2022-03-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Nu hänger jag inte riktigt med på vad det var som du inte tror på. Jag syftade främst på de 18 åriga POW beväringarna som man sett cirkulera på youtube och twitter där dom fått ringt hem till mamma och pappa. Att testa sin fiendes förmåga genom att konfrontera och sedan retirera på de tilltänkta framryckningsvägar är ett vanligt sätt att få sig en förståelse för hur ens fiende agerar.

Nu är det förstås jättesvårt att få en hel bild över det hela då det kanske är 15-20 filmer som cirkulerat gällande dessa beväringar, och det är väl ett minimalt avrundningsfel jämfört med storleken på det ryska antalet soldater som är stationerade i utkanten av Ukraina.

Frågan är vilka taktiska hjälpmedel som faktiskt är gängse i den ryska armén för de trupper som satts in i kriget? Har dom nightvision? digitala kartor? GPS?

Det har väl gått tre dagar sedan invasionen så jag tror att de soldater som uppvisar stridsvana fått det från annat håll.

Enligt uppgifter har dom inte ens fått utbildning på karta och kompass. Det är reserverat för ledande i högre befattningar.
Där för så många som kör fel och
Citera
2022-03-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vilken flopp?!

Rysslands militära flopp
Citera
2022-03-02, 19:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Man kommer helt osökt att tänka på myteriet på slagskeppet Potemkin som slutade - om vi förenklar rätt kraftigt - med att Tsaren störtades efter att lyckats med konststycket att som första europeiska nation av betydelse lyckats få smörj av icke-européer. Likheterna mellan de ryska flottstyrkorna under rysk-japanska kriget och ryska armén just nu är inte heller helt obetydliga.
Vitryssland är ju svårt, det finns en betydande opposition som inte vill ha diktatur eller vara lydstat till Ryssland.

Både orden potemkinkuliss och molotovcocktail är återigen aktuella i Rysslands historia.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Bakom betalvägg men vad tror ni om rubriken?
https://www.svd.se/mycket-tyder-pa-overdrivna-dodssiffror

Helt omöjligt att veta, skulle behövas någon oberoende källa. Eller åtminstone en uppskattning från USA. USA kan nog räkna utslagna eller övergivna fordon. Men ryska förluster så tror jag Ukraina är närmare än Ryssland. Ukraina har ju gjort en hemsida där de lägger upp stupade ryssar och fångar. Jag vet inte hur snabbt de hinner uppdatera den, jag tittade när den var ny. Men stupade där kommer ju bara vara de som stupar på Ukrainskkontrollerat område vilket bör vara en minoritet då Ryssland hela tiden tar områden. Ukraina är på defensiven.
Citera
2022-03-02, 20:00
Medlem
Ryskt stridsflyg har kränkt svenskt luftrum.

Edit, står på förstasidan på samtliga nyhetssidor.
Citera
2022-03-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Rysslands militära flopp
Under første verdenskrig var det Russiske offiserskorpset delt inn i tre deler, Analfabeter, alkoholikere og alkoholiserte analfabeter.
I dag kan de kanskje lese, men om de gjør det er en annen sak.
Citera
2022-03-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Man kommer helt osökt att tänka på myteriet på slagskeppet Potemkin som slutade - om vi förenklar rätt kraftigt - med att Tsaren störtades efter att lyckats med konststycket att som första europeiska nation av betydelse lyckats få smörj av icke-européer. Likheterna mellan de ryska flottstyrkorna under rysk-japanska kriget och ryska armén just nu är inte heller helt obetydliga.

Vitryssland är ju svårt, det finns en betydande opposition som inte vill ha diktatur eller vara lydstat till Ryssland.

Du behöver bara titta tillbaka till första tjetjenien-kriget och Boris Yeltsin.
Citera
2022-03-02, 20:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Både orden potemkinkuliss och molotovcocktail är återigen aktuella i Rysslands historia.

Helt omöjligt att veta, skulle behövas någon oberoende källa. Eller åtminstone en uppskattning från USA. USA kan nog räkna utslagna eller övergivna fordon. Men ryska förluster så tror jag Ukraina är närmare än Ryssland. Ukraina har ju gjort en hemsida där de lägger upp stupade ryssar och fångar. Jag vet inte hur snabbt de hinner uppdatera den, jag tittade när den var ny. Men stupade där kommer ju bara vara de som stupar på Ukrainskkontrollerat område vilket bör vara en minoritet då Ryssland hela tiden tar områden. Ukraina är på defensiven.

Man har justerat ner siffran till 5710, från 6000.
Citera
2022-03-02, 20:37
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Den oficiella siffran är 498 stupade ryssar.
Citera
2022-03-02, 20:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Från Ukrainas sida?
Citera
2022-03-02, 20:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jättelustigt. 500 är möjlig siffra bara över fordonsolyckor, friendly fire med mera bland ryska styrkor. Ryssarna har med mobil likförbränning, de lär gå varma.
Citera
2022-03-02, 20:59
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Jaha? Och varför ska vi tillmäta det som den patologiskt lögnaktiga moskovitiska regimen påstår något som helst värde.

Vi pratar ändå om samma regim som fortfarande påstår för sitt folk att det inte förekommer ett krig, som påstod att det pågick ett nazistiskt folkmord mot ryssar i det ryskjudiskt styrda Ukraina och så vidare och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Under første verdenskrig var det Russiske offiserskorpset delt inn i tre deler, Analfabeter, alkoholikere og alkoholiserte analfabeter.
I dag kan de kanskje lese, men om de gjør det er en annen sak.

Med tanke på att de ryska förbanden inte ens kan följa sina egna reglementen så verkar det i alla fall som att de ryska officerarna inte läser.
Citera
2022-03-02, 21:00
Medlem
Puffes avatar
Citat:

För er som fortfarande litar på samma källa som sa att ingen invasion skulle komma...

Skit ner dig och håll dig på ryskt territorium
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in