2022-02-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Om Putin hade haft som mål att utplåna Ukraina så hade han slagit ut elverk, kommunikationsmaster, vattenförsörjning, kraftverk och så vidare.
Inget av detta verkar ha skett och så som jag förstår det så har ryssarna totalt luftherravälde.
Han skickar även in "färskingar" med äldre utrustning och vapen för att sondera terrängen, efter det kommer elittrupper och sopar upp.
Det är bilden jag fått genom att titta på olika nyhetskällor.

Det du skriver här är rysk propaganda. Man har inte satt in alla styrkor men sanningen är att Ryssland har skickat in reguljära enheter och även använt elitförband. Den typiske ryske soldaten är 19 år och värnpliktig. Ryska armén är en papperstiger.
Citera
2022-02-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Samtidigt är dessa vagnar gjorda för att gå i sådan terräng, men det hänger mycket på de som framför dem också. Jag har själv gjort min militärtjänst på stridsvagn och vet vilken framkomlighet dom har, men tydligen är leran i området riktigt jävlig när den säsongen slår in.

Du kan nog detta bäst här men jag tänker att bränslebristen snabbt blir ett problem eftersom ryska lastbilar verkligen inte kan köra på leråkrar.
Citera
2022-02-28, 13:17
Medlem
george.sthlms avatar
Min analys av lägen är att Putin har en plan för Ukraina.
Han vill inte förstöra landets infrastruktur för dom behövs i det framtida Ryska-Ukraina.
Skulle han tex slå ut all telekommunikation så skulle det bli mycket dyrt att bygga upp igen.

Nej , han tar det lungt. Svälter ut landet, ser till att Ukrainas arme kör slut på diesel.
Hoppas på att många enheter ger upp eller att Ukraina delas upp i Öst Ukraina och Väst Ukraina
delad efter Dnepr. Fan vet om han lyckas. Tror nog att Ukraina slåss till sista blodsdroppen
något som Rysslands arme inte kan göra med en majoritet av 19 åriga playstation fostrade ungdomar.
Citera
2022-02-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Det du skriver här är rysk propaganda. Man har inte satt in alla styrkor men sanningen är att Ryssland har skickat in reguljära enheter och även använt elitförband. Den typiske ryske soldaten är 19 år och värnpliktig. Ryska armén är en papperstiger.
Det galnaste är att t o m den ryska propagandans fantasier framställer den ryska strategin som helt vansinnig. Att skicka in "färskingar" för att dö i hopp om att "mjuka upp" motståndaren låter som en strategi hämtad ur valfritt Total War-spel där man tydligen inte behöver oroa sig för att fiendens moral och kampvilja bara kommer öka av de enkla segrarna mot kanonmaten.
Citera
2022-02-28, 13:20
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad bra, då förstår du att man inte kör ut på en leråker
Jag förstår att dina kunskaper är begränsade, men jag svarade dig angående detta.
Citera
2022-02-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Min analys av lägen är att Putin har en plan för Ukraina.
Han vill inte förstöra landets infrastruktur för dom behövs i det framtida Ryska-Ukraina.
Skulle han tex slå ut all telekommunikation så skulle det bli mycket dyrt att bygga upp igen.

Nej , han tar det lungt. Svälter ut landet, ser till att Ukrainas arme kör slut på diesel.
Hoppas på att många enheter ger upp eller att Ukraina delas upp i Öst Ukraina och Väst Ukraina
delad efter Dnepr. Fan vet om han lyckas. Tror nog att Ukraina slåss till sista blodsdroppen
något som Rysslands arme inte kan göra med en majoritet av 19 åriga playstation fostrade ungdomar.

Större risk att hans enheter får slut på diesel o modärna vapen.
Nog hade han en plan alltid. Annars hade han aldrig gått in.
Citera
2022-02-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Jag förstår att dina kunskaper är begränsade, men jag svarade dig angående detta.

Skulle nog säga att det är dina som är rätt begränsade när det kommer till varför ryssen gör som dom gör.
Du får tro ditt o jag mitt , ingen ide attförsöka övertala varandra.
Citera
2022-02-28, 13:27
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Du kan nog detta bäst här men jag tänker att bränslebristen snabbt blir ett problem eftersom ryska lastbilar verkligen inte kan köra på leråkrar.
Självklart blir det mer komplicerat, men detta får man ta i beräkning och planera efter. Man kan ta med extra bränsle på vagnarna samt medföra i andra bandvagnar. Nu har ju Ryssen inte helt kontrollen över luften, men annars är det transport via helikopter ett alternativ.

Men oavsett så är denna operation illa planerad, att tuta och köra efter landsvägen har ju inte heller varit lyckat.
Citera
2022-02-28, 13:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Men kom igen nu.
Om terrängen är bra och inte dina pansaravgnar sjunker ner djupt så viss är det bra. Men just nu är det inte så. Det är DÄRFÖR dom använder vägarna.
Det är bättre att du rör på dig än att du sitter fast.
Typ nått i denna stil
https://www.youtube.com/watch?v=DU4eWbND3iU
När var hur har dom övat, har du kollat upp det?

Skall de inte ha bärgningsfordon som kan bogsera bort dem? Nu verkar de bara ha gått därifrån och övergett dem. Inte konstigt om de förlorar många fordon.

Jag tycker du är lite otrevlig i vissa inlägg.
Citera
2022-02-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Det galnaste är att t o m den ryska propagandans fantasier framställer den ryska strategin som helt vansinnig. Att skicka in "färskingar" för att dö i hopp om att "mjuka upp" motståndaren låter som en strategi hämtad ur valfritt Total War-spel där man tydligen inte behöver oroa sig för att fiendens moral och kampvilja bara kommer öka av de enkla segrarna mot kanonmaten.

Ja, det är galet, en vansinnigt naiv syn på krig influerad av TV-spel. Ryssarna är inte livegna slavar utan ett stolt folk med tillgång till internationella nyheter.

Ryssland tar stora risker med anfallet. Opinionen kommer att reagera på de stora förlusterna. Frågan är bara hur. I Afghanistan och Tjetjenien blev det här ett stort problem.
Citera
2022-02-28, 13:44
Medlem
Citat:
Då är ju den ryska armen riktigt fördjävligt dålig.

Kanske?

Ja i alla fall på det här. Men ärligt talat vilka soldater skulle med glädje kasta sig över uppgiften med någonting som liknade motivation?
Senast redigerad av Macke85 2022-02-28 kl. 13:48.
Citera
2022-02-28, 14:03
Medlem
efftolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag tror kanske tendensen att köra vilse och få slut på soppan och sen dö påverkar synen på rysk militär mer än någon propaganda.

Du däremot tror att allt går enligt plan....
Har jag skrivit det?
Nej men vad bra att du bevsiar min poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in