2022-02-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
MN 10:38 - 11:12 gir ikke th alibi for timen 8.56-10.07. Dette var timen gan mente noe var tilstøtt aeh. Spesielt nevnte han 9.30.

Ja det kan se ut som om han har lagt ut bevisst villedning, og da politiet ikke har oppfattet hintene hans, kom han med tilsynelatende logisk slutninger i et forsøk på å dytte politiet inn i villedningene. Men, selv da ser det ikke ut til at politiet har tatt hintene hans. Må ha vært frustrerende og irriterende for han.

Opptakene som viser lys fra kjøretøyer 07:56 og 08:56 tror jeg ikke hører med til villedningene. Dette er nok reelle kjøretøyer. Som kan ha noe med forsvinningen å gjøre. Eller ikke.

Tilfeldigvis var det aktivitet foran Hjelpemiddelsentralen som aktiverte kameraene som fanget opp lysene. Vi vet ingenting om det har vært mer trafikk opp og ned gangveien i løpet av natten.

Det er jo uheldig for TH, at de eneste ukjente kjøretøy som har blitt observert, var i nærområdet til S4 mens TH var hjemme. Det styrker mistankene mot han.

Det er også litt uheldig at den eneste uidentifiserte fotgjengeren i nærheten av S4 var etterlyst så lenge, tre måneder tror jeg det var, uten at noen Hettemann meldte seg. Uheldig var det også, at Hettemanne var snarlik TH selv, slik at mange måtte bli mer mistenksomme mot TH. Men heldigvis melde mannen seg. Og så uheldigvis igjen, ble Hettemannen sjekket ut av saken. Det ville jo ha vært greit for de aller fleste om Hettemannen skulle vise seg å være denne brutale ukjente GM. Men nei, så heldig var vi ikke. Og heldigvis for TH, så er han trygg allikevel, for han har telefonsamtalen med MN som utelukker ham selv som Hettemann.
Citera
2022-02-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där kan vara en skillnad mellan norsk och svensk försvarspraxis. Så som du beskriver det var det också i Sverige fram till början av sextiotalet, då Henning Sjöström och hans dåvarande medarbetare Leif Silbersky började använda media som en alternativarena för processföring. Domstolarna tog förmodligen inga större intryck av detta, men de båda advokaterna uppnådde en kändisstatus som nog skull drog till sig en hel del nya klienter. Hursomhelst är det inte alls ovanligt att också dagens svenska försvarsadvokater uttalar sig i media utan att vara direkt tillfrågade, och jag kan tänka mig åtminstone ett halvdussin svenska välkända försvarare som skulle kunna arbete på det sätt som Holden har gjort i Hagen-saken.
Etiske regler for advokater tilsier varsomhet med å bruke media. Saken skal belyses i retten og ikke gjennom avisene. Trenden er dog at advokater mediainteresserte saker går hånd i hånd med pressen. Advokaten får publisitet og muliget til påvirke ved å snakke klientens sak. Avisene noe å skrive om og folk får tilfredsstilt behovet/ønsket om innsyn. Ikke alltid slik publisering er i klientens og pårørendes interesse. Det hjalp ikke Jenssen og Bertheussen i alle fall
Citera
2022-02-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg ville nok satt mye på at «dandereren» eller «kunstneren» var TH selv i forhold til stillebenet fra kunstens verden. Og at han har stått for mye av regisseringen av en dreiebok/skrevet et manus i forbindelse med dette planlagte drapet.

Om han da forsnakker seg når han beskriver det på denne måten, om det er bevisst, om det skyldes stolthet over kunstverket eller om regissøren i han aldri tar ei pause vet ikke jeg. Men det er klart man gjør seg noen tanker rundt det hele.

Lurer på om TH hadde noe maleri med motiver i stilleben da AEH forsvant.
Da hadde kanskje TH fått ideen derfra.
Senast redigerad av Braskamin58 2022-02-28 kl. 13:54.
Citera
2022-02-28, 16:12
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er jo uheldig for TH, at de eneste ukjente kjøretøy som har blitt observert, var i nærområdet til S4 mens TH var hjemme. Det styrker mistankene mot han.
Siden det er nøyaktig 1 time mellom 07.56 bil og 08.56 bil som rygger virker det sannsynlig at bilen først kjørte mot S4, snudde og kjørte tilbake ned gangveien for deretter å vente nøyaktig 1 time, for så å rygge tilbake mot S4. En god mulighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Hvordan skulle de ha fått bilen inn i garasjen?
Skribenten Minnimus har flere ganger påpekt at en GM kunne ha kjørt inn i garasjen. Les blant annet innlegg nr 1294. På en video fra NRK-artikkel "på innsiden av Hagens hus" kan man tydelig se hjulspor som tyder på at han pleier å rygge inn i garasje på venstre side. I artikkel om tømming av garasje ved åstedsundersøkelse, hentes ting og tang fra høyre siden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg ville nok satt mye på at «dandereren» eller «kunstneren» var TH selv i forhold til stillebenet fra kunstens verden. Og at han har stått for mye av regisseringen av en dreiebok/skrevet et manus i forbindelse med dette planlagte drapet.
Hvis TH var "kunstneren", kan navnet på bilen hans beskrive hvilken kunstner han var inspirert av? Fordi hvis man forsøker å legge et puslespill med brikkene i media i en TH skyldig hypotese så blir det fort en "Picasso"..
(LH02 har snart en stor kunstsamling)

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er også litt uheldig at den eneste uidentifiserte fotgjengeren i nærheten av S4 var etterlyst så lenge, tre måneder tror jeg det var, uten at noen Hettemann meldte seg. Uheldig var det også, at Hettemanne var snarlik TH selv.
Kom vel frem at Hettemannen var en lav person. Minnimus anslo høyden til ca 170. På 17 mai bilde av AEH med det norske flagget ser det ikke ut som det er "Tommeliten" som står ved siden av. Men tenker du Hettemannen var TH som gikk tilbake for å sette robotstøvsugeren på plass?
Citera
2022-02-28, 16:42
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Siden det er nøyaktig 1 time mellom 07.56 bil og 08.56 bil som rygger virker det sannsynlig at bilen først kjørte mot S4, snudde og kjørte tilbake ned gangveien for deretter å vente nøyaktig 1 time, for så å rygge tilbake mot S4. En god mulighet.

Hvis det var noen som kjørte/rygget en bil opp og ned gangveien 07:56, er det
ganske merkelig at ingen la merke til den.
Citera
2022-02-28, 16:49
Medlem
Citat:
Hvordan skulle de ha fått bilen inn i garasjen?

Citat:
Skribenten Minnimus har flere ganger påpekt at en GM kunne ha kjørt inn i garasjen. Les blant annet innlegg nr 1294. På en video fra NRK-artikkel "på innsiden av Hagens hus" kan man tydelig se hjulspor som tyder på at han pleier å rygge inn i garasje på venstre side. I artikkel om tømming av garasje ved åstedsundersøkelse, hentes ting og tang fra høyre siden.

Her bommer du og bør sjekke litt nøyere.

Som jeg allerede har påpekt i et tidligere innlegg så var garasjen full av utstyr og ting på forsvinningstidspunktet.
Mitt "spørsmål" var rettet til Lorentsen som ikke hensyntok dette faktum i sitt resonnement. Jeg kjenner mao til svaret.

Men det ser ikke ut til at du har fått det med deg at garasjen var full, men viser til noe annet som ble skrevet i 2019.
Citera
2022-02-28, 17:17
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Her bommer du og bør sjekke litt nøyere.

Som jeg allerede har påpekt i et tidligere innlegg så var garasjen full av utstyr og ting på forsvinningstidspunktet.
Mitt "spørsmål" var rettet til Lorentsen som ikke hensyntok dette faktum i sitt resonnement. Jeg kjenner mao til svaret.

Men det ser ikke ut til at du har fått det med deg at garasjen var full, men viser til noe annet som ble skrevet i 2019.
Hvis garasjen var full på forsvinningstidspunktet har du kanskje link til det? Står ikke noe i media om det.

Hvis den i så fall var full, tenker jeg GM viste at naboer var bortreist
Citera
2022-02-28, 17:20
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Hvis garasjen var full på forsvinningstidspunktet har du kanskje link til det? Står ikke noe i media om det.

Hvis den i så fall var full, tenker jeg GM viste at naboer var bortreist

Fra boka:
“Så vinker han farvel til kona. Fremdeles sitter hun i godstolen med nettbrettet sitt.
Det er siste gang han ser henne.
Noen minutter over ni setter han seg i bilen. Den står som vanlig på gårdsplassen, for garasjen er full av utstyr.”
Citera
2022-02-28, 17:27
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hvis det var noen som kjørte/rygget en bil opp og ned gangveien 07:56, er det
ganske merkelig at ingen la merke til den.
Tenker det antageligvis var den minst risikable veien å ta. Noen måtte vel uansett ha hente AEH på et vis.
Tenker GM heller ikke viste om kamera som fanget opp bilen. Hvis GM i bil ble observert/gjenkjennt kunne nok operasjonen blitt avbrutt.
Citera
2022-02-28, 17:34
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Fra boka:
“Så vinker han farvel til kona. Fremdeles sitter hun i godstolen med nettbrettet sitt.
Det er siste gang han ser henne.
Noen minutter over ni setter han seg i bilen. Den står som vanlig på gårdsplassen, for garasjen er full av utstyr.”
Takk. Da kan det nok spille en rolle at naboer var bortreist. Det var i tillegg noen som viste at gangveien var åpnet.
GM måtte ha hatt full kontroll på situasjonen rundt S4 for å ankomme og dra derfra usett.
Citera
2022-02-28, 18:02
Medlem
Citat:
GM måtte ha hatt full kontroll på situasjonen rundt S4 for å ankomme og dra derfra usett.

Hvordan kunne GM ha full kontroll på tilfeldig forbipasserende og biler rundt S4 den dagen og dra usett?
Hadde de oversikt over hva tilfeldig forbipasserende gjorde også og når de brukte veien fra klokken 8 til 10:30?
Citera
2022-02-28, 18:18
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Hvordan kunne GM ha full kontroll på tilfeldig forbipasserende og biler rundt S4 den dagen og dra usett?
Hadde de oversikt over hva tilfeldig forbipasserende gjorde også og når de brukte veien fra klokken 8 til 10:30?

Vi vet at AEH forsvant fra S4, ergo noen måtte ha hatt en god plan for å få henne med seg usett. Dette gjelder uansett om hun ble drept eller ikke.

Hvis hun ble drept, kunne vel ikke et lik ha blitt fraktet så langt, ergo bil måtte ha vært i nærheten.

Kunne f.eks GM ha benyttet en bil som ikke vakte oppsikt? / håndverkerbil / varebil eller lignende?

Hva tror dere?
Senast redigerad av Legokatt 2022-02-28 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in