2022-08-26, 10:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det jag reagerade mest på var att han var stolt över sin bravad som kostade den där civile gubben livet. Ryssarna sköt en civil i stället för honom och han fick iväg sitt "allt väl"-SMS.

För övrigt deserterade han när de skulle sändas ut på farligt uppdrag och åkte hem till Sverige. Det verkar faktiskt som ukrainska armen och även frivilligförbanden har stora problem med diciplin. Det verkar vara ganska ofta soldater och truppavdelningar vägrar order och det verkar nu acepteras och man använder övertalning. Eller som med de frivilliga - de får åka hem vilket väldigt många gjort. Det är ju så att den hållningen funkar om det inte är för omfattande för armen.
Han var stolt över att ha utfört uppgiften med att informera sitt befäl om situationen. Det är givetvis tråkigt att ryssarna mördar civila men det är inget lätt uppgift att utrota alla ryssar. Allt lidande i detta krig är Rysslands fel eftersom de startade kriget.

Frivilligförbanden är där frivilligt. De är där eftersom de vill göra något bra för världen. Det innebär att de kommer fortsätta strida så länge de har kvar denna övertygelse. De behöver vara övertygade om både saken de slåss för och gruppens förmåga att åstadkomma något bra. Soldaterna är inte slavar utan de slåss frivilligt.

Befäl behöver lyssna på personerna som de för befälet över eftersom de ofta har bättre förståelse för hur problem ska lösas än vad befälet har. Att befäl för dialog med sina mannar tycker jag låter sunt. En strikt hierarki där befäl vägrar lyssna resulterar ofta i att befälet råkar ut för olyckor.
Citera
2022-08-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Topic är Rysslands militära flopp i Ukraina, återgå till ämnet eller bli varnade

Svenska frivilliga är INTE topic/Mod
https://twitter.com/666_mancer/status/1563039883777949697?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1563039883777949697%7Ctwgr% 5E975cce67536cd340330bb67f26a49daac3c552af%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fliveuamap.com%2Fen%2F 2022%2F26-august-russian-army-deploying-pontoon-bridge-at -antonivsky

Kommande flopp? Ryssarna i full fart att konstruera en pontonbro bredvid Antonivsky bron.

Det är bara att vänta tills de är färdiga och börjar frakta saker...... Antar att det kan bli lite knepigare att attackera pontonbron om den får lite skydd från bron.
Citera
2022-08-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
https://twitter.com/666_mancer/status/1563039883777949697?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1563039883777949697%7Ctwgr% 5E975cce67536cd340330bb67f26a49daac3c552af%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fliveuamap.com%2Fen%2F 2022%2F26-august-russian-army-deploying-pontoon-bridge-at -antonivsky

Kommande flopp? Ryssarna i full fart att konstruera en pontonbro bredvid Antonivsky bron.

Det är bara att vänta tills de är färdiga och börjar frakta saker...... Antar att det kan bli lite knepigare att attackera pontonbron om den får lite skydd från bron.

Broar är känsliga saker som måste skyddas väldigt väl. Hittills har inte ryssarna haft förmågan att skydda sin infrastruktur överhuvudtaget.

Ryskt luftvärn har hittills varit ganska impotent vad jag kan bedöma. Nu efter Ukrainas förmåga att använda HARMs så verkar den förmågan sjunkit ännu mer.

Så det är väl inte osannolikt att pontonbron kommer förstöras när Ukraina vill ha den förstörd. Sen läste jag någonstans, jag vet inte själv, att betongpontoner kan vara ganska svåra att förstöra. Men förmågan att bara "absorbera stryk" räcker bara till en viss nivå, sen är det slut.

Vidare, om ryskt luftvärn, det som är kvar, inte är på hugget så är det nog inte osannolikt att Ukraina kan komma att flygbomba pontonbron och mot 250 kg bomber så står sig betongpontoner slätt.
Citera
2022-08-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Broar är känsliga saker som måste skyddas väldigt väl. Hittills har inte ryssarna haft förmågan att skydda sin infrastruktur överhuvudtaget.

Ryskt luftvärn har hittills varit ganska impotent vad jag kan bedöma. Nu efter Ukrainas förmåga att använda HARMs så verkar den förmågan sjunkit ännu mer.

Så det är väl inte osannolikt att pontonbron kommer förstöras när Ukraina vill ha den förstörd. Sen läste jag någonstans, jag vet inte själv, att betongpontoner kan vara ganska svåra att förstöra. Men förmågan att bara "absorbera stryk" räcker bara till en viss nivå, sen är det slut.

Vidare, om ryskt luftvärn, det som är kvar, inte är på hugget så är det nog inte osannolikt att Ukraina kan komma att flygbomba pontonbron och mot 250 kg bomber så står sig betongpontoner slätt.
En pontonbro har förstås fördelen att man relativt enkelt kan byta ut trasiga delar. Om det dock blir dagliga bombningar/beskjutningar och därför kontinuerliga reparationer så finns det ingen större nytta med den. Då gäller det att ha lastbilarna redo, fixa till bron, köra över fort och sen börja om igen. Finns även vissa risker att ha lastbilarna samlade innan man kör över.
Citera
2022-08-26, 13:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Ukraina har inte vågat flyga in över rysk kontrollerat område i någon större utsträckning. De har inte lyckats bomba den fasta bron på detta sätt i alla fall. De kommer antagligen skjuta på den med himars precis som den fasta bron.
Citera
2022-08-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ukraina har inte vågat flyga in över rysk kontrollerat område i någon större utsträckning. De har inte lyckats bomba den fasta bron på detta sätt i alla fall. De kommer antagligen skjuta på den med himars precis som den fasta bron.

Hittills har de inte det, vad vi vet, men då ryska luftvärnet fått en del stryk på sistone är det inte osannolikt att de börjar med det om HIMARS inte får tillräcklig verkan i målet.
Citera
2022-08-26, 14:16
Medlem
Citat:
Hittills har de inte det, vad vi vet, men då ryska luftvärnet fått en del stryk på sistone är det inte osannolikt att de börjar med det om HIMARS inte får tillräcklig verkan i målet.
Läste i nån artikeln att det kanske är lite för kostsamt för Ukraina att skjuta sönder pontonbron eftersom ammunition är dyr och det råder brist. Vi får se. Det har rapporterats om explosioner redan i Kherson under morgonen.

Edit: Enligt Livemap Ukraine har det varit explosioner nära bron bland annat nu.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-08-26 kl. 14:20.
Citera
2022-08-26, 14:33
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Det är markant vilken ökning av filmer med "One shot - One kill" som läggs ut nu.
Ex. https://twitter.com/PaulJawin/status/1563039665258606594
Bara för en månad sen såg man knappt en enda.
Citera
2022-08-26, 14:33
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Läste i nån artikeln att det kanske är lite för kostsamt för Ukraina att skjuta sönder pontonbron eftersom ammunition är dyr och det råder brist. Vi får se. Det har rapporterats om explosioner redan i Kherson under morgonen.

Edit: Enligt Livemap Ukraine har det varit explosioner nära bron bland annat nu.
Film här:
https://twitter.com/JimmySecUK/status/1563119556880584705
Citera
2022-08-26, 14:41
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Måste det alltid se ut som ett zigenarläger?
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/wy4wbm/good_morning_this_is_your_wakeup_call/
Citera
2022-08-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Måste det alltid se ut som ett zigenarläger?
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/wy4wbm/good_morning_this_is_your_wakeup_call/
Sneakers på fötterna, keps på huvudet. Någon som kan säga något om hans vapen som han lämnar på platsen?
Citera
2022-08-26, 16:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Mycket av ammunitionen är donerad så priset spelar ingen roll för Ukraina. I krig går det åt en jäkla massa ammunition så det råder alltid brist. Jag tror man tycker det är värt att offra raketer på att sänka denna bro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in