2022-03-01, 01:49
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Inget hat. Jag trodde att du skulle be mig om ursäkt men jag är en mycket större man.

Oj! Nu fick jag en shock!

Var helt övertygad om att du var en 16-årig tjej.

På allvar.
Citera
2022-03-01, 01:50
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Där har du fel. Det finns inte flera parter. Det finns V. Putin, med sin storslagna plan om ett enat Stor-Ryssland (https://mil.in.ua/en/news/brave-new-world-of-putin-an-article-by-the-propaganda-publication-ria-novosti-which-was-to-be-publis hed-after-the-occupation-of-ukraine/).

Om du på allvar för fram tesen att det är en långtgående konflikt där flera parter är inblandade, så tycker jag att du ska ta en tur till Polen och berätta för dem att "konflikten med Hitler var långtgående och hade flera parter involverade".

Det där/här har vart Putins plan hela tiden. Han talade om detta redan 2005!

Saxat från Putin wiki

"In a 2005 Kremlin speech, Putin characterized the collapse of the Soviet Union as the "greatest geopolitical catastrophe of the Twentieth Century."
Citera
2022-03-01, 01:50
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
This is the one:
https://streamable.com/ywiv0q

Finns en ännu bättre jag sett med där man får se en odetonerad 9N210 med osäker på om det var från Kharkiv eller Sumy
Citera
2022-03-01, 01:51
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Nej på ett eller annat sätt så måste Putin bort från makten innan Ryssland åter kan få en mer normal relation med omvärlden. Men hur kunde han tro att Ukraina skulle ta emot honom med öppna armar och att han skulle kunna ta över landet så fort?
Någonstans har jag ändå sett Putin som en beräknande strateg men i detta fall verkar han inte ha haft någon plan b.

Helt dumt är ju tanken inte, jag skulle nog påstå att väldigt många är förvånande över det ukrainska motståndet och rysslands fastkörning.

Om man antar följande.
*Ukrainska försvaret är svagt och uselt och ger upp inför en övermäktigt fiende
*Ryssland är väl rustat och en militär stormakt som enkelt krossar en underlägsen fiende.
*Ovanstående antagenden gör att ett militärt ingripande går snabbt och enkelt innan ukraina ens mobiliserat något motstånd.
*Väst svar på aggression är sagt och vekt, utifrån tidigare invasioner av Krim och Georgien.
*EU förlitar sig helt på USAs ledarskap och är helt passiva och USA har en gaggig gubbe som är halvt dement
*Tyskland vågar inte riskera sin ekonomiska tillväxt alls
*EU är splittrat av intrnt tjaffs som brexit, migration och Visergrad-länders som är kaxiga
*Tyskland kommer blockera vapenexporten inom EU till ukraina.
*EU kommer tjaffsa i oändlighet innan beslut och mobilisera någon hjälp innan hela Ukraina är okuperat och då är den i princip redan meningslös.

Så är de inte så tokigt som det verkar idagsläget.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekosmos
Muslimerna har börjat härja.

My cousin just confirmed that the Kadyrovsky brigade from Chechnya are breaking into homes. Kidnapping men, throwing bags on their heads and taking them for interrgoation and questioning. They took my relatives home which is 3km from Antonov Airport Took all their valuables, food and water and are now sleeping there to keep warm. Everyone is alive and well for now but I just wanted everyone to know that this is happening

Nej dom är ju döda allihopa eller har åkt hem enliigt experterna i tråden.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Zelensky verkar dessutom ha uppfattningen att alla slags förhgndlingar ska göras i offentligheten, helst så offentligt som möjligt via utspel på tv och twitter med långtgående krav och förväntan på ett snabbt positivt svar.

Gäller t ex hans ständiga propåer till EU, USA och Nato: "vi vill få expressväg in i EU, allt genast!", "ge oss en no-fly zone och skjut ner ryska missiler och flygplan åt oss!". "tack Turkiet för att ni stänger Bosporen för ryssarna" osv. Normala regeringar sköter sådana här diskussioner via diplomatiska kanaler, inte via tv-rutan eller på twitter. Fan, jag blir trött på denne dramaqueen.

All reklam är bra reklam
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
Haha kanske en potemkinkulliss eller har Energibolaget Ryssland AB problem med drivmedel.

Som orchchefen min brukade säga, "where there's a whip, there's a will". Moralen förefaller vara usel i flera förband och det är nog en faktor till långsam hastighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Inte helt förstås.

Agenda innebär att man har något att vinna. Du börjar bli tröttsam.
Påstår du att jag får betalt av Putin eller?

Dags att vila lite igen alltså.

Du har tidigare anklagat folk för att skriva å FRA's vägnar här. Är det något sådant du syftar på?

Det tog en god stund för dig att erkänna du önskar livet ur oskyldiga barn.
Mycket obehagligt, men jag tackar dig för det.
Det är attans fint ändå, att du kan lämna detta nick bakom dig när detta är över.
Citera
2022-03-01, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ukrainas ambasadör i USA ber om hjälp genom att påstå att FAOB som är en aerosolbomb har används som ska vara en förbjuden bomb.
Den bomben beräknas vara kraftigare än USAs MOAB, det är världens kraftigaste icke kärnvapenbestyckade bomb och bör motsvara ungefär 44 ton Trotyl (TNT).
Knappast att den används och de klipp jag sett har inte visat något som ens är i närheten av en sådan bomb och de klippen visar ingen aerosolbomb.
Jag ser det som ett sätt att förhandla för att försöka få andra stater att gå in i konflikten.

Jo jag är medveten om vad det är. Denna länk användes som bevismaterial: https://www.youtube.com/watch?v=wV0H3hHNp1U

Kan vi försöka reda ut om videon är fake? Går ju inte att söka via video på Google.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Det var nån som länkade klipp.
Smällen såg väldigt rejäl ut.
På snudd till kärnvapen tycker jag.
Tänk dig att har en kastrull med olja som brinner brinner på spisen och du kastar på vatten och det flammar upp en eld i luften som kan upplevas explosivt, tänk nu att det sker genom ca 7ton speciellt framtaget högexplosiv ämne som fördelas som en aerosol och tänder eld på på "luften" och motsvarar ca 40 ton trotyl (TNT).
Det är vad FAOB är och de klipp jag sett har inte visat någon aerosolbomb.
Kan du kanske länka ett bättre klipp?
Citera
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Ponera istället att Finland får genom demokratiska val en rysslandvänlig regering ochcde låter Ryssland bygga en bad på Åland. Robotar placeras ut och 10 tusen man stationeras. Finland säger att Sverige inte ska vara oroliga och att Gotland är så gott som säkert. Hur känns det?
Det skulle kunna ske även om det känns extremt otroligt.
Ett problem är att Åland är en demilitariserad zon! Kände du till det?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Demilitariserad_zon
Citat:
En demilitariserad zon (DMZ) är ett område där militära styrkor och installationer förbjudits genom nationellt beslut eller internationellt fördrag. Det ska inte gå att använda området som bas för ett militärt angrepp.
https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%85land
Citat:
...is an autonomous and demilitarised region of Finland since 1920 by a decision of the League of Nations.
Det är dock nog ganska troligt att den 'Rysslandsvänliga regeringen' då hade skitit i ingångna avtal och sånt trams.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Finns en ännu bättre jag sett med där man får se en odetonerad 9N210 med osäker på om det var från Kharkiv eller Sumy
Här är en humoristik version av en klusterbombning.
https://www.youtube.com/watch?v=ykpvkm9P0N8&ab_channel=FckPaulAllen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in