Vill börja med att gratulera TS till att om han nu börjar om med sparandet pga ett inköp troligtvis har gjort en vinsthemtagning vilket är jättebra.
TS kanske ska göra som jag har gjort, att aktivt söka information själv på internet. Är inte svårt alls, verkar faktiskt lättare än att tro att folk ska servera allt på silverfat på Flashback. Lyssna på vad gamla gubbar som varit med ett tag säger och tycker, kryllar av legender på tex youtube som intervjuas om hur de ser på framtiden. Sen gäller det väl att sålla vilka man ska lyssna på och inte lyssna på... Är inte lätt... Folk som är väldigt kloka och erfarna kan även de ha fel i tio år ibland...
Den har tråden är intressant på flashback
(FB) Den kommande råvarusupercykeln, aka rejäl inflation. även denna
(FB) Uranaktier - årtusendets investering?
Sen att du skriver att guld skulle vara spekulation när det varit en värdebevarare i flera tusen år tycker jag visar på en stor okunskap. Nu säger jag inte att du ska köpa guld för allt men att döma ut det helt som spekulation är ju bara dumt(evt så menade ts bara krypto som spekulation, lite otydligt eller så är jag trög).
Jag personligen är 95% i fasta tillgångar, råvaror eller bolag som sysslar med råvaror. Tror råvaror överlag är bra inflationsskydd, är undervärderat och de senaste åren har det inte investerats nog i nya gruvor för att klara den kommande omställningen till "grön" ekonomi. Det kommer att gå åt något enormt med råvaror av alla de slag för att klara den omställningen, vill särskilt trycka på det!
Sen kan allt givetvis gå upp och ner för på 20-talet kommer den stora smällen nedåt ske.