Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:49
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Tror ni Putin flyr till Thailand eller något efter detta fiasko är över?

Hans enda chans är nog att följa Anatoly Cherdenkos exempel.

https://youtu.be/g1Sq1Nr58hM
Citera
2022-02-28, 09:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vitryssland är mer en rysk region än ett eget land så detta är inte alls konstigt. Vitryssland har inget självbestämmande i detta utan lyder helt under Kreml.

Vitryssland är en del av Putins idé om ett Storryssland och styrs rakt av från Kreml.

Hade Ukraina getts rakt av till Putin, hade det sett exakt likadant ut där, och allting hade smält samman till en sörjig korrupt stridslysten diktatur.
Citera
2022-02-28, 09:50
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det borde ju vara ett givet mål att angripa en 5 km lång, halvt om halvt stillastående konvoj i en krigssituation. Verkar heller inte vare så smart av ryssarna att sända iväg en sådan om de inte har totalt luftherravälde och kontroll på territoriet runt omkring konvojen.
Ja, eller hur.

Jag vet inte om denna är från den konvojen. Tråden är 14h gammal. Är snö men det räcker ju inte som bekräftelse r tyvärr.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t2u8u0/russian_buk_aa_systems_destroyed_by_turkish_made/

Ryssland har som du säger inte kontroll över luften. De kommer inte få det heller.
Vid du här laget spekularerar jag att västra luften är säkrad vilket är ytterligare en spik i kistan på den här invasionen.

Mvh
Citera
2022-02-28, 09:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
UK säger ju att de skall hjälpa till att transportera även inne i Ukraina. Jag har extremt svårt att se Ryssen bomba sönder Engelska transporter oavsett vad de innehåller, då tar det hus i helvete för Putin, hur galen han än må vara.

Har Storbritannien sagt detta? Finns det länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Alltså heliga jävlar det ser fan inte bra ut för Ryssland. Det finns ju inte en snöbolls-chans i hela helvete att detta krig är värt för fem öre att fortsätta men samtidigt är man för långt inne nästan

Kul att vara isolerade från hela världen? Undra hur det känns att vara rysk nu, inte kul

Lille Puttes vansinnesprojekt gick inte som han trodde. Han trodde ukrainarna skulle vika sig dag ett när han rullade in ett par uråldriga stridsvagnar. Nu har han förstört hela sitt lands ekonomi och folket lär vara rasande, även om de skulle lyckas ta över Ukraina så kommer det ta låååång tid att repa sig från detta.

Dock kommer lille Putte "skydda" sin stolthet och inte ge upp. Det är nog det enda han tänker på just nu.

Vi får se vad lille Putte ska ta sig till nu när han gjort hela västvärlden till sin direkta fiende och ekonomin kraschar totalt.
Citera
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nej, varför misstänker du det när sådan fakta är enkel att tillgå? Ryssland är långt ifrån Polens gränser.

Jag trodde att ryska styrkor kontrollerade gränsen mot Polen eftersom de har smällt både i Lviv och Drohobytj. Båda städerna ligger inte alls långt ifrån Polen. Frågan är när de första leveranserna inkommer till Ukraina.
Citera
2022-02-28, 09:52
Medlem
Om han hade anfallit hårdare så garanterat vart ännu mer hatad

Som jag sa tidigare i tråden så har jag en bekant i Ukraina, hennes son slåss mot Ryssen..de är as arga på Ryssland men också på NATO

Jag vet att det är svårt för många svenskar att tro att inte slaver kan analysera men de kan
De förstår att Putin inte gick in bara för att om du tror det så fruktar jag ditt omdöme..

krig + politik = verkligheten

försök kolla från rysk synpunkt och se om du gillar det

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror du Putin försöker bli populär i Ukraina? Går det i så fall bra?
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Ukraina fått en leverans nu på av lite smått och gott.

https://mobile.twitter.com/ArmedForcesUkr/status/1498202742812299265
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Åh fan. Fast samtidigt kan inte britterna förvänta sig att fler länder är beredda att gå in med egna trupper även om de blir attackerade. De blir ju till legitima måltavlor i Putins ögon om de ger sig in i Ukraina med vapen och krigsmateriel.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka om detta, det riskerar ju att konflikten breddas ordentligt även om det "bara" är Storbritannien som blir en aktivt stridande part.

Enig i detta. Då är faktiskt NATO trupp i ukraina och kan räknas som en stridande part. En farlig eskalering som man borde hålla sig väck ifrån.

Annars kör samtalen igång strax :

28. februar 2022 kl. 09:14 Forhandlingar byrjar klokka 10: Ukraina ynskjer våpenkvile The Guardian melder at forhandlingane mellom Russland og Ukraina på grensa til Kviterussland byrjar klokka 10 norsk tid. Det hevdar den russiske meglaren Vladimir Medinsky.
Ukraina og president Volodymyr Zelenskyj gjekk søndag med på å samtala med Russland, men sa også at han ikkje hadde forventningar til samtalen.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927
Citera
2022-02-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Ryssen har ingen som helst kontroll i västra delen, hela gränsen mot EU är fri. Där är det fritt fram för Ukraina att ta emot vapen, träna trupper och på alla sätt bygga upp sin förmåga.

Det kommer att forslas in grejer från EU så länge kriget pågår. Ukraina är ett j-a såll. Han har inte en chans att hålla alla gränser.

Polens generösa flyktingpolitik är också intressant - man investerar envetet i relationen med Ukraina och får undan civila från krigszonen. Vid sidan av den humanitära och politiska vinsten, kan man också ge plats åt framtida militär. Gränsen vid Polen kan bli viktig av flera skäl.

Skulle ryssland lyckas med att kontrollera Ukraina, är det definitivt stopp vid polska gränsen.
Hettar det till där, vill man inte ha 100 000 civila mitt i smeten.

Bara mina amatör-morgon-funderingar...
Citera
2022-02-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vill inte vara en besserwisser

Nu får du F i från den ryska skolan - Lev Tolstoj skrev "Krig och Fred". Han, om han levde hade tagit Putin i örat - Han var pacifist. Den bör läsas på Ryska och Franska. Själv har jag bara läst den på svenska.

Om man är svensk så ska man hoppas på ett svagare Ryssland. Det ligger i det svenska intresset. Om vi nu ska tala realpolitik. Moraliskt är det vidrigt att angripa ett annat land, som inte hotar dit eget land. Så ja USA har betet sig illa tidigare. Men nu pratar vi Rysslands aggression och våldtäkt på Ukraina.

Ett ännu svagare Ryssland kommer bara leda till ännu mer kärnvapenskramlande.

Det vi behöver är ett anti-kinesiskt Ryssland.
Citera
2022-02-28, 09:54
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Ungern vet jag inte då Orban ändå tycks suga av Putin en del fortfarande under bordet men det lär väl ändå vara Ukrainas gräns mot Polen, Slovakien och Rumänien som Ryssland och Belarus har sämst pli på då det är den enda hållet Ryssland inte kunnat invadera Ukraina ifrån. Hur tänkte du nu? Ryssarna har inte ens lyckats sluka Kharkiv i öst än. Hur ska de då magiskt kunnat ha teleporterat sig till typ Lviv?

Jag trodde att ryska styrkor kontrollerade gränsen mot Polen eftersom de har smällt både i Lviv och Drohobytj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in