Citat:
Ursprungligen postat av
Bossard
Jag menar att Ryssland ska svälja sin oro, samtliga länder har rätt att gå med i NATO även om de angränsar till Ryssland. Om Ryssland genomför fria val, inför en oberoende domstol och inför yttrandefrihet utan utomparlamentariska tryckmedel mot meningsmotståndare så har de alla möjligheter i världen att vara vänner med väst.
Regimen i Moskva representanter bara sig själva och inte det ryska folket. Därför är Putin orolig, eftersom att hans karriär med största sannolikhet endast kommer att sluta i graven.
Du glömmer att det utöver dina argument finns en bakomliggande och förhållandevis enkel etisk fråga, ska ett land få välja våra allierade själva?
Stabilitet är den feges sätt att ursäkta att man inte stod upp emot tyranni. Vi lever inte i en verklig fred och det är illa att skjuta upp en oundviklig konflikt till våra barn.
Jo, jag förstår din synpunkt helt och hållet men du missar liksom kärnan i det hela som stavas USA.
Det är inte direkt så att "länder får välja vilka de får vara allierade med" på det viset.
Det här handlar om en militär allians som är 100% kontrollerad av USA och där relationen mellan de sistnämnda och Ryssland alltid varit kylig och på gränsen till konflikt.
Ser man sen över USAs tack record med invasionen och varför man invaderade och vad man ville åt tycker jag att man har all anledning att vara orolig. Bemöts inte dessa när Ryssland framställer dom späs oron på.
Sen är ett annat faktum att USA ens leder en militär allians i Europa som dessutom skaffat sig 12 länder som gränsar eller ligger nära till Ryssland, som medlemmar mellan 1999-2009, sinnessjuk. Varenda röd lampa lyser.
Sen tror jag USA är väl medvetna om att Ryssland inte vill skapa ett imperium i Europa och måste därför provocera på det här viset. För oavsett hur man ser på hur allt har utvecklat sig så är grunden utan tvekan en diplomatisk och strategisk provokation från USAs sida.