2022-02-28, 21:53
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
[quote=Shadowgrey123|79306194]
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick

Hur ensamma står vi egentligen?
Hittade detta på MSB ” Värdlandsstödsavtalet med Nato ger Sverige möjlighet att förbättra förutsättningarna för att vi effektivt ska kunna ge och ta emot militärt stöd från Nato vid kris eller krig.”

Innebär det stöd från Nato rent konkret?

Då vi inte är med i NATO så finns det inga avtal eller löften att hålla kring stöd.
Därmed så är svaret på frågan om vi får NATO-stöd vid en konflikt oklar.

De måste inte ge stöd, men de kan välja att göra det, och i så falll på olika nivåer.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Jag förstår dock inte varför man ser krigsdugliga män stå på Sky news och le över hela ansiktet och tacka för att Polen tar emot dem. Jag antar (?) att det här är män som inte är medborgare i Ryssland och således "slipper" skydda landet?

Det har jag missat. Har bara fått med mig mobilisering för alla mellan 18-60 (var det väl ?).
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hoppas det inte bedöms som off topic. Men opinionssiffror som kan påverkas av kriget är väl inte fel? Jag såg just nu att Joe Bidens popularitetssiffror har sjunkit katastrofalt idag.

Enligt sajten "FiveThirtyEight" är det nu bara 40,7% som är för honom och hela 53,3% är emot honom, i USA. Vad resterande procent hamnar kan jag inte bedöma.

Känner även amerikanska folket att Joe Biden inte gjort tillräckligt för att stoppa Putin eller vad tror ni? Allt har blivit så fucking fel.

Han är garanterat bättre än Trump i detta scenario.

Trump vill att USA skulle dra sig ur NATO
Citera
2022-02-28, 21:54
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovtbrott
Det kommer nog snart.

Gör det är ett lockbete och Ukraina vet om det. Come out, come out...
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Ja i princip. Motståndarkanditater har fängslats eller mördats.

"Förbjudna organisationer, fängslade oppositionella och kontrollerade medier. Ingen tvivlar på att Vladimir Putins parti Enade Ryssland ska få omkring 50 procent av rösterna i parlamentsvalet. Största hotet – att fusket blir för uppenbart."

Källa: svd
Ja det stämmer. Ryssland ligger lågt i demokratindex och Ukraina ligger ganska lågt dem med. Men jag bemötte någon som sa som sa att Ryssland är en diktatur och det stämmer inte rent konstitutionellt, sedan hur de demokratiska förhållanden är kan ju variera.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Problemet är bara att han inte kommer att acceptera att bli stoppad. Han har ingenting att gå tillbaka till: har bränt alla broar till i princip resten av världen, till sitt eget folk och Ryssland kör han bokstavligen ner i diket. Det finns ingenting kvar för honom, bara det här kriget. Och att ta med sig några miljoner oskyldiga in i döden innan man själv stämplar ut… vem fan vet ärligt talat. Han är totalt trängd och det gör honom riktigt jävla otäck.

Hans eget folk och hans egen militär är i princip de enda som man avsätta honom utan ett gigantiskt blodbad.
Precis så är det. Du har helt rätt. Men han måste stoppas nu. Putler kommer inte vika nu och resten av världen kommer inte heller vika sig. Samtliga världsledare har insett att det inte finns någon väg framåt med Putler vid makten i Ryssland, och Putler är psykopat och kommer inte vika sig eftersom han aldrig kan acceptera/leva med att vara besegrad.
Situationen är otroligt farlig – vi har nog aldrig varit så här nära ett kärnvapenkrig tidigare.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Käften. Sverige har varit NEUTRALT i 2 världskrig och är en faktor för Sveriges välstånd. Sedan 1992 års uppdatering så lyder den ”Sveriges militära allians-frihet syftande till att vårt land skall kunna vara neutralt i händelse av krig i vårt närområde består.”

Det vi håller på med nu är något helt annat. Påtryckt av övriga västeuropa som är med i Nato, och såklart USA.
Det har postats flera gånger i tråden att vi deklarerade oss icke-krigförande när Sovjet attackerade Finland. Vi bistod finnarna med vapen inklusive artelleri och frivilliga inklusive ett flygförband. Ett prejudikat således.
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du är ok med att Putin mördar civila i Sveriges omedelbara närhet alltså.

Med saken att göra har det väl, du vet väl vilken tråd du befinner dig i? Putin-apologet.
Och där kom halmgubben. Som sagt, coola ner dina känslor och sluta tro att allt som har med att vilja förstå upprinnelsen till konflikten från båda sidorna skulle handla om att man dyrkar Putins dödande av civila.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Fan det där var mycket intressant! Han har MYCKET bra poänger!

Han glömmer väl bara att nämna att Ukraina inte VILL bli ryss-ockuperat och det är därför som striden sker? Eller har jag missat något..
Citera
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Tack för vettigt svar.

Du fokuserar, än en gång, på Kina och Ryssland vilket inte är så konstigt med den enorma media kampanj emot dessa länder. Jag säger inte att allt är bra där - dom har enorma problem och mänsklig lidande.

Är det något land som tror sig ha större rättigheter än alla länder i världe är det, åter igen, USA. Sorry to break it to you.

Vi har dock ett "Strange relationship" med USA.

Deras kultur är större än vår egen när det gäller det mesta. Svenskar är grymma på engelska för det mesta, vi konsumerar i stor majoritet mest amerikansk film, musik och kultur.

Detta sker i stora delar av världen, förutom Ryssland, Kina etc så det är utan tvekan en stor "amerikanisering" av världen som skett, än med när välden är mer connected och global.

Jag tycker det stora fokuset på Putin är infantilt beteende och bevisar att begåvningen är högst begränsad hos Fb-användare.

Putin är extremt smart och hela köret om att han är galen och makttokig är så bisarrt och något man ser ur en dålig film.

Han är liksom inte Dr. Evil.

För att ens närma sig en diskussion i den här tråden måste man ta med de politiska skeendena de senaste 30 åren men särskilt de 10 senaste och förstå positionen Ryssland är i nu.

De flesta vet om hur USA är i enorma behov av olja och gas men måste importera en hel del.

Man invaderade och tog över länder med överflöd av dessa tillgångar där man bevisligen ljög för att få invaderara och mördade Ghadaffi när han avslöjade dom i FN.

De flesta äger en Atlas bok. Man fick ofta ett par när man var ung.

Slå upp kartan över Europa. NATO skapades 1949. Se över antalet medlemsländer från 1949 - 2022.

Se över vilka år dessa medlemsländer drastiskt ökade.

Se över hur dessa länder ligger strategiskt mot USAs ärkefiende Ryssland.

Se över historiken över det Ryssland påtalat i 20 år om NATO, viljan att diskutera och föra fram sin oro men där man ständigt blivit förminskade och deras oro blivit begravd.

Om den här konflikten inte blir mirakulöst ordnad inom kort är jag orolig för att USA kommer blanda sig in MED NATO i spetsen, precis som man gjorde med WW2 och Vietnam.

Man behöver bara en orsak.

Med WW2 var det Pearl (där det finns enorma mängder loggar och vittnesmål om att de varnades om attack dagar innan men dessa ignorerades).

I Vietnam gav man sig in för att förhindra spridning av kommunismen och av ekonomiska intressen m.m.

Afghanistan var det World Trade Center.

Irak var kärnvapen (bevisat falskt och medvetet fabricerat, fatta om Ryssland gjort samma sak, vilka reaktioner hade vi sett här då?

Libyen för Ghadaffi sa sanningen om USA och deras smutsiga spel, stängde amerikanska militärbaser och vägrade sälja guld och olja för dollar.

I Panama var det Noriega.

The list goes on..

Ryssland har även de en blodig historia men den bleknar totalt i jämförelse med USAs världsomfattande krigföring.

Du har koll på att NATO är en försvarsorganisation? Att de länder som blir angripna får hjälp från övriga länder, men de som angriper andra länder inte får hjälp? Putin har alltså inget att frukta från NATO så länge han inte invaderar de länder som är med I alliansen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Ser en hel del män i krigför ålder som står och tackar Polen för att de fått bli mottagna där och slipper kriga. Det känns väldigt konstigt då jag fått för mig att krigföra män förväntades stanna och skydda landet. Önskar någon kunde förklara det här för mig - är det män som inte är medborgare i Ukraina och således "slipper" den lagen?

Ja, ukrainska friska män 18+,

Det är inte enbart i stridande förband, men i teori kan det vara det.
Citera
2022-02-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Han vill bara freda sina gränser från Nato. Om Nato stannar där de hör hemma kommer Putin vara nöjd och glad.
Branamördare V.Puttin har förlorat och kommer snart få se på andra gränser, om inte den innersta kretsen låtit honom omkomma i en "jaktolycka" innan det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in