Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Finns väl 100.000 tals människor i Ukraina som inte är medborgare där och alltså inte är skyldiga att mobilisera.

Väl talat. Så är det förmodligen och i all sin ärlighet hade nog jag varit en av de herrarna som stod vid gränsen om jag hälsat på i Ukraina när det började smälla. Samtidigt kan man ju fråga sig om man kanske hade stannat i det fall att man bodde där permanent. Fast, då hade man förmodligen varit medborgare. Det tar ju många år innan man är beredd att ge sitt liv för ett land men i sinom tid slår det över antar jag.
Citera
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Tror ärligt talat Putin satsade allt på All-in. Han gamblade på att antingen få sitt storryska rike som han planerat för i 20 år eller sluta som total paria.

Precis de jag tror också
Citera
Medlem
Något nytt om ryssarnas tremila-kolonn? Har det hänt något?
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Källa på detta påstående?

Ukrainska militären

ЛІКВІДОВАНО
96 ворожих танків, 20 градів, 8 бензовозів під Лебедином спалили вщент артилерією та точними ударами Байрактарів.
Це була заправочна база росіян.
Також були знищені позиції "градів".
https://t.co/vqPCmOhDOj https://t.co/kIhNUztOTW
Citera
2022-02-28, 22:10
Medlem
Nu går flyglarmet i Kiev
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Nu går larmet igen i Kiev.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Resten av "partisanerna" kommer nog hålla på och prickskjuta ryssar i flera år framåt.

Risken är att de blir ohälsosamt solbrända först. Någonstans måste Putin sätta in det slutliga vapnet, och jag är rädd för att det blir Kiev. Han kommer inte att låta ryssarna bli förnedrade hur länge som helst.

Fast då blir det svårt att ta snacket om försvar på allvar till och med på rysk hemmaplan.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Nu tjuter flyglarmet igen!
https://www.youtube.com/watch?v=iZebYm-nenY&ab_channel=LivestreamEvents
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Fjollträsk kan sitta lugna. Vi i Norrbotten däremot har det knepigt. Boden - Stor militär knutpunkt, Luleå - Kallax, Sveriges längsta landningsbana (ironiskt nog utbyggd för fraktflygplan från Ryssland/Asien under GP:s ledning.....
SV: Luleå airport
Staten (med Göran Persson i spetsen) satsade 90 miljoner av våra skattepengar för att förlänga landningsbanan. Den öppnades med pompa och ståt 1999. 4 år senare hade Kallax Cargo inte lyckats knyta till sig ett enda fraktbolag som ville flyga "reguljärt" via Luleå. Dessutom F21 stationerat vid Kallax. Samt LKAB och all vattenkraft..... Gå Ni på Stureplan så kämpar vi på!

Så har det ju varit hela tiden, under och efter Kalla kriget. Få är de söderut som inte gjort lumpen i Norrland.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det handlar om att Ryssland aldrig kommer att acceptera ett antiryskt Ukraina.
Ryssland kräver åtminstone ett neutralt Ukraina som inte är NATO-medlem. Är det för mycket begärt? Nu blir det kanske inget Ukraina över huvud taget.
Jag sätter mitt liv på att Ukraina kommer segra.
Citera
Avslutad
https://www.youtube.com/watch?v=-w3ESkIpCq8

Intressant video jag hittade på en ukrainsks privatpersons Youtube-kanal. Det är intervjuer med krigsfångar från Ryssland som blir intervjuade av Ukrainska soldater om sitt uppdrag.

De flesta är väldigt unga och verkar förvirrade kring vad deras uppdrag är, om de inte ljuger med mening.

Den har få views och har inte hittat samma video någon annan stans.

OBS: Tryck på CC och slå på engelska undertexter för att förstå vad de säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Precis så är det. Du har helt rätt. Men han måste stoppas nu. Putler kommer inte vika nu och resten av världen kommer inte heller vika sig. Samtliga världsledare har insett att det inte finns någon väg framåt med Putler vid makten i Ryssland, och Putler är psykopat och kommer inte vika sig eftersom han aldrig kan acceptera/leva med att vara besegrad.
Situationen är otroligt farlig – vi har nog aldrig varit så här nära ett kärnvapenkrig tidigare.

Förstår ens det ryska folket hur illa det är?
Ryssland är visserligen en diktatur men var är massdemonstrationerna? Berlin hade över 100.000 människor ute på gatorna häromdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in