• 1
  • 2
2022-03-01, 09:58
Medlem
Hej,

Pga ett inköp var jag tvungen att sälja av nästan alla mina fonder för någon vecka sedan. Just nu är jag knappt inne i börsen mer än något enstaka bolag, samt att jag har lite kryptovalutor.

Jag har hittills endast sparat i fonder, oftast indexfonder eller Småbolags/teknikfonder.
Har inte haft kunskapen eller inspirationen till att sätta mig in i hur man hittar bra bolag för att investera i aktier osv, så index har vart lättast.

Men nu, när i princip hela min investeringsresa börjar om, samt att det är ett krig tydligen, så ser jag det som en guldmöjlighet att sätta mig in i mina investeringar och läsa på mer om dem.

Så, till frågeställningen:
Ge mig alla tips på vad jag borde sätta mig in i. Inga tips som "Guld, för att det går bra i kris", "Krypto, för det är framtiden". Jag vill inte ha tillgångar som bygger till stor del på spekulation.
Jag vill veta varför det är bra att investera i X när det är krig, varför det är bra att investera i Y när inflationen stiger, varför det är bra att investera i Z när det är brist på halvledare. Varför är råvaror det bästa att kolla på enligt dig? Varför är det just småbolag, investmentbolag, Big Tech?

Helt enkelt relativt kort varför det är bra att börja månadsspara i det ena eller det andra enligt rådande världsläge.

PS. Det är månadssparande vi pratar om på 5-6 tusen i mån. Eventuellt större några enstaka större investeringar på säg 20 K.
Senast redigerad av Morgonsolen200 2022-03-01 kl. 10:47.
Citera
2022-03-01, 10:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Helt enkelt relativt kort varför det är bra att investera i det ena eller det andra enligt rådande världsläge.

Att passa på att köpa aktier/fonder när det är billigt är det klart bästa, samt månadsspara. Att försöka tajma marknaden är ingen idé utan satsa på att köpa in dig när värderingarna är låga samt ha bara tålamod.
Citera
2022-03-01, 10:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Vore också intressant om alla hurtiga råd åtföljdes av hur mycket de själva investerat så, tex "Investera i bull-coin! (Själv investerat 0%)".
Citera
2022-03-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Att passa på att köpa aktier/fonder när det är billigt är det klart bästa, samt månadsspara. Att försöka tajma marknaden är ingen idé utan satsa på att köpa in dig när värderingarna är låga samt ha bara tålamod.

Det var det jag menade. Ändrade min post nu.
Citera
2022-03-01, 11:03
Medlem
Började precis med råvarufonder, känns bara det är råvaror som går bra. Finns ett dussin tal att välja i Avanza. Om det går bra vet jag inte än, gått bra i år iallafall. Men det skulle inte förvåna mig om det vänder och går käprent åt helvete som allt annat
Citera
2022-03-01, 11:38
Medlem
Vill börja med att gratulera TS till att om han nu börjar om med sparandet pga ett inköp troligtvis har gjort en vinsthemtagning vilket är jättebra.

TS kanske ska göra som jag har gjort, att aktivt söka information själv på internet. Är inte svårt alls, verkar faktiskt lättare än att tro att folk ska servera allt på silverfat på Flashback. Lyssna på vad gamla gubbar som varit med ett tag säger och tycker, kryllar av legender på tex youtube som intervjuas om hur de ser på framtiden. Sen gäller det väl att sålla vilka man ska lyssna på och inte lyssna på... Är inte lätt... Folk som är väldigt kloka och erfarna kan även de ha fel i tio år ibland...

Den har tråden är intressant på flashback (FB) Den kommande råvarusupercykeln, aka rejäl inflation. även denna (FB) Uranaktier - årtusendets investering?

Sen att du skriver att guld skulle vara spekulation när det varit en värdebevarare i flera tusen år tycker jag visar på en stor okunskap. Nu säger jag inte att du ska köpa guld för allt men att döma ut det helt som spekulation är ju bara dumt(evt så menade ts bara krypto som spekulation, lite otydligt eller så är jag trög).

Jag personligen är 95% i fasta tillgångar, råvaror eller bolag som sysslar med råvaror. Tror råvaror överlag är bra inflationsskydd, är undervärderat och de senaste åren har det inte investerats nog i nya gruvor för att klara den kommande omställningen till "grön" ekonomi. Det kommer att gå åt något enormt med råvaror av alla de slag för att klara den omställningen, vill särskilt trycka på det!

Sen kan allt givetvis gå upp och ner för på 20-talet kommer den stora smällen nedåt ske.
Citera
2022-03-01, 12:15
Medlem
Citat:
Att passa på att köpa aktier/fonder när det är billigt är det klart bästa.

Citat:
satsa på att köpa in dig när värderingarna är låga

Citat:
Att försöka tajma marknaden är ingen idé

Vad lägger du i begreppet "tajma marknaden"?
Citera
2022-03-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vill börja med att gratulera TS till att om han nu börjar om med sparandet pga ett inköp troligtvis har gjort en vinsthemtagning vilket är jättebra.

Tack!

Citat:
TS kanske ska göra som jag har gjort, att aktivt söka information själv på internet. Är inte svårt alls, verkar faktiskt lättare än att tro att folk ska servera allt på silverfat på Flashback. Lyssna på vad gamla gubbar som varit med ett tag säger och tycker, kryllar av legender på tex youtube som intervjuas om hur de ser på framtiden. Sen gäller det väl att sålla vilka man ska lyssna på och inte lyssna på... Är inte lätt... Folk som är väldigt kloka och erfarna kan även de ha fel i tio år ibland...

Helt legitim poäng Poängen med min tråd var inte att få allt serverat på ett silverfat, utan mest få en inriktning på vilka ämnen som är värda att fördjupa sig i och varför.
För att ge ett exempel: Istället för att lägga ned 1000 timmar på att sålla bland olika poddar om investeringar i allmänhet vill jag hellre lyssna på 50 timmar fokuserat om råvaror eller uranaktier, eftersom en trevlig medmänniska på Flashback som verkade veta vad den talar om rekommenderade mig det

Citat:
Den har tråden är intressant på flashback (FB) Den kommande råvarusupercykeln, aka rejäl inflation. även denna (FB) Uranaktier - årtusendets investering?

Citat:
Jag personligen är 95% i fasta tillgångar, råvaror eller bolag som sysslar med råvaror. Tror råvaror överlag är bra inflationsskydd, är undervärderat och de senaste åren har det inte investerats nog i nya gruvor för att klara den kommande omställningen till "grön" ekonomi. Det kommer att gå åt något enormt med råvaror av alla de slag för att klara den omställningen, vill särskilt trycka på det!

Tack! Har du kanske själv tips på poddar eller likande?

Citat:
Sen att du skriver att guld skulle vara spekulation när det varit en värdebevarare i flera tusen år tycker jag visar på en stor okunskap. Nu säger jag inte att du ska köpa guld för allt men att döma ut det helt som spekulation är ju bara dumt(evt så menade ts bara krypto som spekulation, lite otydligt eller så är jag trög).

Förmodligen en del okunskap ja, men av den begränsade kunskap jag har har guld mycket av sitt värde just pga att folk tror på det, till skillnad från t.ex. koppar eller stål som faktiskt är väldigt viktiga i vårat samhälle. Men du kan det säkert bättre än mig.
Citera
2022-03-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Började precis med råvarufonder, känns bara det är råvaror som går bra. Finns ett dussin tal att välja i Avanza. Om det går bra vet jag inte än, gått bra i år iallafall. Men det skulle inte förvåna mig om det vänder och går käprent åt helvete som allt annat

Tänkte också börja kolla på råvarufonder. Tack för inspo.
Citera
2022-03-01, 13:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad lägger du i begreppet "tajma marknaden"?

Att sälja av för att det är oroligt, dvs. försöka tajma en nedgång och sedan köpa in sig vid ett annat tillfälle.
Citera
2022-03-01, 13:22
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Helt legitim poäng Poängen med min tråd var inte att få allt serverat på ett silverfat, utan mest få en inriktning på vilka ämnen som är värda att fördjupa sig i och varför.
För att ge ett exempel: Istället för att lägga ned 1000 timmar på att sålla bland olika poddar om investeringar i allmänhet vill jag hellre lyssna på 50 timmar fokuserat om råvaror eller uranaktier, eftersom en trevlig medmänniska på Flashback som verkade veta vad den talar om rekommenderade mig det
https://engineeredportfolio.com/
Läs råden här om hur man bör lägga upp en portfölj. Står t.o.m. vilka portföljer du ska ha beroende på hur lång investeringshorisont du har, och allt är backtestat mot historik.
Citera
2022-03-01, 13:23
Medlem
KJosefs avatar
All tillgänglig information är i princip redan inbakad i marknaden så du kan inte tjäna några pengar på att agera på informationen.

Ett exempel: banker är bra om räntorna går upp och räntorna är på väg upp. Men, eftersom alla vet att räntorna är på väg upp så är detta redan inbakat i bankernas aktiekurser. Så du kan bara tjäna pengar på bank om räntorna går upp mer än marknaden har väntat sig. Men detta är ett utfall av slump, räntorna kan lika gärna gå upp mindre än marknaden väntat sig och då förlorar du pengar.

Det är kul att spekulera i enskilda sektorers utveckling men om det går bra eller inte beror helt och hållet på tur. Du kan inte tjäna några pengar på att sitta och agera på olika typer av information. I allafall inte i det långa loppet. På kort sikt så kan vad som helst hända på grund av aktiers höga volatilitet. Men på lång sikt är det extremt svårt att tjäna pengar på att vara bättre på att tolka information än marknaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in