Citat:
Ursprungligen postat av
buzzerbuzzer
Ska erkänna att krig och militär inte är något jag kan mycket om. Min enda erfarenhet är värnplikt och att jag halvhjärtat följt en del konflikter och kollat lite dokumentärer i ämnet.
Om det här är vad ryssen har (bortsett från kärnvapen som i princip inte ”kan” användas) känns det då inte lite som att man hotat med straight flush och nu visar par i nior? Finns det något i det man visat upp som kan få Nato att darra?
Hur värdefullt kan Ukraina vara för Ryssland? Tillräckligt för att visa korten på en militär som inte imponerar, sanktioner och omvärldens starka ogillande. Varför?
Hade omvärlden vågat sig på alla sanktioner om ryska militären imponerat
Mer?
Ja men Putin trodde att han hade en väldigt bra militär och skulle ta Ukraina på 2 dagar så liknelsen med kortspel och bluff är nog lite fel. Jag tror kanske sanktionerna hade blivit mildare och mer kortvariga om Putin erövrat Ukraina på 2 dagar och tillsatt en ny ryss-vänlig president. Då skulle väst stå inför fullbordat faktum som efter ockupationen av Krim 2014. Åtminstone är det vad Putin trodde.
Detta har misslyckats för Putin inte bara militärt utan även ekonomiskt (Effekten på Rysslands ekonomi blir nog mycket värre än han trodde) och utrikespolitiskt (Färre länder stödjer honom än han trodde och fler länder hjälper Ukraina än han trodde. Han trodde kriget skulle skrämma andra att närma sig NATO men det har fått motsatt effekt).