Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Tror ni Putin flyr till Thailand eller något efter detta fiasko är över?
Brasilien stödjer putin också..
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Finns det någon expert här som vet vad den förbannade kolonnen gör för nytta. Den borde varit framme i natt.

Jag tycker inte någonting stämmer i detta krig.
Finns inte en chans att en kolonn med 500 fordon kastas in i strid omgående. Då gör man som taktisk ansvarig en enorm jävla miss.

Sedan undrar jag hur mycket av denna kolonnen som är stridande förband och vilka som är underhållstrupper. Att hålla soldater och stridsvagnar i stridbart skick kräver ett enormt underhåll.

Siffror från andra världskriget visar att för att hålla 10% av trupperna i stridbart skick så krävs det 90% underhåll. Det innebär att 9/10 av fordonen är underhållstrupp.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Jahapp, måndag igen.

Är nazismen krossad för alltid idag då?
Citera
2022-02-28, 09:58
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag trodde att ryska styrkor kontrollerade gränsen mot Polen eftersom de har smällt både i Lviv och Drohobytj.

Det är en sak. Det kan smälla överallt i Ukraina just nu utan att området hunnit med att bli ockuperat av Ryssland än.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-02-28 kl. 10:06.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Om han hade anfallit hårdare så garanterat vart ännu mer hatad

Som jag sa tidigare i tråden så har jag en bekant i Ukraina, hennes son slåss mot Ryssen..de är as arga på Ryssland men också på NATO

Jag vet att det är svårt för många svenskar att tro att inte slaver kan analysera men de kan
De förstår att Putin inte gick in bara för att om du tror det så fruktar jag ditt omdöme..

krig + politik = verkligheten

försök kolla från rysk synpunkt och se om du gillar det

Ukrainarna ser sina unga män i armën dödas när de försvarar sitt land och sitt folk. De ser sina barn bli traumatiserade av krevader och utegångsförbud. De ser sina byggnader och infrastruktur förstöras av ryssarna.

Men tja Ryssarna kunde kanske varit ännu värre. Det kommer säkert vara till stor tröst för ukrainarna. De älskar ju ändå Putin. Innerst inne.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag trodde att ryska styrkor kontrollerade gränsen mot Polen eftersom de har smällt både i Lviv och Drohobytj. Båda städerna ligger inte alls långt ifrån Polen. Frågan är när de första leveranserna inkommer till Ukraina.

Nej det har inte smällt i Lviv. Hittills verkar Ryssland koncentrerat sig på nord, öst och syd. Det ingick nog inte i planen att ta östra delen.
Citera
2022-02-28, 09:59
Medlem
Jag tror att det slutar med att putin råkar avlida av hjärtatack. Kina och europa kommer överens om att stycka upp ryssland i mindre länder som inte utgör något hot. Ryssland förlorar alla kärnvapen. Eu får betala för att bygga upp dom rysska rikena från grunden.
Citera
Medlem
Rätt komiskt att EU har sanktioner mot Polen.
Polen som gör den största insatsen just nu av alla EU länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Inte acceptabelt om Belarus sänder in trupper. Att gå över gränsen är ett angrepp. Ukraina måste angripa inkräktarna.

Belarus måste utsättas för mycket hårda sanktioner om man går in.
Polen eller Litauen borde vara de två länder, som ska ha störst rätt till Kaliningrad ifall Putin skulle stupa.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
I vanliga fall så är det säkert så att det är kostsamt. Men i dom fall att gripa stora knarkligor och terrorister så betalar man säkert. Och om en stolle hotar med kärnvapen, så är det viktigt att kontrollera alla farliga klientel. Better safe then sorry.

Jo, det blir ju alltid en ekonomisk avvägning.
Citera
Medlem
Har kolonnen gått upp i rök eller? Soppatorsk igen? Har de tagit en vodkapaus måntro?

Verkar inte vara särskilt många ryssar som är särskilt sugna på att kriga eller döda sina bröder i Ukraina... helt meningslöst krig.
Citera
2022-02-28, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ukraina fått en leverans nu på av lite smått och gott.

https://mobile.twitter.com/ArmedForcesUkr/status/1498202742812299265

Hur står sig vitryska IL-76 mot stinger? Motmedel? Räcker en träff på så stora flygplan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in