• 1
  • 2
2022-03-01, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200

Tack! Har du kanske själv tips på poddar eller likande?

.

Se på lite intervjuer med Rick Rule fd höjdare på Sprott. Väldigt häftig gubbe, kan kanske framstå som extremt självgod med verkar ha humor och självdistans. Kan vara lite informercialkänsla på vissa intervjuer med.

Sen tycker jag man överlag ska lyssna på personer som är kritiska till lågräntepolitiken som förts i väst alldeles för länge, och sådana som tex påpekar grejer som att nästan ingen idag som är aktiv rådgivare idag och högt uppsatt har upplevt en riktig lågkonjunktur med hög inflation.

Det kanske är självklarheter men det kommer att vara jätteintressant att se vad man skulle ha investerat i när boomen efter råvaror tar slut och farten på ekonomin avtar när alla boomers börjat dö på 2030-2040-talet. Nu drivs mycket ekonomi på av att det var stora kullar på sent 80-tal tidigt 90-tal. Sent 90-tal tidigt 00-tal föddes inte lika många barn och när de konsumerar som mest i 35-45-årsåldern kommer ekonomin att avta.

Enligt sånt jag läst och hört har detta upprepats jättemånga gånger i historien. 80-tals boomen styrdes helt av det var då alla boomers skulle ha bilar, tvättmaskiner, diskmaskiner, hus och båtar. Då var ju räntan jättehög (sedan inflationen från 70-talet och tidigt 80-tal) jämfört med nu men ekonomin gick bra ändå för det var stora barnkullar som blev vuxna. Typ på samma sätt som det är invandring(artificiell befolkningsökning) som eldar på mycket av bostadsbubblan här tillsammans med lågräntepolitiken, ränteavdrag och ingen fastighetsskatt etc etc.

Har hört tex Jeremy Grantham varna och prata om det jag skrev om här nu redan i december 2020(nya varningar nu, men han kanske har börjat ropa varg) och även Charlie Munger var inne lite på det när jag hört på han. Tycker intervjuer om makro är väldigt intressant, men det är ju låg ränta och ökad konsumtion som är det stora som driver marknaden och försvinner den ökade konsumtion när vi uppnått en "grön" värld så undrar jag vad som kommer att driva tillväxten då?

Jag har väldigt svårt att se att det bara kommer vara att köpa indexfonder när "alla" andra också gör det också(här kan vi nog snacka bubbla). Tror ekonomin kommer att se helt annorlunda ut iom omställnigen till klimatneutral som ej kommer stoppas, ökad globalisering, evt tom "Ze great reezet", mer och mer ai, mer automatiseringar, klimathotet kanske är sant, de rika blir rikare you name it. Det är absolut ingen fel att försöka öka sin kunskap och försöka ligga stget före.

Jag är väldigt oroad över att investeringar har varit väldigt "enkelt" de senaste 25 åren och att de närmaste 25 åren kommer vara som efter den stora depressionen. Har jag fel i allt detta är det ju dock jättegoda nyheter för mig själv och andra, livet går vidare som vanligt.

Men nu är jag inget bra på att förklara men en förenkling är att just nu köpa råvaror som är billiga och ta hem vinsten och säkra den i fasta tillgångar. Med andra ord tipset köp billigt och sälj dyrt, många gör tvärtom. Sen är det nog bra att ha likvider nu fast att vi har inflation på ingång.

Nu kanske det bara var svammel här men jag tycker att det här är teorier som man kanske kan spinna vidare på om man ser dem som trovärdiga.

Angående guld. Du har rätt med att det är i princip ingen nytta med det mer än att det har perfekta monetära egenskaper, men har folk trott på det i flera tusen år så är det ingen spekulation skulle jag hävda.
Finns jättemånga intressanta teorier om hur mycket guld "ska" vara värt beroende på Federal Reserves balansräkning och det Amerikanska statskulden mm i guld kan man gräva ner sig rejält. Guld har varit en av 2000-talets bästa investeringar. Men nog om det jag har hört jättemycket på goldbugs och är nog lite partisk, tycker dock de flesta och kändaste goldbugsen har ropat varg i 15 år snart. Men de har rätt i att den ekonomiska politiken är helt fel och att centralbanker och politiker är totalt oansvarig och har lett till oss mot världens största tillgångsbubbla. Sen har ju guld det att det genererar ingen avkasting etc etc etc, guld är inget för alla. Passar mig bra som vill ha säkerhet på vinsthemtagning. Men guldets förträfflighet/värdelöshet har en egen tråd så jag behöver inte rabbla vidare mitt bladder.
Citera
2022-03-01, 17:59
Medlem
SilverSqueezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Förmodligen en del okunskap ja, men av den begränsade kunskap jag har har guld mycket av sitt värde just pga att folk tror på det, till skillnad från t.ex. koppar eller stål som faktiskt är väldigt viktiga i vårat samhälle. Men du kan det säkert bättre än mig.

Glöm inte silver!

Den mest undervärderade metallen som också är pengar och har mängder av användningsområden.

101 Uses of Silver in Everyday Life

👉 WallStreetSilver 👈
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här