Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 20:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast jag tror inte det. Det enda kärnvapen garanterar är att avskräcka en angripare från att militärt försöka vinna ett fullskaligt krig. Kärnvapen är oanvändbara i alla lägen utom som en sista försäkring.

Ryssarna hade ju haft betydligt större glädje av en bättre konventionell krigsmakt i tex den situation de nu befinner sig i. De spelar ingen roll hur mycket kärnvapen de har när konvoj efter konvoj kör slut på bränsle eller fastnar i utdragna gatustrider. Och om Ryssland skulle bli långvarigt isolerat? Ska de atombomba sig ur isoleringen? Det är nog snarare som så att de kan tvingas avrusta sitt kärnvapeninnehav.

Taktiska kärnvapen är nog tyvärr användbara och sänker tröskeln för ett ”traditionellt” kärnvapenkrig. En farlig kombination.
Citera
2022-02-28, 20:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Förmodligen kommer även landet som både du och jag att ganska snabbt upphöra med.
I det här läget har vi passerat en punkt där man kan ta ett steg tillbaka och låta Putin fortsätta. Skickar han iväg en enda kärnvapenstridsspets mot en enda stad så kommer världens samlade kärnvapenarsenal omedelbart avfyras mot Moskva, St. Petersburg, Kaliningrad, Samara och alla andra stora ryska städer.
Det finns ingen chans att Ryssland hinner avfyra så mycket kärnvapen att de kan få hela världen att upphöra. Det blir Ryssland och den ryska befolkningen som upphör.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Källa? Det är snart kört för Kiev. Putin låter dom civila utrymma staden. Sedan kommer det bli en riktig jävla skitstorm. Den lilla fittañ Zelensky kommer ge upp till slut.

Resten av "partisanerna" kommer nog hålla på och prickskjuta ryssar i flera år framåt.
Citera
Medlem
BetaldAvSoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Klusterbomber är en typ av bomb som splittras till massor av mindre bomber – ungefär som ett fyrverkeri. Man skickar iväg en raket som splittras vid nedslag, men har ingen som helst kontroll över var de olika mindre bomberna tar vägen. Syftet är att orsaka maximal förstörelse. När ryssarna nu skickar in sådana bomber i Ukrainska bostadsområden så dör och lemlästas Ukrainska civila män, kvinnor och barn i enorma mängder.
Plus att det är överhängande risk för att några av minibomberna inte exploderar så att det blir kvar en del små laddningar som måste röjas om man inte vill riskera att de sprängs vid något annat olämpligt tillfälle, t.ex. när ett barn hittar någon spännande grunka i marken.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha hela invasionen påminner om en dålig komedi
Det finns också tjetjener som slåss mot Azov Regimentet i Mariupol i södra delen. Hur det går vet jag inte. Jag försöker hitta mer info men det är svårt.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är inga problem för Nato att inta både Minsk och Moskva, läget har aldrig varit så gyllne som just nu faktiskt, om några dagar blir det än bättre.

Det kan man kalla tredje världskrig, ja, eller Nato vs Ryssland om du önskar.

Allt ligger i händerna på Rysslands högsta ledning tyvärr.
Det enda "positiva" man kan säga om Nato och USA ur militärt hänseende är att de tycks besitta en fantastisk förmåga att slå till fort som fan på väldigt långt avstånd. Det behövs inga stora truppansamlingar på land som tar månader att bygga upp, och som radarn upptäcker. Vi får väl se om det blir några hangarfartyg som girar, eller några lastflygplan som lyfter från baser i typ Tyskland... Håll resten av världen utanför, säger jag bara. I så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
Hur stor är risken att Ryssland skulle angripa Sverige militärt just nu, med tanke på vapenexporten?

Om det skulle hända, vad kan vi vänta oss? Bombningar av Stockholm? Får vi hjälp utifrån om det händer nåt?
Någon enstaka förlupen bomb över Rosenbad kan man väl tänka sig, eller så? Nädå. Skulle Ryssland slå till samtidigt mot 25, 26 länder, inklusive samtliga nordiska...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Sinnessjuk jude som styr så vad kan man förvänta sig.

Putin är ju en galen jävel. Patrioter försvarar sitt land. Finns inga vinnare i detta.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Helt ärligt vad tror du den logiska svaret mot en nato invasion skulle bara av ryssarna? Jag är rätt då säkert med att man atombomber flera av Natos strategiska militära positioner. Du kanske vill dö av ett atombomb krig men jag har en familj jag bryr mig om och tycker att ens 1 % chans till atombomb krig är för mycket och gör mig orolig. Jävla keyboard krigare som inte tänker mer än 1 steg fram.
Ingenting så länge Nato röjer runt inne i Ukraina, Putler skulle inte göra något alls än att retirera.
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Grym analys av Sveriges fd ambassadör i Ryssland. Här tar han upp bakgrunden till kriget och vad Putin vill. Blir bara mer och mer uppenbart att Putin egentligen inte ens vill ta över hela landet men att han behövde göra något för att få ukrainarna att sätta sig ned vid förhandlingsbordet på riktigt och verkställa Minskavtalet. Också uppenbart varför Ryssland inte kommer attackera Sverige eller ett annat EU-land då detta är en konflikt mellan Vitryssland, Ryssland och Ukraina i första hand.

https://samnytt.se/tidigare-ambassadoren-i-ryssland-darfor-kommer-putin-inte-anfalla-sverige/?fbclid=IwAR1nzeXUs5IbgSCaL7UE9y1UDYdkqkWjzpKIybue 4g3IqGRkJXBuZTUOgLA
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
1% risk, han har ju varken kraft eller stridsvilliga Ryssar som vill kriga överhuvudtaget, dessutom så sitter ryssarna i en bilkö.
Allt detta är bara för att Ryssland har en sinnessjuk ledare.

Han har dessutom tappat ansiktet inför hela världen så det är nog snarare 99% chans att han begår självmord eller blir mördad av närstående.
De har ingen vilja att kriga mot sina bröder nej, men dig skulle dom se som en irriterad fluga.
Citera
Medlem
Asb3rger1337s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ux51JTprqq4&ab_channel=CNN bra intervju, önskar att Svenska journalister slutade intervjua andra svenska journalister som om de vore experter. Det är ett allt för vanligt inslag där de inte bara är korrespondenter men också tyckare och andra anställda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Detta är tyvärr det farligaste scenariot.

Det här är Putins krig, inte Rysslands. Det bästa scenariot just nu är att folket i Ryssland och Putins än så länge närmaste män börjar förstå vilken skitsituation de gett sig in i. Det finns inget positivt utfall av detta krig för någon i Ryssland, mer eller mindre hela omvärlden är emot dem eller förstår konsekvenserna (tex Kina).

Acceptansen för Putins beteende kommer falla när de själva drabbas av konsekvenserna, detta är inget övergående utan kommer vara kännbart för alla som just nu supportar honom, men tyvärr även för de andra som oskyldigt blir lidande.

Bra och konstruktivt inlägg, hade varit lättare att följa med om fler i ämnet hade haft den här nivån på inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in