2022-02-27, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag känner ingen jonkare som tog heroin som sin första opioid. För de allra flesta, mig själv inkluderat, är heroin slutstationen efter att man testat en lång rad andra opioider före. Oftast börjar man med en svag opioid, typ tramadol/kodein och "jobbar sig uppåt".

För egen del såg "karriärstegen" ut så här: tramadol (1år) - oxikodon (1,5 år, de första 6 månaderna kombinerat med tramadol) - buprenorfin/metadon (6 månader) - oxikodon igen (4 månader, ibland varvat med metadon vissa dagar) - heroin (2 år 1 månad) - (avgiftning/behandlingshem 4 månader) - metadon igen (via LARO-programmet).

Det tog alltså nästan tre och ett halvt år från det att jag först testade en opioid tills jag gick på heroinet. Och därifrån fanns det ingen väg tillbaka, det fanns inte på kartan att jag skulle kunna gå tillbaka till tramadol eller ens oxy efter att jag "gått in mig" på heroinet. Och den enda anledningen till det är helt enkelt att heroin är den bästa och skönaste opioiden som finns, enligt mig. Ingen annan opioid kommer i närheten av den fantastiskt sköna helhetsupplevelse som intravenöst administrerat heroin erbjuder.

Rent beroendemässigt och sett till hur kroppen påverkas är skillnaden mellan heroin och andra starka opioider egentligen inte alls särskilt stor. Men heroinet är ju så mytomspunnet både i populärkulturen och "snacket på gatan" att många, även inbitna opioidtorskar, länge drar sig för att testa det, då det är så förknippat med "slutstationen", och att det inte "finns någon återvändo efter första silen". Men det är ju kraftiga överdrifter. Exempelvis i mitt fall var jag ju redan beroende av starka opioider sedan flera år när jag testade heroin, det enda jag gjorde var att jag bytte till en annan opioid, som jag sedan tyckte var bättre. Jag hade ju inte direkt slutat med opioiderna även om jag inte testat heroin.

En anledning till att vissa opioidberoende undviker heroin kan kanske vara ett sätt att lura sig själv att man ändå har en viss kontroll över sitt beroende. Typ "jag är visserligen beroende, men jag har åtminstone inte tagit heroin". Och när man väl har börjat med heroin och kanske röker det, vilket de flesta börjar med, försvarar de sitt missbruk med "jag håller åtminstone inte på med sprutor och skit". Att börja injicera heroin tycks vara det sista tabut bland missbrukare, det sista steget innan "slutstationen". När man väl har gått över gränsen till att testa heroin finns bara kanylerna kvar som sista steg att undvika eller övervinna (beroende på hur man ser på saken).
Jag har inte provat heroin (och kommer nog med stor sannolikhet inte göra det) men jag håller med om vad du skriver (så mycket jag kan hålla med utan att själv ha tagit just heroin då). Tack för intressant info.
Citera
2022-02-27, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskars
Bra skrivet. Min karriär-stege såg liknande ut. Provade nån flaska Coccilana i tonåren och blev blixtförälskad. Inte förrän jag studerade utomlands och kunde klösa tramadolboxar receptfritt för i princip kaffepengar så blev jag torsk på allvar. I sluttampen av studierna fick jag två krampanfall som skrämde mig rejält (hade simmat i poolen varje morgon trammad som ett as, kört MC i den gigantiska staden jag bodde i osv).

Kom hem och tror inte det tog två veckor så hade jag sökt mig till sub. Gick på det i ungefär 1,5-2 år och tände av från skiten bara för att inte många veckor senare prova horse när opiat-hjärnan medvetetet sökte upp nån horse-neger.

Råtorsk direkt. Jobbade heltid samtidigt och kände ingen som pysslade med skräpet. Snortade enbartz

Slutade med att man brände typ en halv miljon på skiten, sista månaderna var det lätt drygt 1000 spänn om dagen för att bli frisk bara. Köpte nästan enbart ägg (10 g format som ett ägg inlindat i miljoner lager tunnplast - mao någon som någon stackars fattig jävel har svalt innan de har rest hit).

Min räddning blev LARO och mycket terapi (som jag var skeptisk mot till en början, men ändå hade lovat mig själv att gå in 100% för). Tror det var 6 timmar i veckan i typ 12-14 veckor och efter det var jag som en helt annan människa.

Har inte rört en opioid efter det och går nu i rehab-gruppen på mitt LARO-team för de som lämnar prover och har skött sin medicinhämtning och behöver inte gå lika ofta för att hämta medicinen längre.

Var helt övertygad om att jag var en av de som aldrig skulle lyckas sluta med opioiderna - alltså 100% säker - men kom till slut till en punkt när jag bara inte orkade mer med det där jävla piss-livet.

Good luck allihopa och passa er! Nästan alla har känt att de har haft kontroll, dock en förkärlek för opis, man märker inte hur fast man är förrän det är för sent och då kommer du för evigt ha den där vidriga apan på din rygg. Var försiktiga! Personligen trodde jag inte ens att jag kunde bli beroende av något öht förrän jag var typ 25 kanske… hahahahah..
1000 kr om dagen? För heroin då eller? Hur stor var den dagliga dosen då ungefär?
Citera
2022-02-27, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverkula
1000 kr om dagen? För heroin då eller? Hur stor var den dagliga dosen då ungefär?
Du lär få drygt 1,5g för 1000kr på gatan, beror på vart i Sverige du bor dock.
Citera
2022-02-27, 14:30
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Ni som inte bor/bodde i en storstad när ni första gången (samt inte köpte över internet) Hur kom ni i kontakt med heroin?

Jag fann kärleken i tramadol för cirkus 12 år sedan. Hittade det själv bortglömt i föräldrarnas hus, samt en polares morsa hade en jäkla massa som jag snodde vid ett flertal gånger jag var där. Hittade även Oxynorm (oxycontin?) och det var också kärlek. Och sedan blev det en vår och sommar med massa sub som jag fick utav en bekant.

Nu är det nog närmare 6 år sedan senast jag tog något men i dag när jag vaknade var det som någon eller något tagit över min kropp och hjärna. Jag VILL testa heroin. Behöver inga svar om att det är korkat eller dumt, det är jag fullt medveten om men detta är en prioritering jag vill få gjord innan hösten.

Har inga kontakter kvar i denna lilla stad jag bor i och dom hade bara röka och benso. Samt att dom har börjat använda vapen och då vill jag ha ännu mindre kontakt med dom. Så hur gör man då? Vad hade ni gjort i min situation (igen, skriv inte om du/ni kommer säga att jag ska låta bli denna drog).
Citera
2022-02-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ni som inte bor/bodde i en storstad när ni första gången (samt inte köpte över internet) Hur kom ni i kontakt med heroin?

Jag fann kärleken i tramadol för cirkus 12 år sedan. Hittade det själv bortglömt i föräldrarnas hus, samt en polares morsa hade en jäkla massa som jag snodde vid ett flertal gånger jag var där. Hittade även Oxynorm (oxycontin?) och det var också kärlek. Och sedan blev det en vår och sommar med massa sub som jag fick utav en bekant.

Nu är det nog närmare 6 år sedan senast jag tog något men i dag när jag vaknade var det som någon eller något tagit över min kropp och hjärna. Jag VILL testa heroin. Behöver inga svar om att det är korkat eller dumt, det är jag fullt medveten om men detta är en prioritering jag vill få gjord innan hösten.

Har inga kontakter kvar i denna lilla stad jag bor i och dom hade bara röka och benso. Samt att dom har börjat använda vapen och då vill jag ha ännu mindre kontakt med dom. Så hur gör man då? Vad hade ni gjort i min situation (igen, skriv inte om du/ni kommer säga att jag ska låta bli denna drog).
Du beställer det online eller så börjar du fråga runt i kretsar med opioid pundare om du vet av några, alt fråga nå kranar om dom vet någon som säljer opioider dom vet oftast vart det kan finnas, om det nu finns där du bor, det beror helt på vilken stad du är i såklart.
Citera
2022-03-01, 22:36
Medlem
Nkpgisits avatar
Min uppfattning av heroin är att det är extremt smutskastat. Har injicerat H 2 gånger och blev inte så impad heller. Tror dock jag överdosera första gången då allt bara blev svart i 12 timmar men helt ärligt så känns ruset som sub tyckte jag förutom att man får en rusch då när man tar det IV. Tycker opiater är riktigt tråkigt IV,

Jag tycker att PV är mycket ”smutsigare” drog en vad H är.

Även testa att röka men smakade fan ättiksprit och luktade lika så.

Blev dock väldigt påverkad av det och båda gångerna jag tagit det IV har jag slocknat men tycker inte heroin är farligare en oxy och så. Det farliga är ju när man injicerar det men slagit i mig oxy en tre gånger cirka och det är lika farligt det.
Senast redigerad av Nkpgisit 2022-03-01 kl. 22:38.
Citera
2022-03-02, 08:57
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Min uppfattning av heroin är att det är extremt smutskastat. Har injicerat H 2 gånger och blev inte så impad heller. Tror dock jag överdosera första gången då allt bara blev svart i 12 timmar men helt ärligt så känns ruset som sub tyckte jag förutom att man får en rusch då när man tar det IV. Tycker opiater är riktigt tråkigt IV,

Jag tycker att PV är mycket ”smutsigare” drog en vad H är.

Även testa att röka men smakade fan ättiksprit och luktade lika så.

Blev dock väldigt påverkad av det och båda gångerna jag tagit det IV har jag slocknat men tycker inte heroin är farligare en oxy och så. Det farliga är ju när man injicerar det men slagit i mig oxy en tre gånger cirka och det är lika farligt det.

Jag tycker inte att det är någon skillnad på heroin och oxy.
Citera
2022-03-02, 10:07
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Jag tycker inte att det är någon skillnad på heroin och oxy.

Menar du då i ”farlighetsgrad” (eller hur jag ska beskriva det, du fattar säkert), eller rent rusmässigt?

Har aldrig testat Heroin och har inga planer på det heller, utan undrar mest på vilket vis du menar att dom skulle vara lika ?
Citera
2022-03-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Menar du då i ”farlighetsgrad” (eller hur jag ska beskriva det, du fattar säkert), eller rent rusmässigt?

Har aldrig testat Heroin och har inga planer på det heller, utan undrar mest på vilket vis du menar att dom skulle vara lika ?
Själva känslan på heroin är såklart identiskt med morfin och väldigt nära oxy då dom ungefär känns identiska, däremot så är det ju kicken/rushen man är ute efter på H då man IVar/röker det.

Heroin metaboliseras till morfin väldigt snabbt efter intag så det är bara första minuterna som känns annorlunda.
Citera
2022-03-02, 21:25
Medlem
Trött på att snorta heroin, framförallt med sådan dunderkvalité som det är nu - samtidigt bränner jag bara skiten på folie. Finns där inget idiotsäkert sätt att andas in ångerna på?
Citera
2022-03-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Ingen aning, skulle tro att alla eller 99%+ iallafall har gått på andra opiater/opioider innan dom går på horset, inte direkt det första man har mage till att testa.

Jag gick väl personligen på 500mg+ oxy när jag gick över till horse, men brukar gå på alla olika sorters opis vid olika tillfällen av mitt liv, har dock lagt ner missbruket nu och det måste nog vara det bästa beslut jag har tagit.

Hjälp mig hitta ett ljus i tunneln, hur fan lyckades Du? Ska in på min tredje behandling och blir alltid lika förvånad över hur EXTREMT tufft och jobbigt det är att bli nykter. Det tuffaste är ju biten att hjärnan slutat producera dopamin och jag är livrädd att det aldrig blir bättre. Ofta så har jag inom en månad in i behandlingen börjat äta bra och nyttigt, sova bra, träna, se fräsch ut men ändå vara så jäääävla monotom och låg pga hur tomt allting är, fy fan.
Citera
2022-03-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cousi
Hjälp mig hitta ett ljus i tunneln, hur fan lyckades Du? Ska in på min tredje behandling och blir alltid lika förvånad över hur EXTREMT tufft och jobbigt det är att bli nykter. Det tuffaste är ju biten att hjärnan slutat producera dopamin och jag är livrädd att det aldrig blir bättre. Ofta så har jag inom en månad in i behandlingen börjat äta bra och nyttigt, sova bra, träna, se fräsch ut men ändå vara så jäääävla monotom och låg pga hur tomt allting är, fy fan.
Det är väldigt svårt tyvärr, men jag kände mig helt klar vilket är ett måste för att man ska kunna sluta, när man väl kommit till den punkten så är det behandlingshem som gäller så det är väldigt bra att du har fått plats, stanna minst 6 månader helst mer än det och efteråt så be om utsluss och eftervård.

Det tog drygt 3 månader för mig att börja känna lite lite livslust men för att faktiskt känna att det var värt att kliva upp på morgonen tog nog 7-8 månader.

Kom ihåg att försöka hitta något intresse medans du är på behandlingen som du kan fortsätta med när du kommer ut också, att ha en fritids syssla är jävligt nyttigt för alla människor skulle jag nog säga, men vad den är får man försöka lista ut själv tyvärr det finns ingen som kan säga åt dig vad du ska göra på fritiden.

Hjärna slutar inte producera dopamin däremot så blir man tollerant mot dopamin när man missbrukar då du släpper ut väldigt många gånger mer dopamin än vad du normalt gör även när du känner dig "överlycklig" nycktert så man måste bara låta det återställa sig.

Om du nu ger den här behandlingen en ärlig chans och faktiskt försöker kämpa emot fastän man väldigt ofta vill skriva ut sig när man får någon motgång så kommer det nog bli bättre, men om du fortfarande inte känner någon livslust efter några månader så skulle jag nog rekommendera dig att ansöka till LARO, vissa blir tyvärr inte helt återställda och måste gå på opiater för att kunna leva ett normalt liv och då är LARO faktiskt ett bra alternativ då du inte behöver jaga pengar och varor hela tiden samt att du lär dig hur man lever utan att bli "hög"/få kickar, så det senare är lättare att gå av subben/metadonet när man nu vill försöka några år framöver!

Lycka till och bit ihop fastän det kan kännas förjävligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in