Citat:
Ursprungligen postat av
falskpost
Jag ser fler alternativ än så. Det gör nog ganska många med mig.
Vad händer om gorillan i ditt alternativ inte sticker hem, utan härjar vidare? Litar du på en 900 kilos gorilla över huvud taget?
Litar och litar. Gorillor är ju relativt förutsägbara, det kan man lita på. Att Ukraina skulle bli invaderat var förutsägbart, Ryssland har ju hotat med att det kommer ske i 14 år nu, och varit väldigt tydliga med varför så ingen kan väl vara förvånad eller oförstående till varför det händer.
Att Ukraina inte är en del av Nato är, ur rysk synvinkel, extremt viktigt då de upplever det som det största hotet mot Rysslands säkerhet sen kalla krigets slut. Troligtvis den viktigaste frågan inom deras politik överhuvudtaget. Det är därför jag tycker det ser mörkt ut för Ukraina, för att frågan om deras medlemsskap bör enligt all logik vara mycket viktigare för Ryssland än för Nato själva. Ukraina måste därför anpassa sig eller ta de oundvikliga konsekvenserna. Tyvärr verkar de ha valt de senare alternativet.
Att Ryssland skulle invadera andra länder, såvida inte hotbilden förändras drastiskt, är inte troligt, inte det minsta viktigt och dessutom knappast en prioriterad kostnad för ett hårt pressat ekonomiskt land. Sverige, Finland är inget hot mot Ryssland, såvida inte våra politiker skulle göra allvar av allt snack om att försöka alliera sig med USA. Men det vore så otroligt korkat att jag tror inte ens våra politiker skulle försöka sig på det. Skulle ju nästan vara som att be om att det som händer i Ukraina ska hända i Sverige. Hoppas våra tangentbordskrigare här har förberett sig om det händer!
Min förhoppning är som sagt att Ukraina till slut ger sig, då detta är ett krig de mer eller mindre inte kan vinna, och antalet döda stannar på 4-siffriga nivåer istället för att nå 6-siffriga (eller mer). Ryssen sticker hem efter något år och så hör vi inget av dom här i Europa igen på ett bra tag framöver. Förmodligen kommer de och USA fokusera mer på hur de ska hantera Asien och Kina framöver, med tanke på deras uppgång militärt och ekonomiskt.