2022-02-23, 20:45
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Mario säger att Guldet kommer att fortsätta dra efter en liten dipp även om det chillar ner sig i Ukraina.
Mario växte upp i Brasilien/England under 70-talet och får anses ha koll på det hela, även om han börjar bli gammal.
Helt klart värd att höra på om man har tid över i bilen. Jag höll mina ädelnyköp av den anledningen.
Även om feartraden avtar så börjar folk så smått ana varthän det barkar. Downtown fucktown.

Alphamins rapport kommer den 3:e mars om du fortfarande är med, har noterat att några andra också klivit in i denna juvel.

Tennpriset fortsätter upp och ligger snart på 45000, tycker fortfarande inte att aktiepriset kommit ikapp prisökningen på tenn. Förhoppningsvis råder en bra rapport bot på det missförhållandet. Det kan i och för sig vara en premie beroende på att DRC är ett riktigt skithål och det lär inte ändras i brådrasket

https://markets.businessinsider.com/commodities/tin-price
Citera
2022-02-23, 20:53
Medlem
Nog en tidsfråga innan sanktioner mot Gazprom dyker upp nu, förutom att den sannolikt går back nu oavsett pga oroliga läget som kommer vara ett bra tag framöver = år sannolikt.

Hur stort kapital har ni som sitter här och investerar i just råvaror? Är det det eran portfölj består av totalt?
Senast redigerad av shimona 2022-02-23 kl. 20:55.
Citera
2022-02-23, 21:13
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Vad säger Mario? Bara bra saker hoppas jag, har mycket guld, även om det inte är fysiskt.
Det verkar som råvaror nu helt har kapats från ordinarie börs, helt chockad när jag såg att det är minus där borta, samtidigt som min portfölj är vackert klarblå

Har exakt samma reaktion här, i stort sett allt drar. Gick in i Newmont Corp för en tid sedan (guld, koppar, silver etc). Nu upp 18% medan man ser folk utanför "metal gang" slita av håret. Dessutom är jag nu inne på tredje rundan indexbjörnar som printar för fullt. Sitter bara och gapar

Jag hängde på i Alphamin för att få tenn i portföljen, yes,skall bli intressant att följa. (Upp 2,85%).

Edit: Miss dock att jag inte gick in i Alcoa (aluminiumjätte) som jag tyckte såg dyr ut för ett par veckor sedan, den har dragit som bara den.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-02-23 kl. 21:21.
Citera
2022-02-23, 21:27
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Nog en tidsfråga innan sanktioner mot Gazprom dyker upp nu, förutom att den sannolikt går back nu oavsett pga oroliga läget som kommer vara ett bra tag framöver = år sannolikt.

Hur stort kapital har ni som sitter här och investerar i just råvaror? Är det det eran portfölj består av totalt?

På Avanza har jag alla mina pengar i diverse råvaror. Det är nog en bra idé tror jag, eftersom det mer och mer verkar som att råvaror är något som används som "vapen/ammunition" mellan länder så kommer nog inte priserna att sjunka på samma sätt som tidigare. I alla fall tror jag att det är en risk/chans att det blir så. Tror varken kineser eller ryssar gråter blod över att västs ekonomier tar stryk
Citera
2022-02-24, 04:56
Medlem
bajssprutans avatar
Jodå, jag är kvar i Alphamin. Den får helt klart ligga kvar som ett bet i en lite udda metall.
En rulle 100g lödtenn kostar 109 kronor på Biltema.
Nu är det länge sen jag köpte sist, inget jag förbrukar stora mängder av så mitt minne kan vara suddigt, men aldrig i helvete att en sån rulle kostade över en hundring förr. Max 50.

Vi håller tennsoldaterna. Rapporten lär vara trevlig som fan.

Edit: Svar till nedanstående: Det stämmer fan. när jag skrev detta inlägget låg den på 99
Senast redigerad av bajssprutan 2022-02-24 kl. 05:29.
Citera
2022-02-24, 05:28
Medlem
banzaipirates avatar
Oj vad olje priset rusar just nu. Tickar upp hela tiden. Över $101
Citera
2022-02-24, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banzaipirate
Oj vad olje priset rusar just nu. Tickar upp hela tiden. Över $101

Jipii.. Mina pensionsfonder är 100% olja och gruvor.
Tror inte den energikris/katastrof som Europa nu går in i kommer att göra att jag behöver byta dem under överskådlig framtid.
Citera
2022-02-24, 07:14
Medlem
Naturgasturkens avatar
Oj, för första gången någonsin har jag totalt missbedömt en investering, att köpa Surgutneftegas. Trodde verkligen inte Putin skulle ha något intresse av ett regelrätt krig. Bara att sälja ryska aktier nu medans det fortfarande går. Boris Johnson har själv sagt att ryska bolag kan komma att kickas ut från LSE så den processen lär väl startas nu.

Något som ska bli intressant att följa är ökade energipriser vs börsnedgångar. Blir det kraftiga fall även i oljebolag är det bara att köpa.

På kort/medellång-sikt kommer LNG bli vinnaren. Även oljan rusar, men den kan nog studsa tillbaka något med tiden när det blir mer klart exakt hur rysk olja drabbad (sanktioner etc).
Citera
2022-02-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Bara att sälja ryska aktier nu medans det fortfarande går.

Det tåget verkar att ha gått, Moskvabörsen är stängd. Stod på stationen väldigt länge och inte ens storbankerna verkar ha trott på det här.

Tror att rean på ryska aktier bara kommer börja om man nu vill investera i ett land där en envåldshärskande maktfullkomlig despot styr(se bara hur hans chef för säkerhetstjänsten inte ens vet vad som diskuteras ifrån det där möten häromdagen, om ni tror att jag bara är russofob). Bortse från min rant här alla Putinister... Tur att övriga fria världen styrs av perfekta edare... Man blir rädd för framtiden.

Tror vanliga ryssar kommer få det väldigt träligt nu med en fallande valuta, sanktioner döda barn, söner och fäder, samma gäller givetvis ukrainarna.

Blir intressant att se hur länge oljan är över 100$ och hur det kommer gå med guldet.

Personligen har jag dock sålt alla mina innehav som inte är ädelmetall och uran. Alla bolag jag sålde har gått jättebra senaste veckorna för det var mest olja, gas och gruvor.
Citera
2022-02-24, 09:48
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Oj, för första gången någonsin har jag totalt missbedömt en investering, att köpa Surgutneftegas. Trodde verkligen inte Putin skulle ha något intresse av ett regelrätt krig. Bara att sälja ryska aktier nu medans det fortfarande går. Boris Johnson har själv sagt att ryska bolag kan komma att kickas ut från LSE så den processen lär väl startas nu.

Något som ska bli intressant att följa är ökade energipriser vs börsnedgångar. Blir det kraftiga fall även i oljebolag är det bara att köpa.

På kort/medellång-sikt kommer LNG bli vinnaren. Även oljan rusar, men den kan nog studsa tillbaka något med tiden när det blir mer klart exakt hur rysk olja drabbad (sanktioner etc).

Det var inte en total missbedömning, din pitch var att den var billig i förhållande till inkomst. Vad Putin skulle göra trodde ingen du hade koll på, trodde dom det får de skylla sig själva. Jag köpte en stor stek surguttar, hade varit bättre om jag låtit bli. Men tipset var det i grunden inget fel på, en ryss galenskap kom emellan bara

-25%, kunde varit värre, är inte det så mycket som SBB rasat. Den enda funderingen är om man ska vänta ut paniken eller om det kommer bli värre?
Det är ett stort bolag, så det är ju många engelsmän som sitter i den också gissar jag
Senast redigerad av brolinlever 2022-02-24 kl. 10:02.
Citera
2022-02-24, 12:12
Medlem
Är det för sent att hoppa på olje tåget?
Eller någon fond med mycket olja. Några tips?
Citera
2022-02-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Är det för sent att hoppa på olje tåget?
Eller någon fond med mycket olja. Några tips?

spännande saker på g i AOI nu, fyllde på tidigare i veckan.

@Turken vad har du för favoriter i LNG?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in