2022-02-17, 15:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Jag sålde Athabasca Oil igår när aktien var upp 9% för dagen. Tog hem en ca 80% vinst. Det är jag nöjd med och kan stå bakom även om aktien fortsätter upp i värde.

Inte för att ATH nödvändigtvis är ett dåligt bolag men för att det till nuvarande värdering finns bättre oljebolag i Kanada tycker jag. ATH har dessutom haft en stor sell-off av både Insiders och institutionella investerare (därför priset på aktien låg stilla i flera veckor, bla Ninepoint Partners som ägde 10% sålde av alla sina aktier på börsen). Det för mig är en varning, större investerare borde börja hitta till oljebolagen, inte lämna dem. Vet de något som inte jag vet? De har ju tex kontakt med ledning på ett annat sätt än vad du och jag har.

ATH har rätt höga produktionskostnader, oljehedgar som är acceptabla men inte bra samt att ledningen betalar sig själva som om de drev ett 10 gånger större bolag. Baserat på ovanstående valde jag att ta hem vinsten. Kommer återinvestera grundinvesteringen i ett eller två nya oljebolag (hoppas på en nedgång i energisektorn idag pga fallande oljepriser) samt vinsten i on-shore drillers.

Gör din egen research, jag kan mycket väl ha tagit ett felbeslut eller blivit för girig.

Tyvärr alldeles för okunnig inom olja för att ta vettiga beslut, balanserar det med att sprida riskerna i flera bolag. I stigande sektor kan inte alla mina val vara dåliga tänker jag. Kanske inte optimalt, men jag är många timmar ifrån att ens vara amatör.

Förhoppningsvis kan jag göra bra justeringar efter att de flesta rapporterna kommit
Citera
2022-02-17, 17:42
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Jag sålde Athabasca Oil igår när aktien var upp 9% för dagen. Tog hem en ca 80% vinst. Det är jag nöjd med och kan stå bakom även om aktien fortsätter upp i värde.
Ser att aktien är upp 274% på ett år. Tittade på den tidigare men tyckte den var för mycket skuldsatt. Sådana aktier blir som hävstångsinstrument på oljepriset.
Citera
2022-02-17, 18:02
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ser att aktien är upp 274% på ett år. Tittade på den tidigare men tyckte den var för mycket skuldsatt. Sådana aktier blir som hävstångsinstrument på oljepriset.
Det finns en utmärkt DD av bolaget av vår vän Zneekah som tyvärr är M.I.A sedan alltför länge.
Jag har en bra bit över 100% gains på den här posten som den giriga hora jag är. Så länge oljan är dyr håller traden med bra häv.

Jag har inte alla ägg här, och turken kan helt klart ha rätt att det är dags att sälja.
Dessutom har ingen någonsin blivit fattig av att ta vinst.

Så sell/hold om du redan har och är girig.
Citera
2022-02-17, 18:42
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det finns en utmärkt DD av bolaget av vår vän Zneekah som tyvärr är M.I.A sedan alltför länge.
Jag har en bra bit över 100% gains på den här posten som den giriga hora jag är. Så länge oljan är dyr håller traden med bra häv.

Jag har inte alla ägg här, och turken kan helt klart ha rätt att det är dags att sälja.
Dessutom har ingen någonsin blivit fattig av att ta vinst.

Så sell/hold om du redan har och är girig.

Jag har inte så stora vinster, då jag nyss klivit på. Men så fort man tjänar 15-20% på en vecka utan att något särskilt har hänt tycker jag det är vettigt att ta lite vinst.

Om inte annat så tror jag fortfarande det är lite borrprover som ska analyseras, och det brukar alltid ge utslag på kursen om det är bra. Lion Ones borrprover har varit exceptionella i vissa fall

GULD

Det är ju fossilt som är hetast nu. Men det är aldrig fel att ha lite guld när inflationen verkar ostoppbar. Sarama Resources är en liten putte som jag nämnt tidigare, den har gått upp 25% utan synbar anledning senaste veckan. Jag ger bara en liten heads up, på att det kanske finns info hos någon, och om den åker tillbaka till 15-16 cent kan det vara en kul chansning.

Ett större bolag som fortfarande är litet, är Lion One metals. De är inte så långt borta från att börja plocka guld ur marken, slutet på nästa år. Deras gruva är ett höggradigt litet projekt, men det finns utrymme för expansion. Vill man ha ett guldbolag med kassaflöde i någorlunda närtid som ändå har raketbränsle är dem ett bra bet

https://liononemetals.com/2022/02/lion-one-reports-engineering-and-development-progress-at-tuvatu/
Senast redigerad av brolinlever 2022-02-17 kl. 18:50.
Citera
2022-02-17, 19:40
Medlem
Naturgasturkens avatar
Intressant rapport från Noble Corp idag. Kraftigt ökad aktivitet med allt högre rater, lät väldigt positivt på earnings call. Resultatet var okay men påverkades negativt av ovanligt höga aktiveringskostnader, men det innebär ju samtidigt att mer intäkter är påväg.

Jag tror marknaden tyckt att Maersk fick en lite väl bra deal i sammanslagningen vilket jag håller med om och som hållit nere kursen, men det kommer inte spela någon roll när raterna och beläggningen fortsätter öka i det här tempot. Det senaste kontraktet de skrev med Murphy för en av deras borrskepp var med en dagsrate på 300K USD. Det är riktigt riktigt positivt egentligen för hela marknaden att den typen av rater är tillbaka för "non-harsh".
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-02-17 kl. 19:42.
Citera
2022-02-17, 19:57
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag har inte så stora vinster, då jag nyss klivit på. Men så fort man tjänar 15-20% på en vecka utan att något särskilt har hänt tycker jag det är vettigt att ta lite vinst.

Om inte annat så tror jag fortfarande det är lite borrprover som ska analyseras, och det brukar alltid ge utslag på kursen om det är bra. Lion Ones borrprover har varit exceptionella i vissa fall

GULD

Det är ju fossilt som är hetast nu. Men det är aldrig fel att ha lite guld när inflationen verkar ostoppbar. Sarama Resources är en liten putte som jag nämnt tidigare, den har gått upp 25% utan synbar anledning senaste veckan. Jag ger bara en liten heads up, på att det kanske finns info hos någon, och om den åker tillbaka till 15-16 cent kan det vara en kul chansning.

Ett större bolag som fortfarande är litet, är Lion One metals. De är inte så långt borta från att börja plocka guld ur marken, slutet på nästa år. Deras gruva är ett höggradigt litet projekt, men det finns utrymme för expansion. Vill man ha ett guldbolag med kassaflöde i någorlunda närtid som ändå har raketbränsle är dem ett bra bet

https://liononemetals.com/2022/02/lion-one-reports-engineering-and-development-progress-at-tuvatu/

Edit: borrningen som står bland när det är vettigt att ta vinst ska flyttas ner till Lion One, det är dom som har fina borrprover, inte Athabasca.
Citera
2022-02-17, 21:18
Medlem
brolinlevers avatar
Blytung kväll på börsen, det är guldet som bär upp portföljen, särskilt Gold Mountain mining med 10%, uranisarna sorgebarn igen. Det händer mycket hela tiden utom med spotpriset där.

Det blir nog att försöka vara lite tålmodig där om det inte kommer någon katalysator man inte räknat med.

Kul ändå med lite revansch för PM senaste veckorna. Tack till någon i tråden, (tyvärr glömt namnet på signaturen för jag har uselt minne) för Sotkamo som steg 10% idag på rapport
Citera
2022-02-17, 21:43
Medlem
brolinlevers avatar
I övrigt så noterar jag att Lukas Lundin hoppar av uppdrag på grund av sjukdom. Krya på dig Lukas
Citera
2022-02-17, 21:46
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
I övrigt så noterar jag att Lukas Lundin hoppar av uppdrag på grund av sjukdom. Krya på dig Lukas
Obotlig cancer, han överväger assisterad dödshjälp (vilket är lagligt i Schweiz).
Citera
2022-02-17, 21:50
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Obotlig cancer, han överväger assisterad dödshjälp (vilket är lagligt i Schweiz).

Tack för info, det hade jag helt missat. Fick genast gå in och radera mitt krya på dig på twitter.

Jag har inga affärstidningar. Utöver rapporter från bolag så är det telegram från tt som gälller. Måste nog omvärdera det beslutet när man kan missa sån här information
Citera
2022-02-17, 22:52
Medlem
Clive-Hasses avatar
Väldigt trist med Lukas Lundin. Familjen Lundin har gjort många förmögna.
Citera
2022-02-18, 00:26
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Tack för info, det hade jag helt missat. Fick genast gå in och radera mitt krya på dig på twitter.

Jag har inga affärstidningar. Utöver rapporter från bolag så är det telegram från tt som gälller. Måste nog omvärdera det beslutet när man kan missa sån här information
Åh gud vad dråpligt! Det måste vara något rekord alltså. Aja men du menade ju väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in