2022-03-01, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Gemensam historia. Det är inte två olika länder, utan ryssarna ser det som att Ukraina är typ ett ryskt län, som råkar på papper vara ett oberoende land. Det är så ryssarna ser det, rätt eller fel.

Vill man ha krig så skiter man i hur ryssarna ser det.

Vill ryssarna starta ett krig, gör de det. Uppenbarligen. Sluta skylla på alla andra, fjant. Du skrämmer absolut ingen. 😄
Citera
2022-03-01, 00:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
När tror man att de är framme?

Det verkar rulla på rätt sakta, de avverkade ca 1 mil på knappt en timme tidigare, så om de nu har ca 3 mil kvar så bör de vara framme inom knappt 3 timmar.

Kanske tidigare också, för de kommer ju samla sig en bit utanför Kiev, så de är nog framme inom 2-3 timmar max skulle jag tro.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Min poäng är att man glömmer inte övergrepp o våld i första taget. Stalin må ha varit från georgien, men han satt i samma byggnad og stol som Putin sitter i nu. 1932-33 års ryska konfiskering av det Ukrainska spannmålet resulterade i att närmare 10 miljoner personer dog av svält.

Lettland.
Inte enligt den guide som guidade oss i Riga. Hon var mycket precis med att det var ryssar. Samt att den ryska minoriteten i landet var ett demokratiskt- samt säkerhetsproblem.
Man fruktade att de skulle vara en förevändning för Ryssland att ”hjälpa” sina ”landsmän”.

Konfiskeringen var inte rysk. Den var kommunistisk.

Självklart är stora ryska minoriteter i Baltikum ett problem. De kan användas som du säger som en förevändning för Ryssland att invadera. Alla stora minoriteter i främmande länder är alltid ett problem.

Så vad gör man då?

Jo antingen skickar man alla till Ryssland så slipper man problemet. Detta är dock ganska inhumant och skadligt för ekonomin då de utgör en tredjedel av landet.

Man kan rita om gränserna vilket jag inte tror de baltiska länderna har någon lust med, dvs tappa territorium.

Man kan försöka integrera dessa befolkningar så att de med åren sakta sakta känner sig mer balter än ryssar. Detta är enligt mig den optimala lösningen.

Det din guide glömde berätta för dig var att ryssarna i de baltiska länderna inte ens fått status som baltiska medborgare. De diskrimineras hela tiden. Så balterna har misslyckats med integrationen av ryssarna eftersom de i grund och botten ser ner på dem. Inget lyckat recept.
Citera
Medlem
HalvTomt-Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Ja.

Du kan kontakta Ukrainas ambassad i Sverige så kommer du få all hjälp du behöver om det skulle vara aktuellt för dig.
Är detta verkligen korrekt? Förlåt men, känns som svensken på ambassaden hade behövt massa tester, blodprov, betyg från skola, cv, ja du förstår, hela skiten, som skulle ta hur länge som helst att fixa innan man blir nedskickad.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Vi pratar om krig.
Ett land som hotar hela vapen med kärnkraft.
Ryssland har fördömt Sverige och Finland och har sagt att det kommer komma konsekvenser. Om du fortfarande står på Rysslands sida så är det bisarrt.

Vilket land är det som hotar hela vapen med kärnkraft?

🤡
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Angående alla videos som postats så kommer 99% från Ukrainskt håll. Flera har redan visat sig vara fejkade, från andra kris osv.

Det jag fått höra från olika håll är följande. De ryska soldaterna har fått direktiv att undvika civila offer så långt det går, att vissa maximal respekt till de ukrainska tillfångatagna soldaterna. Detta då man inte vill alienera det Ukrainska folket. Därför har man också undvikit att gå in i stora städer då det finns risk för småskaligt dörr till dörr krig med många döda. Detta låter vettigt då man kanske planerar tillsätta en prorysk regim i framtiden. Jag tror nog alla förstår att ryssarna försöker åtminstone genomföra detta krig med silkesvantar på i den mån det är möjligt. Inte för att de är några änglar men för att de som sagt inte vill alienera det ukrainska folket samtidigt som de vet att hela Världens ögon är på dem.

Om Ryssland så önskade har de vapen att jämna Ukraina med marken men det är inte deras mål uppenbarligen.

Det jag hört att de Ukrainska soldaterna fått direktiv om i fall de tillfångatar ryska soldater är att skjuta dem på plats.
Ryssland bombade bostadsområden i Charkiv med klusterbomber idag. Det är inte silkesvantar.

https://news.sky.com/video/ukraine-c...arkiv-12554043
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
har Ann kärnvapen ?
Med såna uttalande så kan man påstå det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Var det inte den kärringen som menade att Sverige skulle "sanktionera" Ryssland.
Hennes förklaring kring vad för materiel Sverige skickar till Ukraina i SVT bevisar också att hon borde vara dagisfröken och inte käfta mot världsledare i Sveriges namn.
Totalt livsfarlig dagisfröken.... vi får de ledare vi väljer......
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är inte SVT... Om du inte bryr dig om att lyssna, är det väl ingen idé att tala med dig?

Kanske hade för bråttom, sorry.
Citera
2022-03-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det verkar rulla på rätt sakta, de avverkade ca 1 mil på knappt en timme tidigare, så om de nu har ca 3 mil kvar så bör de vara framme inom knappt 3 timmar.

Kanske tidigare också, för de kommer ju samla sig en bit utanför Kiev, så de är nog framme inom 2-3 timmar max skulle jag tro.
Sluta lek officer.

Inga källor på dina absurda påståenden.
Citera
Medlem
HalvTomt-Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Vilken sida?
Ukraina såklart!
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Han är georgier, inte ryss. Han förblev georgier till slutet.
Läs Montefiore.

Sitter man i kreml i Moskva som härskare över Ryssland o andra sovjetstater så är man i mina ögon att betraktas som ryss. (Även om det nu passar ryskt narativ att säga att Stalin inte var en ryss).
Likt förbannat så togs maten från de Ukrainska bönderna för ryska städer skulle ha mat. Med följden att närmare 10 miljoner människor dog i Ukraina. Sånt glömmer man ikke.

Hitler satt i Berlin som härskare över Nazityskland o andra erövrade länder, så han är i mina ögon Tysk. (Även om alla Tyskar skulle vilja att allt ont skall skyllas på en Österrikare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in