Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Min poäng är att man glömmer inte övergrepp o våld i första taget. Stalin må ha varit från georgien, men han satt i samma byggnad og stol som Putin sitter i nu. 1932-33 års ryska konfiskering av det Ukrainska spannmålet resulterade i att närmare 10 miljoner personer dog av svält.
Lettland.
Inte enligt den guide som guidade oss i Riga. Hon var mycket precis med att det var ryssar. Samt att den ryska minoriteten i landet var ett demokratiskt- samt säkerhetsproblem.
Man fruktade att de skulle vara en förevändning för Ryssland att ”hjälpa” sina ”landsmän”.
Konfiskeringen var inte rysk. Den var kommunistisk.
Självklart är stora ryska minoriteter i Baltikum ett problem. De kan användas som du säger som en förevändning för Ryssland att invadera. Alla stora minoriteter i främmande länder är alltid ett problem.
Så vad gör man då?
Jo antingen skickar man alla till Ryssland så slipper man problemet. Detta är dock ganska inhumant och skadligt för ekonomin då de utgör en tredjedel av landet.
Man kan rita om gränserna vilket jag inte tror de baltiska länderna har någon lust med, dvs tappa territorium.
Man kan försöka integrera dessa befolkningar så att de med åren sakta sakta känner sig mer balter än ryssar. Detta är enligt mig den optimala lösningen.
Det din guide glömde berätta för dig var att ryssarna i de baltiska länderna inte ens fått status som baltiska medborgare. De diskrimineras hela tiden. Så balterna har misslyckats med integrationen av ryssarna eftersom de i grund och botten ser ner på dem. Inget lyckat recept.