Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Ja, det kan gå åt båda håll. Men det känns mindre sannolikt att en ny diktator omedelbart tar över efter Putler – då kommer ju sanktionerna inte släppas och man är tillbaka på ruta 1. Tippar att den växande medelklassen i Ryssland stöttar att man får stöd från väst för att äntligen få ordning i sitt land. När kriget är slut och man begravt sina soldater och de ryska desinformations-troll som hänger här på Flashback, finns det nog ingen stridsvilja kvar hos befolkningen. Jag tror att det ligger nära till hands att man då ber oss om hjälp.
Jag hoppas Puttler kliver åt sidan frivilligt, men tror inte att det sker. Troligast lösning är än avrättning (utförd av andra i ledningen) eller en palatskupp där han helt enkelt fängslas. Men vem tar över?
1. Puttlers närmaste oligarker. Jag har svårt att gissa vilken politik dessa skulle föra, eftersom maximering av det egna kapitalet hade kommit i första hand.
2. Puttlers politiska krets. De hade strävat efter att forsätta på den utstakade vägen men med en mildare ton mot omvärlden. De skulle dock själva ha stora säkerhetsproblem
3. Militären. Det är den enda kraften som kan demokratisera samhället utan att personligen åka på stryk.