2022-03-01, 19:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
jag måste medge att jag från början trodde att ryssland skulle ta ukraina på några dagar. ack så fel jag hade.

uppenbarligen är inte ryssarnas armé så grymma som ryssarna själva påstår.

ryssarna däremot har varit bra att måla upp en bra bild av sig själva i media.

De såg möjligheten, men de såg inte risken. En felkalkyl, kan man säga.

Kanske var det det att USA bedömde att de kunde nå Kyiv på två dygn som fällde avgörandet. Det målet uppnåddes ju i o f s, men sedan då? Där står de nu, i förorterna till Kyiv och längre än så kom de inte. Nu väntar utdragna strider med stora förluster och med osäker utgång.
Citera
2022-03-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
jag måste medge att jag från början trodde att ryssland skulle ta ukraina på några dagar. ack så fel jag hade.

uppenbarligen är inte ryssarnas armé så grymma som ryssarna själva påstår.

ryssarna däremot har varit bra att måla upp en bra bild av sig själva i media.

Under Sovjet tiden så var väl Ukrainarna dom mest fruktade soldaterna har ja för mig.
Citera
2022-03-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De såg möjligheten, men de såg inte risken. En felkalkyl, kan man säga.

Kanske var det det att USA bedömde att de kunde nå Kyiv på två dygn som fällde avgörandet. Det målet uppnåddes ju i o f s, men sedan då? Där står de nu, i förorterna till Kyiv och längre än så kom de inte. Nu väntar utdragna strider med stora förluster och med osäker utgång.

Kriget lär fortsätta även om Kiev faller?
Citera
2022-03-01, 19:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Naturligtvis gör det det.
Citera
2022-03-01, 19:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Det är jag säker på att det gör. Men Putin trodde nog (Eller måste ha varit 100 % säker) att han skulle ta Kiev och hela östra Ukraina på 2 dagar och sedan skulle Ukraina kapitulera. Han måste ha en helt verklighetsfrånvänd verklighetsuppfattning. Undrar hur han tänker nu? Inser han att hanstrupper är mycket sämre än han var övertygad om? Eller skyller han det, inför sig själv, på något annat? Hemska USA?
Citera
2022-03-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är jag säker på att det gör. Men Putin trodde nog (Eller måste ha varit 100 % säker) att han skulle ta Kiev och hela östra Ukraina på 2 dagar och sedan skulle Ukraina kapitulera. Han måste ha en helt verklighetsfrånvänd verklighetsuppfattning. Undrar hur han tänker nu? Inser han att hanstrupper är mycket sämre än han var övertygad om? Eller skyller han det, inför sig själv, på något annat? Hemska USA?
Problemet for Putin som vi så veldig tydelig når han latterliggjorde sin spionsjef er at han over tid kun har ja-mennesker rundt seg. Han har ingen som kritiserer, og kommer med innvendinger lengre. Da uteblir viktig informasjon, og avgjørelser blir tatt på feil grunnlag. Omtrent som en annen kjent mann for snart 80 år siden.

En god og aktuell artikkel rundt utviklingen rundt Putin er denne.
The Terrible Truth So Many Experts Missed About Russia
Vladimir Putin didn’t always rule his country alone. Now he does, and the dictator appears to care little about the consequences of his actions.
https://slate.com/news-and-politics/2022/02/ukraine-invasion-putin-is-ruling-alone.html
Citera
2022-03-01, 19:58
Medlem
Citat:
Det är antagligen därför de överger sina pansarbilar och stridsvagnar. De tycker det är farligare att sitta i dem än att gömma sig i diket.

Var inte det något som var återkommande både i Afghanistan och i Tjetjenien? Att skyttet föredrog att sitta på utsidan av vagnen.
Citera
2022-03-01, 20:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Var inte det något som var återkommande både i Afghanistan och i Tjetjenien? Att skyttet föredrog att sitta på utsidan av vagnen.

Men det är väl inte bra om den exploderar? Eller är det för att kunna hoppa av fort om andra vagnar blir beskjuta?
Citera
2022-03-01, 20:19
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ryssland har redan förlorat fler soldater än vad USA gjorde i Irak och mer än dubbelt så många som Israel förlorade i oktoberkriget. Om ryssarna fortsätter så här i en vecka till, så har de förlorat lika många som Sovjetunionen förlorade på 10 år i Afganistan.

I procent stupade per dag, så har Rysslands förluster i stupade hittills varit högre än under slaget om Stalingrad.

Så det är inte så konstigt att man via signalspaningen har kunnat köra ryska soldater som skriker och gråter om vartannat och att ryssarna även har enorma problem med moralen, med soldater som tömmer tankarna på sina fordon för att slippa framrycka, soldater som plutons och t.o.m. kompanivis överger intakta fordon (med drivmedel och ammunition kvar) för att helt enkelt gå hem, en brigad i Vitryssland som genomförde myteri och vägrade att åka över gränsen och marinkårsförband som gjorde detsamma igår och vägrade att landstiga i närheten av Odessa.

Det mest substantiella som ryssarna verkar förmå nu är att beskjuta och bomba dem (både militärer och civila) från avstånd. D.v.s. inte olika serberna i Bosnien. Skillnaden här är så klart att Ryssland kommer att sättas under mycket hårdare tryck än Serbien och att Ukraina kommer att få ett massivt och ökande stöd från väst.

Idag som sagt MANPADS och pvrobotar, imorgon stridsflygplan och om några veckor kanske lend-lease med toppmodern västmateriel som bemannas av frivilliga, samtidigt som ukrainska soldater roteras ur linjerna för att utbildas på mera avancerade västsystem.

Ja, jag skulle aldrig sitta kvar i ett fordon som har fastnat i en trafikstockning, om jag vet att fienden kan nå mig. I Sverige så skulle man dock för det mesta (beroende på fordon så klart) kunna köra av vägen, in mellan eller under träd och maskera. Det ukrainska svartjorden är dock inte förlåtande så här års, när det inte har frusit till ordentligt.

Så Putler har nog precis som hans tyska ideologiska broder gjort samma misstag att både underskatta fienden och att inte ta höjd för de lokala väderleksförhållandena. Har inte Putin lärt sig av historien att man inte genomför en invasion i de delarna av världen förrän vårleran har torkat upp i juni?

Ja, det är lite ironiskt att Putins krigsmakt verkar vara en Potemkinkuliss.

Det synnerligen uppmuntrande med det här äventyret är ju att det tydligt framgår att svenskt försvar - med rimliga satsningar - garanterat skulle kunna hålla ryssen stången längre nävas man trott. Våra flygstridskrafter utgruperade jämte nu anskaffad och hoppas jag ytterligare anskaffat luftvärn skulle fan borderline kunna ordna svenskt luftherravälde. Överskeppningen skulle med rimlig flotta även den stöta på patrull och givet hur satans effektivt västerländskt buret pansarvärn är så skulle en landsättning kunna klaras av eller slås tillbaka.

Det som är ännu mer uppmuntrande är att inse hur jävla hårt en Europeisk allians med våra moderna vapensystem skulle kunnat slakta ryssarna. En hastigt hopsvängd stridsgrupp skulle med stor sannolikhet tiofaldigat de ryska förlusterna utan amerikansk inblandning på marken eller luften.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2022-03-01 kl. 20:24.
Citera
2022-03-01, 20:26
Medlem
Citat:
Men det är väl inte bra om den exploderar? Eller är det för att kunna hoppa av fort om andra vagnar blir beskjuta?

Mer ögon och öron, snabbare av att möta bakhåll, och mindre risk att brinna ihjäl.
Citera
2022-03-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Det synnerligen uppmuntrande med det här äventyret är ju att det tydligt framgår att svenskt försvar - med rimliga satsningar - garanterat skulle kunna hålla ryssen stången längre nävas man trott. Våra flygstridskrafter utgruperade jämte nu anskaffad och hoppas jag ytterligare anskaffat luftvärn skulle fan borderline kunna ordna svenskt luftherravälde. Överskeppningen skulle med rimlig flotta även den stöta på patrull och givet hur satans effektivt västerländskt buret pansarvärn är så skulle en landsättning kunna klaras av eller slås tillbaka.

Det som är ännu mer uppmuntrande är att inse hur jävla hårt en Europeisk allians med våra moderna vapensystem skulle kunnat slakta ryssarna. En hastigt hopsvängd stridsgrupp skulle med stor sannolikhet tiofaldigat de ryska förlusterna utan amerikansk inblandning på marken eller luften.

Ett Tyskland med försvarsmakt i relation med dess ekonomi och ett EU som kan stå på egna ben militärt låter inte så orealistiskt längre. USA skulle nog också vara nöjda om de kan koncentrera sig på Kina istället. Med tanke på den utannonserade stora Tyska satsningen.
Citera
2022-03-01, 20:35
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Minor.....
Sitter du i vagnen dör du men sitter du utanpå så kan du klara dig betydligt bättre.
Samma sak vid träff med pansarskott.

Amatörer kör med stängda luckor i områden med risk för minor och erfarna kör med öppna luckor i stridsfordon/stridsvagnar.

Men det finns såklart fler anledningar beroende på situation
Senast redigerad av svengöran 2022-03-01 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in