2022-03-02, 20:02
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Kolet skenar också, köpte warrior met för någon vecka sen så jag håller lite koll. På en vecka från har kolpriset ökat från 190 till 430!!! Mer än dubbelt för de som inte läst procenträkning. Börskurserna har såklart inte hängt med även om de gått upp

God damn, snyggt, äsch att jag inte är inne på kolet, behöver hänga på där, och kanske Peabody.
Citera
2022-03-02, 22:33
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Kolet skenar också, köpte warrior met för någon vecka sen så jag håller lite koll. På en vecka från har kolpriset ökat från 190 till 430!!! Mer än dubbelt för de som inte läst procenträkning. Börskurserna har såklart inte hängt med även om de gått upp
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ja jävlar. Peabody på 20.44 just nu. Grattis till coal gang. Kol ser ut att bli hetaste råvaran i år också. Or the lights go out.
För att citera ni vet vem...

Har varit en jävla resa, postade följande 24 januari, alltså bara fem veckor sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Passade på att köpa på mig en hel hög $BTU (Peabody) för det jämna och fina priset 10 USD aktien nu idag under panikförsäljningen. Redan upp 6% sedan jag köpte.

Kolaktierna är helt galet billiga till nuvarande aktiekurser även räknat på mycket lägre kolpriser.
(FB) Den kommande råvarusupercykeln, aka rejäl inflation.

Efter att köpa oljebolag i april 2020 är detta den enklaste traden jag har gjort. Även mina Whitehaven går som en raket. Grejen med kol är att bristen inte är lika extrem som för olja samtidigt som utfastningen kommer att gå snabbare, jag tror därför att kolpriserna kan studsa tillbaka en del om/när konflikten i Ukraina löser sig på ett sätt som olja inte lär göra, det inte sagt att kolbolagen inte kommer att fortsätta bada i pengar många år framöver. Då kol är mycket värre på ESG skalan än olja kommer kolbolagen inte ha några andra alternativ än att skifta tillbaka pengarna till aktieägarna, detta då att ta lån för att expandera nästan är omöjligt idag. Kolbolagen kommer därför att bli extrema kassaflödesmaskiner om inte priset totalt kraschar ihop.
Citera
2022-03-02, 22:38
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Bara jag som tycker det här börjar se ut som en melt-down nu?

Visst att råvaror printar som satan just nu, men bortsett från våra favoriter...

Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Minns att det var någon salt kille som pratade om Glencore flera månader sen. Honom borde man lyssnat på. Kan bli tajt för alla som vill ha nickel snart.
Det är väl inte för sent att hoppa på tåget? Jag köpte Glencore idag. Utgår från att det kommer att gå fortsatt bra för företaget. Metaller av olika slag behövs ännu mer än förut när det ska byggas vindkraftverk och solpaneler. Satsningen på alternativ energi (om det inte bara är tomt prat) kommer att gynna företag som Glencore.
Citera
2022-03-02, 22:43
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Har varit en jävla resa, postade följande 24 januari, alltså bara fem veckor sedan:
(FB) Den kommande råvarusupercykeln, aka rejäl inflation.

Efter att köpa oljebolag i april 2020 är detta den enklaste traden jag har gjort. Även mina Whitehaven går som en raket. Grejen med kol är att bristen inte är lika extrem som för olja samtidigt som utfastningen kommer att gå snabbare, jag tror därför att kolpriserna kan studsa tillbaka en del om/när konflikten i Ukraina löser sig på ett sätt som olja inte lär göra, det inte sagt att kolbolagen inte kommer att fortsätta bada i pengar många år framöver. Då kol är mycket värre på ESG skalan än olja kommer kolbolagen inte ha några andra alternativ än att skifta tillbaka pengarna till aktieägarna, detta då att ta lån för att expandera nästan är omöjligt idag. Kolbolagen kommer därför att bli extrema kassaflödesmaskiner om inte priset totalt kraschar ihop.

Jo, jag kommer ihåg, jag växlade mina Arch efter rapporten mot WMC, sedan köpte jag Peabody och Ramaco för Athabasca-pengarna även om jag har en del kvar där. Så det har varit några roliga dagar. Varje dag går någonting upp 15%. Även om jag inte haft din timing så drejar det bra i alla fall.

Vet inte om det behöver hålla i sig så länge, när nyheterna sprider sig så rusar folk till datorerna och handlar, kurserna stiger brant och då kan man casha in en del i vinst och sen köpa tillbaka när det blir dippar i något senare läge.

Nu brukar inte jag kolla kolpriser, så jag har ingen historisk referens att jämföra med, men kolla in futures-priserna i länken. Det är väldigt höga priser en bra tid framåt

https://www.barchart.com/futures/quotes/LQ*0/futures-prices
Senast redigerad av brolinlever 2022-03-02 kl. 23:14.
Citera
2022-03-03, 14:10
Medlem
bajssprutans avatar
CGG rejsar lite idag. Tydigen kommer rapporten ikväll kl 17.30.

Blir väldigt spännande att se om prospektering har ökat på norsk sockel.
Citera
2022-03-03, 14:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Köpte Peabody och Sibanye igår. Får vi se om jag är för sent ute. Nu är det bara Alcoa kvar som jag vill in i...
Citera
2022-03-03, 15:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Jobbsiffrorna ser ut att komma in bättre än forecast, bra för inflationsplayen eftersom FED kommer skylla på Ukrainakrisen och bara höja med 0,25%, more inflation coming enligt min ödmjuka analys.

https://m.investing.com/news/economic-indicators/us-initial-jobless-claims-fell-last-week-by-more-than-forecast-2777120
Citera
2022-03-03, 15:17
Medlem
Citat:
CGG rejsar lite idag. Tydigen kommer rapporten ikväll kl 17.30.

Blir väldigt spännande att se om prospektering har ökat på norsk sockel.

Det gillar vi, trotjänare sedan NGT entrade tråden. Va nära att sälja igår då jag inte tyckte att dom pengarna jobbade som de skulle under ett sånt här race…men bara att rulla upp ännu en splirre och sitta lugnt i båten så löste även detta sig, förhoppningvis !
Citera
2022-03-03, 16:32
Medlem
Bob-Dylans avatar
Sålde av CLF vid öppning @24,20

Portföljen helt rensad nu

Aldrig fel att säkra vinster som något troll brukar nynna och dom har varit mycket bra 2022.

Tror på större uppgång i våra råvaruaktier och kommer säkert missa en del av spurten (ser hur VALE m.fl. trummar vidare och slår vartannat trumslag på mina bollar samtidigt) men nu ska cashen läggas på reala tillgångar för Bobban tror att skiten träffar fläkten den här gången.
Citera
2022-03-03, 16:57
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:

Aldrig fel att säkra vinster som något troll brukar nynna och dom har varit mycket bra 2022.

Tror på större uppgång i våra råvaruaktier och kommer säkert missa en del av spurten (ser hur VALE m.fl. trummar vidare och slår vartannat trumslag på mina bollar samtidigt) men nu ska cashen läggas på reala tillgångar för Bobban tror att skiten träffar fläkten den här gången.
Snyggt memetal. Dubbel 420.
Kan rekommendera att spara lite lekpengar att ha att kriga med skumma cert. Cashade just in min 3x bear på Tui när den var ner 4.20% inspirerad av dig.

Aldrig fel dock att äga saker som faktiskt finns, och man har nytta av. Jag ska själv bränna av en del pengar snart.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-03-03 kl. 17:02.
Citera
2022-03-03, 17:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Snyggt memetal. Dubbel 420.
Kan rekommendera att spara lite lekpengar att ha att kriga med skumma cert. Cashade just in min 3x bear på Tui när den var ner 4.20% inspeirerad av dig.

Aldrig fel dock att äga saker som faktiskt finns, och man har nytta av. Jag ska själv bränna av en del pengar snart.

Memetal is the shit. Vissa köp & sälj har varit 88,88, 93,6, 36,9 eller 111,1 osv. genom åren bara för att

Du ser, tack för tipset från första början om Cliffen. Kommer inte släppa mitt processberoende av att följa marknaderna, så mycket möjligt att jag gör en ny entry inom kort men det blir sannolikt hit & run, ligga lång kan någon annan göra.

Det är en clown marknad och de som harvar i OMXS30 och andra index kommer få en sticksåg i röven framöver. Försöker se verkligheten för vad den är och marknaderna är på väg åt helvete, punkt äro slut. Sedan att våra contrarian moves har printat (och säkert kommer fortsätta ett tag till) är som en saga men även den har sitt slut.
Citera
2022-03-03, 17:29
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Well played! Jag fick ju skrämselhicka och lämnade vid 20 till noll vinst. Ja, håller med, shit will hit the fan, men lite till kan vi spela, tror vi sparkar fram problemen nu iom FEDs agerande att minimihöja räntan, men jag ligger lika mycket likvid som portföljen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in