2022-03-01, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Dags att vila lite igen alltså.

Du har tidigare anklagat folk för att skriva å FRA's vägnar här. Är det något sådant du syftar på?

Det tog en god stund för dig att erkänna du önskar livet ur oskyldiga barn.
Mycket obehagligt, men jag tackar dig för det.
Det är attans fint ändå, att du kan lämna detta nick bakom dig när detta är över.

Antingen är inte alla hästar kvar i stallet eller så väljer du att missförstå. Har aldrig önskat livet ur oskyldiga barn. Det där med FRA har jag redan kommenterat. Jag sjönk ner till din nivå som kallade mig ryss-troll. Fel av mig.

Här har du en intressant video:

https://www.youtube.com/watch?v=PSLaFzXfN_c
Citera
2022-03-01, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
27 miles inte kilometer.
17 miles (27km).
Citera
2022-03-01, 01:55
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagenpunkt
Jo jag är medveten om vad det är. Denna länk användes som bevismaterial: https://www.youtube.com/watch?v=wV0H3hHNp1U

Kan vi försöka reda ut om videon är fake? Går ju inte att söka via video på Google.

Det där är ingen termobarisk explosion. Mer troligt en Iskander missil med konventionell laddning.
Citera
2022-03-01, 01:56
Medlem
Citat:
Jo jag är medveten om vad det är. Denna länk användes som bevismaterial: https://www.youtube.com/watch?v=wV0H3hHNp1U

Kan vi försöka reda ut om videon är fake? Går ju inte att söka via video på Google.
Det är ingen aerosolbomb så här ser en sådan ut på väldigt långt avstånd.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/49/Foab_blast.jpg
Citera
2022-03-01, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Hakkors i taket!

Som vi har bjäbbat i valfusktåden.

Men allt du skriver här håller jag med om 100%!
Jag påminner mig att Georgiens president uppträdde på liknande sätt under kriget 2008. Han stod intervjuad i direktsändning (i presidentpalatset) på BBC News och sade teatraliskt: "I can be shot down any minute! Why aren't NATO protecting me?"
Citera
2022-03-01, 01:58
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:

Fy fan!

Någon som vet vad killen som filmar säger?
Citera
2022-03-01, 01:58
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Det säger Kim Jong Un också...
Va? Gör han?? Varför älskar han Mothet Russia? Det låter ologiskt!
Citera
2022-03-01, 01:59
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
I framtiden kommer vi säkert få svaren på detta, men redan nu står det klart att Putler var mycket nära att dra igång ett nytt världskrig. Mycket nära.

Det har han ju fortfarande alla möjligheter att göra. Detta är ju inte över. Tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Antingen är inte alla hästar kvar i stallet eller så väljer du att missförstå. Har aldrig önskat livet ur oskyldiga barn. Det där med FRA har jag redan kommenterat. Jag sjönk ner till din nivå som kallade mig ryss-troll. Fel av mig.

Har aldrig kallat dig ryss-troll. Så dubbelt fel av dig. Aj aj.
Jag har papper på mycket god kognitiv förmåga. Enligt dig själv måste du ta detta som fakta, så dina påhopp kan du bespara mig.

Du är en enögd krigshetsare. Dina omskrivelser lurar ingen. Då är döda barn något man har på agendan.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Givet de logistikproblem ryssarna verkar ha haft under krigets inledande dagar skulle jag tro att mycket av konvojen (och tidigare konvojer) syftar till att förstärka befintliga förband med bränsle, ammunition, proviant och andra förnödenheter. Du kan liksom inte bara skicka in en hop med stridsfordon till fronten och hoppas på att dessa skall kunna operera med full effekt i mer än några timmar eller dagar ifall det samtidigt inte finns någon bakomliggande supportstruktur.

Inledningsvis verkar ryssarnas logistikkedja ha lämnat väldigt mycket att önska. Det förklarar varför vi sett så många bilder på strandade eller övergivna ryska stridsfordon. Möjligen beror detta på att hela befälskedjan fått väldigt lite tid på sig när ordern att anfalla väl meddelades. Den bilden förstärks också av vittnesmålen från ryska krigsfångar som uppger att de trodde att det fortfarande befann sig på övning när de rullade in i Ukraina.

I och med att Ryssland fortfarande inte verkar ha uppnått ett tillfredsställande luftherravälde så riskerar många fordon i konvojen att snart bli enkla mål. Gissningsvis väntar man dock tills att konvojen brutit upp och separerat i mindre enheter så att man kan angripa dessa del för del och således undvika att utsätta drönare och eventuella jägarförband för onödiga risker.

Nästa gång du ser bilder på utbrända lastbilar eller klipp från när drönare spränger grupperingar av parkerade servicefordon på twitter så vet du vad det rör sig om.

Jag hör vad du säger och jag kommer inte att argumentera emot. För det är troligt det du säger. Jag spekulerar givetvis bara om konvojens mål.

Jag har förstått det som att konvojen ringlar sig likt en lång orm emot Kiev och det får mig att tro att det är just Kiev som är målet. Eftersom att konvojen redan är i närheten av staden så borde den redan lösts upp om tanken är att förstärka förband runt om.
Citera
2022-03-01, 02:00
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Zelensky verkar dessutom ha uppfattningen att alla slags förhandlingar ska göras i offentligheten, helst så offentligt som möjligt via utspel på tv och twitter med långtgående krav och förväntan på ett snabbt positivt svar.

Gäller t ex hans ständiga propåer till EU, USA och Nato: "vi vill få expressväg in i EU, allt genast!", "ge oss en no-fly zone och skjut ner ryska missiler och flygplan åt oss!". "tack Turkiet för att ni stänger Bosporen för ryssarna" osv. Normala regeringar sköter sådana här diskussioner via diplomatiska kanaler, inte via tv-rutan eller på twitter. Fan, jag blir trött på denne dramaqueen.
Normala regeringar! Nu blir jag nyfiken. Är Rysslands regering normal? Deras diplomatiska förmåga verkar inte vara hundra.
Citera
2022-03-01, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Det var nån som länkade klipp.
Smällen såg väldigt rejäl ut.
På snudd till kärnvapen tycker jag.

De bilder och filmer som finns på äkta kärnvapenexplosioner togs med särskilda kameror, därför att annars så blev ljuset och strålningen för stark och förstörde både kameran och filmen.
Så det gick åt många kameror och mycket film innan man fick något som blev något att visa för allmänheten.
Skulle man själv titta direkt på smällen så fick man stå flera kilometer ifrån, och ha de tjockaste svetsbrillorna som fanns på sig.
Sen gällde det att kasta sig ner på marken, för sedan kom tryckvågen och man kunde säkert flyga flera meter bakåt av den.

De var troligen också en bit av blykristallglas fäst framför svetsglasögonen för den dämpade en del av den gamma- och röntgen-strålning som kom i den första starka flashen.
Nej, man kan nog vara rätt säker på att det inte går att ta bilder på sådana explosioner med vanliga kameror. Kameran blir troligen totalförstörd direkt.

De satelliter som spanar efter kärnexplosioner har särskilda optiska system för att upptäcka en typisk signatur (ett spektrum) som dessa explosioner avger, när de hettas upp till miljoner grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in