2022-03-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
å andra sidan en bil blir inte livsfarlig bara för den har ett par år på nacken som en del tycks tro i denna tråden, det måste ställas i relation till hur bla euroncap fungerar och hur det i övrigt ser ut på vägarna.

Handen på hjärtat, vilken sitter du helst i vid en krock, båda en gång i tiden prisades för sin säkerhet, volvo 740 eller en zoe från 2013 när den fick 5 stjärnor i euroncap?
Troligen i en Zoe. Den är givetvis säkrare än 740 i absolut det mesta. Tänkte mer på dagens bilar och en äldre Zoe. Sedan är ju en liten bil alltid lite farligare att krocka med än en större bil med likartad säkerhet inbyggd. Tack och lov har jag aldrig varit inblandad i någon större olycka bara några pinsamma dikeskörningar på min egen väg.
Citera
2022-03-02, 08:18
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
De har inte uppdaterat sin säkerhet sen 2013

Babs bil har fler krockkuddar än vad det går att få på dagens Zoe, de har alltså nedgraderat sin säkerhetsnivå nyligen.

Det är alltså säkrare att krocka i Babs bil än i en nytillverkad Zoe...

https://www.dagensps.se/motor/noll-stjarnor-i-krocktest-for-storsaljande-elbilen/

Citat:
Enligt Euro Ncap är den nya Zoe sämre än den gamla. Den sätesmonterade sidokrockkudden som tidigare skyddade huvudet och bröstkorgen har ersatts av en mindre effektiv bröstkrockkudde.
Senast redigerad av Enydrion 2022-03-02 kl. 08:22.
Citera
2022-03-02, 09:36
Medlem
Citat:
å andra sidan en bil blir inte livsfarlig bara för den har ett par år på nacken som en del tycks tro i denna tråden, det måste ställas i relation till hur bla euroncap fungerar och hur det i övrigt ser ut på vägarna.

Handen på hjärtat, vilken sitter du helst i vid en krock, båda en gång i tiden prisades för sin säkerhet, volvo 740 eller en zoe från 2013 när den fick 5 stjärnor i euroncap?

Troligtvis klarar man sig bättre i Volvon pga större deformationszoner som kan absorbera energin från krocken. Man har även större avstånd inne i bilen till intrumäntbräda, dörrar och tak. Visst har materialen och designen förbättrats med åren, men frågan är om snikbilen Renault Zoe har dragit nytta av dessa eller om man gått all in på att spara pengar. Med tanke på 0 stjärnor i Euro NCAP så lutar det åt det senare
Citera
2022-03-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Troligtvis klarar man sig bättre i Volvon pga större deformationszoner som kan absorbera energin från krocken. Man har även större avstånd inne i bilen till intrumäntbräda, dörrar och tak. Visst har materialen och designen förbättrats med åren, men frågan är om snikbilen Renault Zoe har dragit nytta av dessa eller om man gått all in på att spara pengar. Med tanke på 0 stjärnor i Euro NCAP så lutar det åt det senare

Inte en Zoe men väl en Renault Modus som konfronterar en Volvo 940 https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Resultatet...bigger is not always better.
Citera
2022-03-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Inte en Zoe men väl en Renault Modus som konfronterar en Volvo 940 https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Resultatet...bigger is not always better.

Exakt, inget konstigt med det. Frågan är som sagt hur det är med Zoe som lyckats ro hem 0 stjärnor? Har man helt enklt snålat för mycket?
Citera
2022-03-02, 11:58
Medlem
Citat:
Exakt, inget konstigt med det. Frågan är som sagt hur det är med Zoe som lyckats ro hem 0 stjärnor? Har man helt enklt snålat för mycket?

Att Renault valt ett sämre sidokrockskydd i den nya modellen av Zoe är beklagligt men skulle inte göra att jag undviker den. I stora sammanhanget, en tillräckligt säker och modern bil.
Citera
2022-03-02, 15:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Har man helt enklt snålat för mycket?
Vad man gjort är att ta bort 1 krockkudde samt inte uppdaterat bilen med nya säkerhetsfunktioner, det är förbannat illa inget snack om saken men det gör inte bilen livsfarlig att köra.

Citat:
Med tanke på 0 stjärnor i Euro NCAP så lutar det åt det senare
zoe är en bil som för mindre än 10år sen fick 5 stjärnor i euroncap, du med flera stirrar er blinda på dagens test utan hänsyn till vad som förändrats, euro ncap skärper regelbundet reglerna så det är fullt naturligt att betyget går nedåt.

940 som krockas med en modern småbil och volvon förlorar rätt ordentligt, notera att filmen laddades upp 2008 så chansen är god att zoe är ett snäpp bättre än modusen.
https://youtu.be/qBDyeWofcLY

Storlek spelar idag inte så stor roll längre för krocksäkerhet på samma sätt som det gjorde förr, man har lärt sig hur man ska bygga bilen för att sprida ut energin vid en krock och kunskaperna blir bara bättre och bättre.
Citera
2022-03-02, 15:49
Medlem
Hivmannnens avatar
Kul med zoe. Jag jobbar med att besikta bilar och hade en zoe inne för inte så länge sedan, han hade behövt byta motor på sin zoe samt byta andra grejer på sin precis som BAB7 här i forumet. Verkar vara sådär kvalitet på dessa bilar.

Sen att det är en av de elbilar som det har sålts mest av 2021 behöver ju inte betyda att det automatiskt är bäst.

Den är ju relativt billig och det finns många att sälja så det är inte jätte konstigt att det sålts en hel del.

Jag tycker synd om dom som köpt dessa då de kommer bli massor av problem för bilägarna.
Citera
2022-03-02, 17:15
Medlem
Citat:
Vad man gjort är att ta bort 1 krockkudde samt inte uppdaterat bilen med nya säkerhetsfunktioner, det är förbannat illa inget snack om saken men det gör inte bilen livsfarlig att köra.

zoe är en bil som för mindre än 10år sen fick 5 stjärnor i euroncap, du med flera stirrar er blinda på dagens test utan hänsyn till vad som förändrats, euro ncap skärper regelbundet reglerna så det är fullt naturligt att betyget går nedåt.

940 som krockas med en modern småbil och volvon förlorar rätt ordentligt, notera att filmen laddades upp 2008 så chansen är god att zoe är ett snäpp bättre än modusen.
https://youtu.be/qBDyeWofcLY

Storlek spelar idag inte så stor roll längre för krocksäkerhet på samma sätt som det gjorde förr, man har lärt sig hur man ska bygga bilen för att sprida ut energin vid en krock och kunskaperna blir bara bättre och bättre.

Du har helt rätt och jag är medveten om att EURONCAP ständigt uppdaterar sina tester samt att en utebliven bältespåminnare kan leda till en borttagen stjärna.

Även om testet mellan den gamla Volvon och nyare Modusen är väldigt intressant och talande för att utvecklingen går framåt, så ska man inte glömma att det inte rullar så många gamla 940 på vägarna längre. Hur står sig t.ex en Modus mot en Volvo V70 av samma årsmodell? När du krockar bilar mot varandra som är ungefär lika gamla och alltså även har samma nivå och tänk när det gäller säkerhet, så kommer storlek och vikt spela den avgörande rollen, det är basic fysik
Citera
2022-03-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Skulle inte kunna leva med det på långresa. Nu fick jag av ekonomiska skäl välja bort både Tesla, Mercedes, Audi och BMW, men Peugeot e-208 laddar i alla fall 0-80 på drygt 30 min om temperaturen är rätt.

Ja det är mycket hit och dit med laddning, det ska inte vara för kallt och inte för varmt etc, men en vanlig sommar så kan man nog ladda på den tiden och det är nog mest på sommaren som jag kommer köra långt.

Dessutom laddar man ännu effektivare mellan 10-60 än 0-80. Nu kan jag inte e-208s laddkurva, men misstänker att du kan ladda 10-60 på ca 20 minuter. Vilket ändå är hyfsat OK. Perfekt för en kissepaus och kaffe/te.

Man kan ju inte äta stora luncher och middagar varje gång man laddar (då skulle man snabbt gå upp i vikt), och därför skulle det vara helt ohållbart att tvingas vänta 1 timme vid varje laddstopp.
Citera
2022-03-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nu har jag ju inte haft elbil förrän nu (snart), men annars har jag varit van med att köra ca 20 mil innan jag tar en paus, ibland 30.

Nu kommer jag ha en elbil som på pappret har 34 mil i räckvidd, men där jag inte räknar med mer än max 20 på vintern och kanske 25 på sommaren. Det passar mig nog bra med hur jag kör.

Har sträckkört 85 mil någon gång (utan familjen och med ICE-bil), men normalt så håller jag med dig.

Brukar stanna någonstans efter 30-40 mil och ta en paus. Brukar bli rätt lagom. Så laddar man en 10-20 minuter innan man fortsätter.

Lite längre stopp om läge för lunch (men man kan ju som sagt inte trycka i sig mat varje gång man stannar).
Citera
2022-03-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Jaha men du, det är därför det gick så jävla bra för Zoe i detta test? https://www.youtube.com/watch?v=eM6rFQSGgWQ

Ditt dravel står sig rätt slätt mot ett objektivt test. Ska vi köra ett test, du i din Zoe och jag i min Tesla model 3 och se vem som kommer först till Frankfurt? Vi börjar samtidigt i Stockholm. Kom igen nu, var inte så feg.

Testade ABRP, och med Tesla M3 så tar det på 14 timmar och 55 minuter.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=d2c41d01-b6f6-4206-a5de-244405cb48f1

Med Zoe 2019 R240 22kW så tar det 1 dygn, 9 timmar och 29 minuter.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=85bc870e-e8d3-443c-9e16-96d56cd0e791

I verkligheten så får man nog addera (minst) 8-10 timmar för en hotellnatt för Zoe också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in