2022-03-01, 11:08
Medlem
densistasovjets avatar
Strategin är obegriplig om det inte är så att Generalerna insåg innan invasionen att de meniga soldaterna inte var att lita på så då kör man i stora kolonner istället för att breda ut sig och ta striden dit man kommer. Man litar inte på menige Ivan helt enkelt.

Intressant är det i alla fall. Vi ser en stormakt, dock på dekis,, som fullständigt imploderar.
Citera
2022-03-01, 13:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Ska erkänna att krig och militär inte är något jag kan mycket om. Min enda erfarenhet är värnplikt och att jag halvhjärtat följt en del konflikter och kollat lite dokumentärer i ämnet.
Om det här är vad ryssen har (bortsett från kärnvapen som i princip inte ”kan” användas) känns det då inte lite som att man hotat med straight flush och nu visar par i nior? Finns det något i det man visat upp som kan få Nato att darra?
Hur värdefullt kan Ukraina vara för Ryssland? Tillräckligt för att visa korten på en militär som inte imponerar, sanktioner och omvärldens starka ogillande. Varför?
Hade omvärlden vågat sig på alla sanktioner om ryska militären imponerat

Mer?

Ja men Putin trodde att han hade en väldigt bra militär och skulle ta Ukraina på 2 dagar så liknelsen med kortspel och bluff är nog lite fel. Jag tror kanske sanktionerna hade blivit mildare och mer kortvariga om Putin erövrat Ukraina på 2 dagar och tillsatt en ny ryss-vänlig president. Då skulle väst stå inför fullbordat faktum som efter ockupationen av Krim 2014. Åtminstone är det vad Putin trodde.

Detta har misslyckats för Putin inte bara militärt utan även ekonomiskt (Effekten på Rysslands ekonomi blir nog mycket värre än han trodde) och utrikespolitiskt (Färre länder stödjer honom än han trodde och fler länder hjälper Ukraina än han trodde. Han trodde kriget skulle skrämma andra att närma sig NATO men det har fått motsatt effekt).
Citera
2022-03-01, 13:12
Medlem
Putin brände mycket när han kärnvapenhotade, så enkelt är det.

Sedan massor av militärstrategiska misstag. Kanske är han omgiven av inkompetenta ja-sägare, ett mycket vanligt problem runt en stark ledare som styrt hårt i många år.

Så helt enkelt har Putin fått fel information och fel bild av situationen i Ukraina.

Man häpnar också litegrann över att i flera månader hota med attack och sedan tro att det försvarande landet inte hunnit bygga upp ett försvar när attacken väl kommer, sedan genomföra attacken som om den vore en överraskning trots att motståndarna nästan på dagen berättar när attacken kommer.

Vad för värld lever Putin i?

Man häpnar.

Jag tror att världen går all-in nu för att krossa Putin. Det Ryssland vi ser idag kommer inte att existera till hösten. Det är ett annat Ryssland vi ser kommer att växa fram då.
Citera
2022-03-01, 13:20
Medlem
Soterns avatar
Undrar om inte militären avsätter honom. Det här är ju ingen bra reklam för den fruktade ryska militärmakten.
Oligarkerna som skyddat honom förlorar pengar på sanktionerna och vill nog också bli av med fanskapet. Han har blivit en belastning.
Citera
2022-03-01, 13:36
Medlem
Stog nu i Aftonbladet att en enorm konvoj är på väg och att även belarus gått in med armen
Citera
2022-03-01, 13:50
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Stog nu i Aftonbladet att en enorm konvoj är på väg och att även belarus gått in med armen

Den där konvojen verkar mest bestå av lätta trupper som jag gissar skulle ha skapat lugn i Kyiv efter övertagandet. Planen var ju att Ryssland skulle haft kontroll redan i lördags.
Se det som en tyngre utrustad polis.

Nu verkar de ha fått göra halt då de förstått att de kommer bli dödade om de beger sig till Kyiv.
Citera
2022-03-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Den där konvojen verkar mest bestå av lätta trupper som jag gissar skulle ha skapat lugn i Kyiv efter övertagandet. Planen var ju att Ryssland skulle haft kontroll redan i lördags.

Nu verkar de ha fått göra halt då de förstått att de kommer bli dödade om de beger sig till Kyiv.

Man kan ju hoppas
Citera
2022-03-01, 14:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum

Eller soppatorsk, krypkörning med ständiga stopp drar soppa. Det blir inte heller bättre av att tankfordonen blir fast i samma kaos samtidigt som ukrainarna beskjuter transporterna av drivmedel.
Citera
2022-03-01, 15:11
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Eller soppatorsk, krypkörning med ständiga stopp drar soppa. Det blir inte heller bättre av att tankfordonen blir fast i samma kaos samtidigt som ukrainarna beskjuter transporterna av drivmedel.

Soppatorsk har de fått eller kommer att få.
UA lägger ingen energi på själva konvojen utan (likt Finnarna i Vinterkriget) ger de sig på försörjningslinjerna.
Det skapar ingen bra stämning för ryssarna i konvojen. De får stå där utan mat och värme.
Citera
2022-03-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Undrar om inte militären avsätter honom. Det här är ju ingen bra reklam för den fruktade ryska militärmakten.
Oligarkerna som skyddat honom förlorar pengar på sanktionerna och vill nog också bli av med fanskapet. Han har blivit en belastning.

Jag tror att Putin nu för tiden är särskilt noga med vem som serverar hans te.
Citera
2022-03-01, 15:44
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tror du han skickar in det bästa först eller?

Först destabilisera sedan sätter man in stöten, det är sedan gammalt!
När ska han skicka in det bästa då? När förlusterna i döda och sårade passerat 20 000? För de har redan passerat 10 000. På fem dagar.
Citera
2022-03-01, 15:49
Medlem
Är det ingen mer än jag som tycker att det är väldigt konstigt att det inte kommer några siffror och uppgifter om Ukrainska stupade soldater!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in