2022-03-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Ryssland kommer strypa gasledningar, strömpriserna kommer gå i taket här, inflationen kommer följa med sen kommer räntorna höjas. Sen sitter vi i ett helvete där ingen har råd att belåna sina lån och då kan vi skylla på Ryssen.

Följaktligen bör man investera i alternativ energi.
Citera
2022-03-02, 10:46
Medlem
Bob-Dylans avatar
Bara jag som tycker det här börjar se ut som en melt-down nu?

Visst att råvaror printar som satan just nu, men bortsett från våra favoriter...
Citera
2022-03-02, 11:18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Bara jag som tycker det här börjar se ut som en melt-down nu?

Visst att råvaror printar som satan just nu, men bortsett från våra favoriter...

Ja, oljan över 100 och gasen skenar likaså.
Men kikar vi på USA-index så är futures gröna och VIX ned mot källaren.
Futes are rippin bro! Haha. Jag duckar dock att handla, förutom råvaror då, kastade in Yara (konstgödsel) och Raytheon (vapensystem) igår. Kanske kastar in en Nasdaqbull, har inte bestämt mig ännu.

Edit: Och Palladium är jag på väg in i som det diskuterades om igår.
Och nej, inga Nasdaqbulls när folk fattar vad oljan står i, too risky.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-02 kl. 11:34.
Citera
2022-03-02, 15:49
Medlem
Smutzs avatar
Minns att det var någon salt kille som pratade om Glencore flera månader sen. Honom borde man lyssnat på. Kan bli tajt för alla som vill ha nickel snart.
Senast redigerad av Smutz 2022-03-02 kl. 15:52.
Citera
2022-03-02, 16:17
Medlem
nån som har balls nog att börja köpa ryska aktier? börjat fundera på att öppna ett nordnet konto så man kan gotta sig med 744% direktavkastning i gazprom.¨

nvm missade helt att dom har stängt av köpknappen, länge leve den fria marknaden
Senast redigerad av spyless 2022-03-02 kl. 16:58.
Citera
2022-03-02, 16:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
nån som har balls nog att börja köpa ryska aktier? börjat fundera på att öppna ett nordnet konto så man kan gotta sig med 744% direktavkastning i gazprom.

Jag har tidigare köpt/sålt Gazprom via svensk mäklare och Londonbörsen, (klev ur på USD 8,55).
Den är dock stängd för handel nu vad jag kan se. Hörde ryssarna stängt till den 5:e Mars. Om uppdateringen jag ser nu stämmer så står den på USD 0,23, så nog blir man lite sugen på en trade. Kommer nog bli jäkligt volatilt när de öppnar igen. Kanske man kan handla på något annat sätt nu? Vet icke.
Citera
2022-03-02, 17:24
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, oljan över 100 och gasen skenar likaså.
Men kikar vi på USA-index så är futures gröna och VIX ned mot källaren.
Futes are rippin bro! Haha. Jag duckar dock att handla, förutom råvaror då, kastade in Yara (konstgödsel) och Raytheon (vapensystem) igår. Kanske kastar in en Nasdaqbull, har inte bestämt mig ännu.

Edit: Och Palladium är jag på väg in i som det diskuterades om igår.
Och nej, inga Nasdaqbulls när folk fattar vad oljan står i, too risky.

Kolet skenar också, köpte warrior met för någon vecka sen så jag håller lite koll. På en vecka från har kolpriset ökat från 190 till 430!!! Mer än dubbelt för de som inte läst procenträkning. Börskurserna har såklart inte hängt med även om de gått upp
Citera
2022-03-02, 17:27
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Kolet skenar också, köpte warrior met för någon vecka sen så jag håller lite koll. På en vecka från har kolpriset ökat från 190 till 430!!! Mer än dubbelt för de som inte läst procenträkning. Börskurserna har såklart inte hängt med även om de gått upp
Ja jävlar. Peabody på 20.44 just nu. Grattis till coal gang. Kol ser ut att bli hetaste råvaran i år också. Or the lights go out.
För att citera ni vet vem...
Citera
2022-03-02, 19:00
Medlem
Finns det några pengar att tjäna i guldbrytning bolagen? Verkar vara väldigt hög volatalitet? Någon här som har investerar i dessa bolag?
Citera
2022-03-02, 19:12
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Finns det några pengar att tjäna i guldbrytning bolagen? Verkar vara väldigt hög volatalitet? Någon här som har investerar i dessa bolag?

oj, det finns rätt många, du måste nog vara lite mer specifik. Finns flera hundra på TSX(gissningsvis). Jag äger en hel del guldbolag. Sedan så skulle det vara bra att veta om du med guldbrytning menar
de som
1.har en färdig gruva,
2. letar efter guld i marken,
3. har royalty på producerat guld,
4. hittat guld men inte har hunnit bygga gruvan
alltså var i kedjan de befinner sig.

Så länge det är rätt bolag så går det bra att tjäna pengar både för dig och bolagen. Olika hög risk beroende på vad för typ du är intresserad av. Du måste helt enkelt begränsa frågan lite
Citera
2022-03-02, 19:44
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Alphamins rapport kommer den 3:e mars om du fortfarande är med, har noterat att några andra också klivit in i denna juvel.

Tennpriset fortsätter upp och ligger snart på 45000, tycker fortfarande inte att aktiepriset kommit ikapp prisökningen på tenn. Förhoppningsvis råder en bra rapport bot på det missförhållandet. Det kan i och för sig vara en premie beroende på att DRC är ett riktigt skithål och det lär inte ändras i brådrasket

https://markets.businessinsider.com/commodities/tin-price

Jag lyckades naturligtvis inte minnas rätt så om någon nu tror på rapport imorgon så klistrar jag in från senaste rapporten istället för att försöka hålla något i minnet. Som en liten bonusinfo så har spotpriset på tenn nu nått 46, nu minns jag inte datumet på den här publiceringen som jag quotat, men det är inte så länge sen, då var priset på g till 45.
Det som är intressant med årsredovisningen är om det kommer någon info kring utvidgningen av gruvan. Siffrorna bör inte vara uppseendeväckande från guidningen. Men på nuvarande tennpris kommer Alpha att ligga runt 100 m per Q i vinst, (min matte).

"Alphamin’s audited consolidated financial statements and accompanying Management’s Discussion and Analysis for the quarter and year ended 31 December 2021 are expected to be released on or about 7 March 2022."

Edit: inlägget jag citerar är från 23/2 bra med ett pris som sakta men säkert går uppåt
Senast redigerad av brolinlever 2022-03-02 kl. 19:47.
Citera
2022-03-02, 19:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona

Jag köpte guldjätten Newmont Corp tidigare i år, gått riktigt bra, upp 23%. Tyckte det var svårt att hitta rätt bland de mindre bolagen. Har även Lundin Gold för jag gillar Lundinarna och att många känner till bolaget, brukar bli bra tryck uppåt när guldet rör på sig.
Ligger dock bara 9% upp där, så Newmont klår den inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in