Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Men alltså, 100 döda rapporterade i går och 113 idag..? Vi har alltså tresiffriga dödstal igen, och det går under radarn - i och med att alla journalister är upptagna med Ukraina? Det är uppenbart att det inte är över än. Tänk om vi snart måste tränga ihop oss i skyddsrum!

Med covid, inte av covid.
Omicron smittar friskt men få dör av det, hur många som dör av det väljer de att inte berätta.
Varje dygn året runt ligger det folk på intensiven av olika anledningar, har för mig att sista siffran jag såg var ett 70tal och antalet har sjunkit vid varje rapportering senaste veckorna.
Varje dygn dör det hundratals i Sverige av ålder, sjukdomar och olyckor.
Sverige och de flesta länder har släppt restriktioner, och många talar om att inte längre klassa det som annat än vanlig influensa.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2022/02/pm-andring-av-klassificering-av-covid-19-i-smittskyddslagen/
Jag föreslår att du tar skrämselporren som våra medier konstant kavlar ut med en nypa sunt förnuft, vilket alla borde göra.
Fundering,
Vet vi hur och var man hittar dessa döda med covid, är det på institutioner? eller testar man på bårhuset numera? Hur många av de som dör/dygn kan tänkas kollas för covid? Fel procenten på tester är i sig en källa.
För lite intressant är det när det för några månader sedan hoppade man från en handfull döda med covid till bortåt 100talet vidmakthållet sedan dess. Och med covid har väl inte sjunkit ens nu när det utförs färre tester i samhället.