Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Putin har just nu enorma problem
med världens nära handel och ekonomiska samarbeten (en av de viktigare innebörderna av just globalism) det är detta som förmodligen kommer få honom på fall. Och inte någon ukrainsk konservativ nationalism.
Det faktum att Ukraina klarade blixtattacken och fått hejd på honom ger väst möjlighet att bekämpa Putin med ekonomin. Men det är tid som Ukraina köpt genom fosterlandskärlek och patriotiska uppoffringar. Hade de inte fått stopp på deras Shock and Awe så hade det redan varit över.
Notera hur vår regering och Tyskland har svängt, men det tog flera dagar. Maggan såg det inte som svensk praxis att skicka vapen och hon var tveksam ens att ta emot flyktingar och avlasta Polen. Tyskland skickade hjälmar och stoppade estnisk vapenhjälp.
Det är inte via ekonomiska
samarbeten man straffar Putin, man samordnar ekonomiska straffåtgärder. T o m Schweiz är motvilligt med på båten denna gången.
Och varför gör man det? Jo, man inser att Putin är farlig, och om han inte stoppas kan Ryssland ta oss en och en. Att samarbeta mot en gemensam fiende har ingen ideologi.
Men jag är glad att Sverige lossat handbromsen och att vi är med i gänget nu. T o mk vänstersossar som Suhonen snackar Nato-option.
Efter att Tyskland lagt om sin politik 180 grader hade det ju varit pinsamt om även Sverige snackade sitt sossesnack.
Det är Tyskland som låtit Putin växa sig stark och det är Tyskland som nu äntligen förstått vad som händer i Ryssland. Det är Tysklands ekonomiska samarbeten med Ryssland som gödslat Putins ekonomi och finansierat den militära uppbyggnaden. Tyskarna borde med sin historia ha vetat bättre kan man tycka, men jag tror att a) det fanns ett nätverk kvar från DDR och b) de hade otroligt dåligt samvete av WWII och vad de gjorde mot östra Europa och Sovjet.
Det är en ny era som öppnar upp sig och det kommer att märkas. Exakt hur vet jag inte.
PS. Jag lägger till denna genomgång som tarvar till eftertanke om vilka som nu hamnar på rätt sida historien. En hint: det är inte de vänsterintellektuella direkt.
https://www.expressen.se/kultur/ni-ar-manga-som-varit-putins-nyttiga-idioter/