2022-03-01, 09:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Nu börjar det röra sig bland sossarna: https://omni.se/a/9KV3OM

Citat:
Flera framträdande socialdemokratiska debattörer har de senaste dagarna öppnat för att Socialdemokraterna kan behöva tänka om kring hur Sverige ska förhålla sig till Nato, rapporterar Expressen.
Daniel Suhonen som är medgrundare till S-föreningen Reformisterna säger i Kvartals podcast ”Veckopanelen” att han med anledning av dagens läge kan känna att en ”tanke föds” om att Sverige kanske bör införa en så kallad Natooption.
Citera
2022-03-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Downtownkid67
Hat är starkt ord. Hur kan man kalla någon för hatisk som inte hatar det Putin gör idag. Så du menar att ni inte är hatfulla mot ryssen, kallar ni sanktionerna och att skicka vapen för en kärleksfull handling. sverige borde sluta reagera så vi slipper leka kurragömma bakom Nato som inte kommer vara ett bra gömställe.

En sista gång, läs nu, jag är inte svensk, inte pro något annat än fred.
Detta kommer begränsa ditt liv och mitt liv till graven. Jag önskar inte detta, det gör du.

Hat är ett adekvat ord i sammanhanget.
Citera
2022-03-01, 09:38
Avstängd
bara jag som hoppas på krig och att värden blir bombad tillbaka till 80talet?
Alla bögar och transor försvinner säkert också, och 12åring slutar klä sig som horor.
Citera
2022-03-01, 09:59
Medlem
Antivaxxers avatar
Ryssland "var tvungna" att vidta åtgärder mot Ukraina...Säger Putler

Vi är tvungna att vidta åtgärder genom att gå med i NATO.

Finland också.

Putler har drivit den största reklamkampanjen i världshistorien för NATO. Bra jobbat din lille dvärg!
Citera
2022-03-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
bara jag som hoppas på krig och att värden blir bombad tillbaka till 80talet?
Alla bögar och transor försvinner säkert också, och 12åring slutar klä sig som horor.

Nejdå, inte bara du. Dina kompisar på låsta avdelningar inom psykvården har den typen av tankar i sina trånga huvuden också.
Citera
2022-03-01, 10:45
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag hör folk påstå att det existerar motiverande skäl att gå med i NATO. Skälen verkar vara självklara och rationalitet är såpass uppenbar att den är underförstådd, så det räcker tydligen att vifta lite med handen i någon generell riktning och kommunicera uppmaningar om hänsynen till någonting ospecificerat i en kontext som antas sakna behov av följdfrågor.
Att Sverige ska gå med i NATO är tydligen så uppenbart bra att vårt operativa psykologiska försvar har intresse i vårt intresse i NATO.

Jag förstår dock inte då jag tyvärr inte är så smart. Jag har fått intrycket av att det är uppenbart av självklara skäl så jag behöver be om hjälp.
Kan någon vara vänlig att förklara för mig varför vi ska gå med i NATO tack?
Förklara det gärna lätt så jag förstår.

Vilket syfte främjas hur och varför?
Citera
2022-03-01, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag hör folk påstå att det existerar motiverande skäl att gå med i NATO. Skälen verkar vara självklara och rationalitet är såpass uppenbar att den är underförstådd, så det räcker tydligen att vifta lite med handen i någon generell riktning och kommunicera uppmaningar om hänsynen till någonting ospecificerat i en kontext som antas sakna behov av följdfrågor.
Att Sverige ska gå med i NATO är tydligen så uppenbart bra att vårt operativa psykologiska försvar har intresse i vårt intresse i NATO.

Jag förstår dock inte då jag tyvärr inte är så smart. Jag har fått intrycket av att det är uppenbart av självklara skäl så jag behöver be om hjälp.
Kan någon vara vänlig att förklara för mig varför vi ska gå med i NATO tack?
Förklara det gärna lätt så jag förstår.

Vilket syfte främjas hur och varför?

Sverige var under kalla kriget alliansfri. Detta för att kunna vara neutral vid ett krig.

Efter att vi gick med i EU så började vi nagga på vår alliansfrihet. De flesta EU länder är dessutom med i Nato.

Vi har ett antal försvarssamarbeten med olika Nato länder. Bland annat USA, Tyskland, Storbritannien och baltstaterna. Vi har även ett försvarssamarbete med själva Nato.

Vi har anpassat våra lagar så att Natos militär får verka i Sverige efter att regeringen har bjudit in dom. De har bland annat tullfrihet, behöver inte betala skatt i Sverige, behöver inte ha försäkrade fordon mm.

Det enda icke Nato land som vi samarbetar med när det gäller försvarsfrågor är Finland. Men de har liknande samarbeten med Nato som vi har.

Så frågan är ju om Sverige är alliansfri idag? Är vi inte det så kanske vi ska ta steget fullt ut och gå med i Nato. Trotts allt så har vi ju med våra olika försvarssamarbeten redan bundit upp oss vid händelse av en konflikt.
Citera
2022-03-01, 11:02
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Sverige var under kalla kriget alliansfri. Detta för att kunna vara neutral vid ett krig.

Efter att vi gick med i EU så började vi nagga på vår alliansfrihet. De flesta EU länder är dessutom med i Nato.

Vi har ett antal försvarssamarbeten med olika Nato länder. Bland annat USA, Tyskland, Storbritannien och baltstaterna. Vi har även ett försvarssamarbete med själva Nato.

Vi har anpassat våra lagar så att Natos militär får verka i Sverige efter att regeringen har bjudit in dom. De har bland annat tullfrihet, behöver inte betala skatt i Sverige, behöver inte ha försäkrade fordon mm.

Det enda icke Nato land som vi samarbetar med när det gäller försvarsfrågor är Finland. Men de har liknande samarbeten med Nato som vi har.

Så frågan är ju om Sverige är alliansfri idag? Är vi inte det så kanske vi ska ta steget fullt ut och gå med i Nato. Trotts allt så har vi ju med våra olika försvarssamarbeten redan bundit upp oss vid händelse av en konflikt.

Så, varför?
Citera
2022-03-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Ryssland "var tvungna" att vidta åtgärder mot Ukraina...Säger Putler

Vi är tvungna att vidta åtgärder genom att gå med i NATO.

Finland också.

Putler har drivit den största reklamkampanjen i världshistorien för NATO. Bra jobbat din lille dvärg!
Ja, tyvärr är det nog så. Sedan ska man komma ihåg vilka skyldigheter vi då också får gentemot andra länder. Men kanske är det vägen att gå trots allt.
Citera
2022-03-01, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
är detta en serb som det fortfarande svider i röven på eller? har märkt att serber på nätet oundvikligen är enorma rysskramare

Nej är arisk. Verkar vara svårt för folk på FB att förstå detta. Har skrivit det 9 gånger
Citera
2022-03-01, 11:34
Medlem
Så Ryssland varnar Finland?
Det finns redan tiotusentals ryska soldater på finsk mark. Allihop under jord...
Citera
2022-03-01, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Vet inte. Men både tror och hoppas på att Putins dagar på tronen är räknade. Och att nästkommande dåre är mer civiliserad.

Det troliga är väl tyvärr att Putin har sin efterträdare klar och redan gett denna medel att marknadsföra sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in