Citat:
Ursprungligen postat av
BiggestSnoozer
Putins likheter med Hitler befarar jag kan leda till ett världskrig eftersom Putin likt Hitler lär offra människoliv ända in i Berlinbunker (Kreml)
Ja, det är ju också ett alternativ, att det eskalerar.
Men det är en enorm skillnad. I Ryssland är korruption i princip statsreligion. Och det finns garanterat inget värre än korruption för en krigsmakt. Ryska armén, rikligt utrustade, och riktigt manstarkt är följaktligen uppenbarligen ett stort skämt. Och förmodligen ett mycket större skämt än NATO förväntade sig.
Tyskarna var uppfostrade för krig och hade en relativ enorm kapacitet. Man dammade ju bara över alla i sin närhet de första åren, och förde ett stort krig på land i Afrika och i luften mot Storbritannien samtidigt som man tog sig an Sovjet som hade en ofantlig mängd fotfolk och byggde mekaniserade delen efter hand.
Skulle Ryssland ens kunna ta Finland? Jag tror det är väldigt tveksamt.
Om det blir ett kärnvapenkrig är USA i princip helt säkert, med undantag för vad ryska atomubåtar kan hitta på. Resultatet är att det kommer smälla av hundra amerikanska atombomber i Ryssland medan Ryssland på sin höjd landar en eller två i USA. Sedan är världskriget över. Däremot lyckas man nog landa en eller ett par i Europa också. Men tveksamt.
Min poäng är bara att det spelar liten roll om Putin ens har ambitioner utanför Ukraina, vägen dit är extremt lång.