kvar hemma i Ryssland.

Jag säger bara att det borde vara möjligt mot små nationer som oss. Men ryssen är österländsk, lätt mongoloid och med i allmänhet skör kroppsbyggnad, så det skulle absolut kunna gå tio ryska missfoster på en svensk karolin.

Terrängen i Finland och Sverige är allt annat än roligt att slåss i... terrängen i Ukraina är ju rena paradiset för en invasionstrupp jämfört med våra stater.
Citera
2022-03-03, 03:34
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Ukraina har världen på sin sida men det jag såg var på kartell-nivå.

Det kommer bara leda till mer våld och hat.

Krig lockar det värsta ur människor så Ukraina måste hålla sig starkare.

Jag håller på dom oskyldiga, Ukrainska civila, men hoppas att deras ryss-folkmördande regering får stå till svars https://drive.google.com/file/d/1mPax3Usdah2Ozesu0HbcYr6GZgsdaoks/view
Citera
2022-03-03, 03:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Jag håller på dom oskyldiga, Ukrainska civila, men hoppas att deras ryss-folkmördande regering får stå till svars https://drive.google.com/file/d/1mPax3Usdah2Ozesu0HbcYr6GZgsdaoks/view

13000 civila ryska döda sedan 2014 i Donbass var tydligen inte oskyldiga. Då vet man.
Citera
2022-03-03, 03:37
Medlem
area50s avatar
Citat:
13000 civila ryska döda sedan 2014 i Donbass var tydligen inte oskyldiga. Då vet man.
Läste du nyss vad jag skrev? Deras ledare borde stå till svars, inte deras civila
Citera
2022-03-03, 03:37
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Terrängen i Finland och Sverige är allt annat än roligt att slåss i... terrängen i Ukraina är ju rena paradiset för en invasionstrupp jämfört med våra stater.
Det är sant. Det skulle kunna förlänga processen, men rent krasst så består Ryssland av minst lika mkt skog som Sverige så det finns egentligen ingen anledning till varför vi skulle vara bättre rustade för ett krig i den terrängen.
Citera
2022-03-03, 03:43
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Det är sant. Det skulle kunna förlänga processen, men rent krasst så består Ryssland av minst lika mkt skog som Sverige så det finns egentligen ingen anledning till varför vi skulle vara bättre rustade för ett krig i den terrängen.

1) våran hemmaplan 2) det är lättare att försvara än att anfalla 3) Vi kan våran terräng bättre än främande makter
Citera
2022-03-03, 03:45
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ser ingen medömkan någonstans.

Du skyller allt på väst, när det är en liten girig hatisk man som hotar hela världen att dö om man lägger sig i att han mördar kvinnor och barn. Mycket märkligt.
Citera
2022-03-03, 03:47
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
1) våran hemmaplan 2) det är lättare att försvara än att anfalla 3) Vi kan våran terräng bättre än främande makter
Det kan vi såklart. Men Ukraina kan sin terräng bättre också. Dock tror jag Ryssland skulle köra 100 % luftanfall första månaderna. De skulle kunna ta oss men det skulle förmodligen kräva bra mkt fler civila offer än I Ukraina, vilket förstås skulle spä på rysshatet världen över så pass att resten av världen inte bara kan titta på.
Senast redigerad av Lysturken 2022-03-03 kl. 03:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in