2022-03-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Påminner mycket om CP i yngre dar.

Mustascherna kommer få större och större betydelse nu, det känner Ekevi och Matte och flera grävare till... Mustascherna var nedtystade som andra saker i Ulriksdalsgruppens dokument (som länkades till här idag: OPs anteckningsbok, p2-logen osv). Är det verkligen en slump att många runt mordplatsen bar mustasch? CP, AB, VG osv? Vad har vittnen sagt om mustascher i bil på sveavägen?

Googlade på Robert Gustafssons förhör (för att ta reda på vad han sett om mustascher) och upptäckte en annan liten detalj, som kan få stor betydelse... Det står att "Epa Björn von Sydow" är uppgiftsmottagare av Gustavssons skandalförhör. Daterad 17 mars 1986. von Sydow värvades sen av Ingvar Carlsson till statsrådsberedningen, blev svensk försvarsminister och talman i riksdagen. Fick Konungens medalj 2007.

Edit: https://wpu.nu/images/e/ef/Pol-1986-03-17_1331_L261-01_Robert_Gustafsson_Grand_och_WT_observationer.pd f
Senast redigerad av thorhan 2022-03-01 kl. 18:02.
Citera
2022-03-01, 18:16
Medlem
p.norths avatar
Förhör med L. L den 27/4-86
"F: Okej, sedan han då under 3-4 sekunder då har tittat då mot Lisbet och Olof Palme, kan du då berätta hur han förflyttade sig därifrån, om han sprang fort eller om han sprang långsamt eller om han gick eller - ?

L: Nej, han lunkade iväg med breda steg och klumpigt beteende och det var då man alltså fick ta fram den här bilden om -, som jag har upplyst om i tidigare förhör att han hade alltså korta långbyxor och lågskor, därför att jag såg anklarna på fötterna.

Och sen har jag det här ljuset som har slagit ned på fasaden på hans blåa täckjacka. Det sitter alltså kvar i mitt huvud."
Citera
2022-03-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Mustascherna kommer få större och större betydelse nu, det känner Ekevi och Matte och flera grävare till... Mustascherna var nedtystade som andra saker i Ulriksdalsgruppens dokument (som länkades till här idag: OPs anteckningsbok, p2-logen osv). Är det verkligen en slump att många runt mordplatsen bar mustasch? CP, AB, VG osv? Vad har vittnen sagt om mustascher i bil på sveavägen?

Googlade på Robert Gustafssons förhör (för att ta reda på vad han sett om mustascher) och upptäckte en annan liten detalj, som kan få stor betydelse... Det står att "Epa Björn von Sydow" är uppgiftsmottagare av Gustavssons skandalförhör. Daterad 17 mars 1986. von Sydow värvades sen av Ingvar Carlsson till statsrådsberedningen, blev svensk försvarsminister och talman i riksdagen. Fick Konungens medalj 2007.

Edit: https://wpu.nu/images/e/ef/Pol-1986-03-17_1331_L261-01_Robert_Gustafsson_Grand_och_WT_observationer.pd f

Det här är nog polisen Björn von Sydow som 1986 var polisassistent.

Björn von Sydow anställs som vVD på Seccredo AB

Björn von Sydow har en lång erfarenhet från säkerhetsbranschen och kommer närmast från 2Secure där han arbetat som konsult, kundansvarig och vVD. Tidigare anställningar omfattar bland annat en rad befattningar inom den öppna Polisen och inom Polisens nationella specialenheter.

https://www.mynewsdesk.com/se/seccredo/pressreleases/bjoern-von-sydow-anstaells-som-vvd-paa-seccredo-ab-1054362
Citera
2022-03-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det här är nog polisen Björn von Sydow som 1986 var polisassistent.

Björn von Sydow anställs som vVD på Seccredo AB

Björn von Sydow har en lång erfarenhet från säkerhetsbranschen och kommer närmast från 2Secure där han arbetat som konsult, kundansvarig och vVD. Tidigare anställningar omfattar bland annat en rad befattningar inom den öppna Polisen och inom Polisens nationella specialenheter.

https://www.mynewsdesk.com/se/seccredo/pressreleases/bjoern-von-sydow-anstaells-som-vvd-paa-seccredo-ab-1054362

Sorry för misstaget... tack för rättning. Så kan det gå när man är spontan och inte kontrollerar... Lite dråpligt. Att det kan finnas två Björn von Sydow i samma grävarhög.
Citera
2022-03-01, 18:48
Medlem
Man får sammanfatta sakerna som kommit fram i år, de största sakerna... så man inte glömmer bort det.
Lätt att glömma när det är en störtflod av info...
Och två Björn von Sydow i samma material.
Och täckjackornas färg, mössan, chevamannens klocka...
Chevamannens stora entré på scen var som en elefant i youtuberummet...
Dundrade in.

Kommit fler avslöjande senaste veckorna.
Men det här är saker som diskuterats 36 år.
Vilken tycker ni är viktigast?

1 Holmers prat på Åsheden-banden att han kan krossa Lisbeths iakttagelser.
En bekräftelse på att det var polisen som trollade henne och inte tvärtom. Och en bekräftelse på att skyttens ansikte var det mest tabubelagda att tala om, som Hage avslöjade i boken. (Inför rättegången: ”säg att du inte såg ansiktet, det är säkrast för dig”). Han avslöjade också saker i signalementet som strukits.

2 Skandiamannen nysläppta förhör.
Kommenterade bl a vittnet ABs beteende på mordplatsen efter Skandiamannens språngmarsch runt barackerna. Han får se bild på E13, talar om skägg, berusning, och mantrat ”är det Palme?”. ”Är det Palme?”

3 Vittnena i korsningen David Bagares Gata – Regeringsgatan som fanns med i Söderbloms nedtystade PM. Länken finns ovan (en artikel om PKK av en fil kand).
Parets (A och G) berättelse har betydelse för flyktväg, och frågan om LJ var siste person som såg skytten eller inte. I förhöret med dom var spörsmålet mustasch eller inte viktigt.

4 Sköterskan på Sabb.
Bekräftar att det var Olof P som styrde promenadväg från biografen. Polisens rapport är ett återberättade av sköterskans ord, som i sin tur är ett återberättande av Lisbeths ord, flera år senare. (Dekorima var namnet på butiken som låg närmast mordplatsen och blev ett begrepp i media i första hand för att beskriva var skytten stod. Att Palme skulle känt till det, och att Lisbeth då skulle använt det mediabegreppet en halvtimme efteråt är väl inte så troligt... Vid mötesscenariot fick OP garanterat platsen i telefon sent på kvällen, och lär väl inte fått något annat ord än Skandia). Skandiahuset var f ö lite av ”Palmes hus”, med trygghetskänsla, ur säkerhetssynpunkt är väl inte vägvalet i sig mest vågat utan valet att GÅ genom fredagscity. Istället för taxi eller erbjuden skjuts.

5 Bakgrundsröster på LAC-banden.
Det har upptäckts ljud som spöksignaler på banden, röster inspelade precis efter skotten på material som klippts bort. (Liknar avslöjanden om bortklippta sekvenser från Estonias Mayday)
Citera
2022-03-01, 19:45
Medlem
Dr.Katis avatar
Förhör med LP 86-03-01

Vad är detta, "tror att det är barn som leker med smällare" när en magnum smäller en meter från öronen?
Mårten var med på platsen under mordet?
Är detta gammal debunked info eller?

https://www.youtube.com/watch?v=y0eYGI6-Z7o
Matte ep. 40 - Sonen
Senast redigerad av Dr.Kati 2022-03-01 kl. 20:01.
Citera
2022-03-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Vad är detta, "tror att det är barn som leker med smällare" när en magnum smäller en meter från öronen?
Mårten var med på platsen under mordet?
Är detta gammal debunked info eller?

https://www.youtube.com/watch?v=y0eYGI6-Z7o
Matte ep. 40 - Sonen

Tror inte på Mattes teori att sonen skulle gått med paret till Tunnelgatan. Med största sannolikhet en tidningsanka som uppstod i info-kaoset efteråt. Källan till artikeln är en felinformerad polis som säger ”så vitt jag känner till..” Jämför den uppgiften med t ex trovärdiga vittnet Pia E som iakttog familjen lång stund utanför biografen.
Hon såg hur paren skiljdes åt, och sen tittade på OP och LPs promenad hela vägen fram till grillen.
Förhör med henne finns i alla former, inspelade och återgivet ord för ord här: http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-pia.html .

Ställ ögonvittnet på plats mot en andra/tredjehandskälla som säger: ”så vitt jag vet”.

Teorierna om tre skott och rikoschett skulle kunna vara korrekta, men i så fall behövs mer kött på benen än återberättade förhör med LP (som vi vet delvis var förvanskade). Det fanns många med vapen på plats vars uppgift var att skydda hitteamen (och kanske en reservskytt i fönstret mittemot eller bakom gallret till t-banan).

Men den tredje uppgiften om dekorimamannens vapen ställer jag mig bakom till 99 %. Det finns väldigt starka evidens att hela den svenska ”städtruppen” (även avrättaren?) använde samma vapen, startpistoler byggda för ändamålet. De var små och lätta, och saknade serienummer. (en av dessa hittades förresten dagen efter, slängd under en lövhög (på en gata intill). Slutsats om kvällens film: personer som nu släpper info kan ha helt avgörande uppgifter som vänder upp och ner på allt kan samtidigt släppa felaktigheter.
Vi får inte göra misstaget att tro att en granskare har fel om allt, bara för att han fel om en sak. (Den taktiken har mörkläggarna använt under 36 år, försett grävare med desinformation, för att sänka personens trovärdighet. Sven A fick desinfo ständigt (och gick i fällan med Lisbet-bilden på sabb, gjorde en snedsegling med misstankar mot Lisbet) som gjorde att han kunde avfärdas som foliehatt av mediakonsumenternas får. Faktiskt tror jag Mattes filmer som han lägger ut nu kan ha miljoner visningar om några år...
Citera
2022-03-01, 20:18
Medlem
Citat:
Du kan vara något stort på spåren där... Kanske därför han efterlyste Skelleftehamnsbrevmannen, att dom såg kopplingar till andra brev. Konstigt att dom efterlyste honom pga det brevet. Vilka brev är det som kan kopplas ihop, vilka ämnen innehåller dom?

Där finns olika brev. Olika skrivsätt med hot o tips som väl både är falska och ev med lite sanning i. Låtsas va olika människor o tipsar om sig själv med. Ngt brev är att personen var på tex Malmskillnadsgatan i ngt ärende vid mordet. Det ser ut som det sk bekännelsebrevet KP kollat.
Jag har inte sammanställt breven men jämfört med skrivsätten jag har från personen. Alltså jag kan berätta om breven o förklara när jag ser vissa.
Värst var det att känna igen brev till Lisbeth Palme o ngn son nu efter man kunnat begära ut. Innan tror jag att det maskinskrivna Lisbeth P fick precis efter mordet är från samma. Såg det på nätet -15. Kollat maskinskrivningen från ngt eget jag har m maskin. Även orden i brevet ger mig känslan att det är han det med. Men det sa jag till poliserna då.
Senast redigerad av Cianneli 2022-03-01 kl. 20:28.
Citera
2022-03-01, 20:37
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Nu skenade nog fantasin lite.
Epa von Sydow är 18 år yngre än förre talmannen.
Edit: Såg nu att Utredaren redan sett felet.
Senast redigerad av 14thInt 2022-03-01 kl. 20:40.
Citera
2022-03-01, 20:50
Medlem
p.norths avatar
Måste ha förväxlat med glantz och mårten?
Sen kan man då undra ang den uniform mannen som besökte A. H?
Sen tvivlar jag att det var en magnum revolver.
Citera
2022-03-01, 21:16
Medlem
p.norths avatar
Måste ju utgå ifrån fakta också, han hade rätt.
Kommissarie Wincenl Lange
anses vara en av landets absolut
bästa kriminaltekniker.
"Kulorna är utlagda för att vilseledda"
http://runeberg.org/palmenytt/1996/0184.html
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Måste ha förväxlat med glantz och mårten?
Sen kan man då undra ang den uniform mannen som besökte A. H?
Sen tvivlar jag att det var en magnum revolver.
Citera
2022-03-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Där finns olika brev. Olika skrivsätt med hot o tips som väl både är falska och ev med lite sanning i. Låtsas va olika människor o tipsar om sig själv med. Ngt brev är att personen var på tex Malmskillnadsgatan i ngt ärende vid mordet. Det ser ut som det sk bekännelsebrevet KP kollat.
Jag har inte sammanställt breven men jämfört med skrivsätten jag har från personen. Alltså jag kan berätta om breven o förklara när jag ser vissa.
Värst var det att känna igen brev till Lisbeth Palme o ngn son nu efter man kunnat begära ut. Innan tror jag att det maskinskrivna Lisbeth P fick precis efter mordet är från samma. Såg det på nätet -15. Kollat maskinskrivningen från ngt eget jag har m maskin. Även orden i brevet ger mig känslan att det är han det med. Men det sa jag till poliserna då.

Ok, ja man kan känna igen brevskrivare. Flera brev som skrevs anonymt måste varit Victor Gs verk, han hade en speciell stil, speciella ord. Hans skrivsätt var genomskinligt. Tänkte att det kunde varit något annat... Alltid varit ett mysterium varför Holmér efterlyste Skelleftehamn-mannen. Måste varit en tanke med det, ingen logik annars...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in