2021-09-20, 17:50
Medlem
Smutzs avatar
Om det är någon tröst för någon kan jag meddela att jag gick full retard och trimmade av UUUU, Cameco och Denison långt innan förra toppen och tröckte in de pengarna i Cliffen. Det blev dyrt... 😄

Tänk på det vänner. Det finns alltid en greater fool som förlorar mer pengar.
Citera
2021-09-20, 17:54
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja fy fan, men kunde inte hålla mig, fyllde på CLF på 19,74.
Edit: bort med smiley en sådan här dag.
Och köpte Birchcliff på 6,19.

Jag är pessimist men tror vi kommer fortsätta nedåt ett par dagar till (CLF).
Köpte dippen i fredags med tanken i bakhuvudet att egentligen vänta till onsdag/torsdag denna vecka.
Stor miss p.g.a. FOMO.
Citera
2021-09-20, 18:13
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag är pessimist men tror vi kommer fortsätta nedåt ett par dagar till (CLF).
Köpte dippen i fredags med tanken i bakhuvudet att egentligen vänta till onsdag/torsdag denna vecka.
Stor miss p.g.a. FOMO.

Gjorde samma FOMO-miss förra veckan fast med Mechel. Hade varit väldigt mycket trevligare att fylla på idag istället. Ja, blir intressant tid framåt nu.
Citera
2021-09-20, 18:21
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Om det är någon tröst för någon kan jag meddela att jag gick full retard och trimmade av UUUU, Cameco och Denison långt innan förra toppen och tröckte in de pengarna i Cliffen. Det blev dyrt... 😄

Vägen till miljonerna i mining är kantad av halvdant tajmade transaktioner. Det viktiga är att man har rätt i de stora frågorna.
Citera
2021-09-20, 18:53
Medlem
Ligger lång sen tidigare men ökade idag innehav i Lundin Mining och Yara.

Nya Kina-sjukan(den finansiella) kanske drar ned kurser ytterligare men ändå bra pris på bolagen. Dessutom insynsköp i båda på högre kurser än till dags dato, det säger väl en del.

Prisökningar kommer inom alla sektorer nu så jag räknar med att det kommer vara skakigt i råvarubolagen en tid fram över, men det är ju väntat ty inflationen biter även oss i svansen. Yara var tidigt ut med att klaga på höga gaspriser(repeat på 2018 i.o.f.s), men det är något som jag väntar komma att påverka ett stort antal bolag på ganska bred front. Användningsområdena för naturgas är oerhört många och att 20% av elektriciteten i Europa genereras av gas gör det inte bättre, även om det är främst det och gas till värmeverk som drivit upp pris. Men nordstream 2 pumpar snart och dessutom räknar jag med att tyskarna kastar in handduken redan i vinter och börjar elda kol i stor skala, därpå planering för återstart av kärnkraft. Blir inga nådiga elpriser annars och vanligt folk orkar bara så mycket klimatvänlighet som plånboken tillåter.

Oavsett om det är höga elpriser, dyra drivmedel, hög efterfrågan och brist så kan det mesta komma att överraska framöver. Kan inte vara kul för bolag som t ex Mondelez att se varenda ingående komponent bli dyrare och de vet att de redan förvanskat och dränerat sin Toblerone till näst intill oigenkännlighet att det bara finns en lösning kvar: Dumpa prisökning på slutkonsumenterna.

Så kommer det bli med allt.
Senast redigerad av onerider 2021-09-20 kl. 19:05.
Citera
2021-09-20, 19:51
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Gjorde samma FOMO-miss förra veckan fast med Mechel. Hade varit väldigt mycket trevligare att fylla på idag istället. Ja, blir intressant tid framåt nu.

Det är jobbigt med trigger fingret, spelberoende som en annan är

Känns som att Evergrandes påverkan på börsen kom lite väl lägligt till FOMC. Evergrande har trots allt varit på tapeten i ett par veckor och är knappast en svart svan.
Vi får se om detta påverkar deras beslut om tapering eller inte.
Evergrande default + elkrisen + slut på digitalkonfetti och vi har en rätt bra orkan
Citera
2021-09-20, 21:27
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Känns som att Evergrandes påverkan på börsen kom lite väl lägligt till FOMC. Evergrande har trots allt varit på tapeten i ett par veckor och är knappast en svart svan.
Evergrande default + elkrisen + slut på digitalkonfetti och vi har en rätt bra orkan

Ja, jag valde att kliva ur ryska Mechel med förlust. Känns som att den botten är djupare än CLF. Kan inte ligga kvar i båda när det är så skakigt. Känns bättre med cash i fickan, så får man se sig om efter något annat roligare.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-09-20 kl. 21:31. Anledning: Korrigering
Citera
2021-09-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz

Amatör! Sitter själv med 100 % optioner. Idag och förra veckan tillsammans har halva portföljen gått upp i rök! Nu sitter man här och clinchar skinkorna i hopp om lite grönt kommande månader så man kanske kan ta sig ur någorlunda väl bevarad. Vi får se. Annars har man ju lärt sig en läxa iaf 😀
Citera
2021-09-21, 15:27
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:

Skulle memeköpt cliffs för 19.45 men somnade tidigt igår igen.

Du har helt rätt i att det kom väldans lägligt. Nästan så att man kan tro att de finansiella storspelarna orkestrerade det hela för att JPow inte ska våga göra annat än att printa på.

Skönt att se att commodity-gang inklusive ur-anus som blivit värst bombade tar det med hyfsad ro samtidigt som indexfondrunkarna kvider om att slutet är nära.

Winston förklarar den kinesiska bostadsbubblan rätt bra i den här videon från Mars.
De som gnäller om vår bostadsbubbla kan ju bara chilla.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-21 kl. 16:03.
Citera
2021-09-21, 15:27
Medlem
Naturgasturkens avatar
Sitter och väger om jag ska trycka in mer pengar i dyrare men finare FLEX LNG som jag redan äger eller nyinvestera i billigare men låg-kvalla Golar LNG?

Båda är attraktiva investeringar, direktavkastningen och PE är finfin i FLEX också, men jag gillar stora uppsidor men inte idiotinvesteringar.

Någon som äger Golar LNG?
Citera
2021-09-21, 18:55
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Skulle memeköpt cliffs för 19.45 men somnade tidigt igår igen.

Du har helt rätt i att det kom väldans lägligt. Nästan så att man kan tro att de finansiella storspelarna orkestrerade det hela för att JPow inte ska våga göra annat än att printa på.

Skönt att se att commodity-gang inklusive ur-anus som blivit värst bombade tar det med hyfsad ro samtidigt som indexfondrunkarna kvider om att slutet är nära.

Winston förklarar den kinesiska bostadsbubblan rätt bra i den här videon från Mars.
De som gnäller om vår bostadsbubbla kan ju bara chilla.

Trots Kinastrul och stålpriser som dippar lite (dock ser ut att vara fortsatt höga nästa år) så gillar jag specifikt CLF med tanke på Bidens infrastrukturpaket som jag tror kommer. Känns inte fel att ligga i CLF. Jag gillart.

https://www.nytimes.com/2021/03/31/business/economy/biden-infrastructure-plan.html
Citera
2021-09-22, 14:31
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Trots Kinastrul och stålpriser som dippar lite (dock ser ut att vara fortsatt höga nästa år) så gillar jag specifikt CLF med tanke på Bidens infrastrukturpaket som jag tror kommer. Känns inte fel att ligga i CLF. Jag gillart.

https://www.nytimes.com/2021/03/31/business/economy/biden-infrastructure-plan.html
Jo, cliffs är i allra högsta grad ett kvalitetsbolag med en legendarisk CEO.
Det kan bli volatilt när stålpriserna planar ut eftersom marknaden är korkad. $600 är normalpriset för HRC, vid 1200 fullkomligt printar CLF ändå pengar och med dagens priser är det rent ut sagt löjligt med pengar de drar in.

Har bara köpt tillbaks halva min position för 19.11 som jag krängde ett tag innan opex för 23.50. Blev lite väl försiktig efter att vart lite het på gröten och köpte MT för €25.80 innan 10%-raset.

För en gångs skull lyckades världens sämsta trader med något!

Jag har ögonen på suncoke, burrys koksbolag, de är nästan under $6 just nu och jag ska nog tanka på lite fler.
Dr retard vet nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in