2022-02-28, 22:47
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Finland kommer joina Nato för att ta hjälp med militära medel, de väntar på Rysslands nästa steg bara 👍

EDIT: Komiskt att jag fick höra det tidigare ikväll från en relativt högt uppsatt bekant i Finland och nu direkt kommer nyheten 😆

”På tisdagen ska Finlands politiska partier samlas för att diskutera attacken på Ukraina och Finlands roll i en ny säkerhetsordning.
På mötet ska även Finlands potentiella Nato-medlemskap diskuteras, uppger statsminister Sanna Marin enligt Politico.”

Finland är ännu roligare än Sverige. Det var ett medborgarförslag med tillräckligt många namnunderskrifter och då måste de diskutera.
Citera
2022-02-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Min poäng var att det är troligare att exempelvis USA, Turkiet eller Baltikum blir indragna i något och vi blir tvungna att bistå dom än tvärtom. Annars har du ju rätt i det du skriver generellt.
NATO som ren försvarsallians rimmar dock illa med deras övergrepp i Serbien och Libyen.
https://www.theguardian.com/world/2000/jun/07/balkans1
https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/may/15/global-justice-nato-libya
Nej, vi ska hålla oss långt, långt borta från denna allians.

Vid en större konflikt i Europa så kommer den mest troligen vara mellan Öst och Väst. Dvs viktiga aktörerna kommer att vara Ryssland och Nato. Vi måste även komma ihåg att de flesta EU länder ingår i Nato och därmed kommer Sverige och Finland att dras med i konflikten oavsett vi vill det eller inte.

Sverige och Finlands läge är strategisk viktiga för både för Ryssland och Nato. Vårat läge gör att de som har kontrollen över vårat territorium även kontrollerar Östersjön. Detta är otroligt viktigt speciellt för Ryssland. Kontrollera inte Ryssland Östersjön så är deras flotta baserad där innestängd och även luftrummet är begränsat.

Sverige har i dag värdlandsavtalet med Nato. Dvs regeringen kan bjuda in Nato på övningar i Sverige eller vid en konflikt. Vi samarbetar dessutom med Storbritanniens om Joint Expeditionary Force. Vi har ett försvarsavtal med Frankrike, Baltstaterna, Tyskland, USA och Finland.

Så skulle en konflikt idag bryta ut i Baltstaterna så skulle vi redan nu bli inblandade. Om en konflikt mellan Nato och Ryssland skulle uppstå så är Baltstaterna de som skulle få känna på först.

Sveriges alliansfrihet existerar inte utan den har vi med olika avtal blivit av med. Detta är något som har skett vid ett antal olika riksdagsbeslut. Utan vår alliansfrihet i fred så kan vi knappast räkna med att andra länder kommer att anse att vi är neutrala i ett krig i vårat närområde.

Så att Ryssland redan anser oss vara ett Nato land är inte så konstigt och med tanke på alla våra samarbetsavtal så tycker jag att det är lika bra att ta steget fullt ut och bli medlemmar i Nato.
Citera
2022-02-28, 22:53
Medlem
Mina e-postmeddelanden till ryska och ukraina har stoppats och skickas inte. Inklusive brev och telefonsamtal kommer inte att koppla mig till dem. De stänger alla former av kommunikation mellan dessa två länder och resten av världen.
Citera
2022-02-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Jag ser fler alternativ än så. Det gör nog ganska många med mig.
Vad händer om gorillan i ditt alternativ inte sticker hem, utan härjar vidare? Litar du på en 900 kilos gorilla över huvud taget?

Litar och litar. Gorillor är ju relativt förutsägbara, det kan man lita på. Att Ukraina skulle bli invaderat var förutsägbart, Ryssland har ju hotat med att det kommer ske i 14 år nu, och varit väldigt tydliga med varför så ingen kan väl vara förvånad eller oförstående till varför det händer.
Att Ukraina inte är en del av Nato är, ur rysk synvinkel, extremt viktigt då de upplever det som det största hotet mot Rysslands säkerhet sen kalla krigets slut. Troligtvis den viktigaste frågan inom deras politik överhuvudtaget. Det är därför jag tycker det ser mörkt ut för Ukraina, för att frågan om deras medlemsskap bör enligt all logik vara mycket viktigare för Ryssland än för Nato själva. Ukraina måste därför anpassa sig eller ta de oundvikliga konsekvenserna. Tyvärr verkar de ha valt de senare alternativet.

Att Ryssland skulle invadera andra länder, såvida inte hotbilden förändras drastiskt, är inte troligt, inte det minsta viktigt och dessutom knappast en prioriterad kostnad för ett hårt pressat ekonomiskt land. Sverige, Finland är inget hot mot Ryssland, såvida inte våra politiker skulle göra allvar av allt snack om att försöka alliera sig med USA. Men det vore så otroligt korkat att jag tror inte ens våra politiker skulle försöka sig på det. Skulle ju nästan vara som att be om att det som händer i Ukraina ska hända i Sverige. Hoppas våra tangentbordskrigare här har förberett sig om det händer!

Min förhoppning är som sagt att Ukraina till slut ger sig, då detta är ett krig de mer eller mindre inte kan vinna, och antalet döda stannar på 4-siffriga nivåer istället för att nå 6-siffriga (eller mer). Ryssen sticker hem efter något år och så hör vi inget av dom här i Europa igen på ett bra tag framöver. Förmodligen kommer de och USA fokusera mer på hur de ska hantera Asien och Kina framöver, med tanke på deras uppgång militärt och ekonomiskt.
Citera
2022-02-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Nu är du där och drömmer om män och manlig älskog igen...du vet väl att Putin inte gillar att ryssar går omkring med såna tankar?
'
Nej men var o varannan dag någon man utan pigment i media hur han blev sodomerad av bubbel pappa plastpappa eller vad fan ni har för familjesystem... måste vara för jävligt.

Jag tror du blev diddlad... men frågan är, var mamma med på det?
Citera
2022-02-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Finland är ännu roligare än Sverige. Det var ett medborgarförslag med tillräckligt många namnunderskrifter och då måste de diskutera.

Tillskillnad från Sverige så är det befolkningen som faktiskt bestämmer i landet med hjälp av olika val.

I Sverige är det ett 3% parti som är överhuvud.
Citera
2022-02-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robnaldo
Litar och litar. Gorillor är ju relativt förutsägbara, det kan man lita på. Att Ukraina skulle bli invaderat var förutsägbart, Ryssland har ju hotat med att det kommer ske i 14 år nu, och varit väldigt tydliga med varför så ingen kan väl vara förvånad eller oförstående till varför det händer.
Att Ukraina inte är en del av Nato är, ur rysk synvinkel, extremt viktigt då de upplever det som det största hotet mot Rysslands säkerhet sen kalla krigets slut. Troligtvis den viktigaste frågan inom deras politik överhuvudtaget. Det är därför jag tycker det ser mörkt ut för Ukraina, för att frågan om deras medlemsskap bör enligt all logik vara mycket viktigare för Ryssland än för Nato själva. Ukraina måste därför anpassa sig eller ta de oundvikliga konsekvenserna. Tyvärr verkar de ha valt de senare alternativet.

Att Ryssland skulle invadera andra länder, såvida inte hotbilden förändras drastiskt, är inte troligt, inte det minsta viktigt och dessutom knappast en prioriterad kostnad för ett hårt pressat ekonomiskt land. Sverige, Finland är inget hot mot Ryssland, såvida inte våra politiker skulle göra allvar av allt snack om att försöka alliera sig med USA. Men det vore så otroligt korkat att jag tror inte ens våra politiker skulle försöka sig på det. Skulle ju nästan vara som att be om att det som händer i Ukraina ska hända i Sverige. Hoppas våra tangentbordskrigare här har förberett sig om det händer!

Min förhoppning är som sagt att Ukraina till slut ger sig, då detta är ett krig de mer eller mindre inte kan vinna, och antalet döda stannar på 4-siffriga nivåer istället för att nå 6-siffriga (eller mer). Ryssen sticker hem efter något år och så hör vi inget av dom här i Europa igen på ett bra tag framöver. Förmodligen kommer de och USA fokusera mer på hur de ska hantera Asien och Kina framöver, med tanke på deras uppgång militärt och ekonomiskt.

Du hoppas och har ingen aning. Det tog dig många ord att komma fram till. Rysslands viktigaste politiska fråga är ren paranoia och de har startat ett krig och hotar med kärnvapen pga det. Synd att de inte fokuserat på sina egna, riktiga problem. Då hade vi haft fred i Europa idag.
Citera
2022-02-28, 23:20
Medlem
Polis2010s avatar
Ukraina är inget. Sverige och Finland är allt. För mig. Ingen vill ha ha kärnvapenkrig. Det är slutet. Putin vill inte det. Gå och lägg er.
Citera
2022-02-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Finland har aldrig haft några planer eller intresse att gå med i NATO förrän nu.

Nä men det var det som var grejen. En tyst överenskommelse om att sverige eller finland inte skulle gå med i nato för då skulle dåvarande sovjeunionen gå in i det andra landet. men det kan ha varit en myt men det var något som man hörde väldigt mycket på 80-talet.
Citera
2022-02-28, 23:49
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Nä men det var det som var grejen. En tyst överenskommelse om att sverige eller finland inte skulle gå med i nato för då skulle dåvarande sovjeunionen gå in i det andra landet. men det kan ha varit en myt men det var något som man hörde väldigt mycket på 80-talet.

Finland kommer att gå med i NATO inom 24 timmar.
Citera
2022-02-28, 23:57
Medlem
SÅ jävla förbannat trött på detta skit , fan så man önskade man var en jävla torpare ute på ranchen i bolivia eller nåt annat fattigt land.... de kan dra åt helvete med sina jävla bomber
Citera
2022-02-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Finland kommer att gå med i NATO inom 24 timmar.
Går finnarna med i nato har Sverige typ inget val. Puttler går på finnarna för de trotsa dem och Sverige måste hjälpa till att försvara Skandinavien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in