Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Jag tror även att man får en något skev bild av den ryska krigsmakten när man kollar på listan över "världens starkaste krigsmakter" eftersom alla resurser inte kan användas i realiteten. För givetvis är det så att ryssarna i teorin KAN jämna hela Ukraina med marken, de har ju både kärnvapen och andra kraftiga bomber/artilleri/raketer och detta tas med i beräkningen när man jämför militära muskler. Men i realiteten kan de såklart inte utnyttja allt detta.

Bra analys. Ryssarna måste spara det bästa dom har ifall ett enat Eu får för sig att anfalla. Så ryssarna är lite låsta.
Dom kan inte blåtta vad dom har.
Citera
2022-02-28, 09:26
Medlem
Kina verkar gynnas av att det går dåligt för Ryssland, tänkvärt.
Citera
Medlem
Finns det någon expert här som vet vad den förbannade kolonnen gör för nytta. Den borde varit framme i natt.

Jag tycker inte någonting stämmer i detta krig.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Kiev verkar ha hållit undan inkräktarna inatt/imorse igen.
Heja Ukraina! Heja er kamp för frihet!

Har Rysslands halvmillånga norrifrån konvoj blivit bombarderad inatt?

Klockan tickar för despoten. Tick tack..

Mvh
Det borde ju vara ett givet mål att angripa en 5 km lång, halvt om halvt stillastående konvoj i en krigssituation. Verkar heller inte vare så smart av ryssarna att sända iväg en sådan om de inte har totalt luftherravälde och kontroll på territoriet runt omkring konvojen.
Citera
2022-02-28, 09:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Kan ngn här sprida lite ljus här

Många pratar om att nu j*vlar kommer sanktioner som kommer få Ryssland på knä, jag är inte övertygad. Jo folket kanske får lida, men Putin kommer nog ha råd att åka sin mega yacht under sommaren med Mededev som också har en megayacht...

Syrien är ruiner men ändå verkar dessa stollar på ngt sätt ha vapen som aldrig tar slut
Om det Ryssland/Iran som stödjer de ekonomisk så kan det inte vara sådär jättebra ändå , då både har sanktioner

Sanktionerna kanske är jobbiga men det påverkar inte kriget i Ukraina här och nu. Det tar nog några veckor eller månader innan ryssarna får nog av sanktioner. För Ukrainakriget tror jag förlustsiffrorna är viktigast, får ryssarna veta hur många som dör kommer de bli väldigt upprörda.
Citera
2022-02-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad är vansinne med de ryska kraven?
Är det fel att begära av ett grannland att de skall sluta kriga mot sin egen befolkning?
Är det fel att begära att andra länder skall respektera ens territorium?

Nej, det fanns ju ett budapest föredrag som alla var överrens om och efterlvde, tills Putin bröt det 2014.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Lite osäker, detta krig är ju kopplat till Putins dröm om att återskapa hur stort och betydelsefullt Sovjet var på sin tid. Kina var alltid den introverte nertryckta fattiga lantisen på den tiden, ända fram till det ekonomiska undret som inleddes för bara 25 år sedan när de blixtsnabbt och synbarligen enkelt gick förbi Ryssland som totalt står och stampar på samma ekonomiska fläck ända sedan Putin blev deras misslyckade president..

Jag tänkte på den gyllene horden. Ryssland stod ju under mongolernas styre i många hundra år.

Och det är inte Maos fattiga Kina längre som du säger.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Jag tycker det känns mer som att dom nu trycker in svamparna som ska suga upp lite skott och göra så mycket skada dom bara kan med all föråldrad utrustning dom har, i gräns städerna.
Sedan när ukraina blir tröttare och tröttare så kommer mer avancerad personal med bättre utrustning för att ta större städer.

Styrkor blir väl mer och mer avancerad vid städerna så troligt är väl att ryssland skickar mer avancerad personal när det är dags att "gå in" i större städer.

Om det skulle vara krig i ryssland så lär det vara svårare att ta moskva och saint Petersburg och lättare att ta mindre städer eftersom att eliten är nog extra koncentrerad vid viktiga platser och större städer när det är full invasion.
Borde vara exakt samma i Ukraina.

Men vem vet.

Jo det är också en möjlighet. Det bara känns så meningslöst grymt att skicka unga gröngölingar till slakt på detta vis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Finns det någon expert här som vet vad den förbannade kolonnen gör för nytta. Den borde varit framme i natt.

Jag tycker inte någonting stämmer i detta krig.

Soppatorsk.
Citera
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Putin = ond & galen.

Japp och jag har större delen av världen bakom mig i den ståndpunkten. Inse - du är i minoritet.
Senast redigerad av Humbug 2022-02-28 kl. 09:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det borde ju vara ett givet mål att angripa en 5 km lång, halvt om halvt stillastående konvoj i en krigssituation. Verkar heller inte vare så smart av ryssarna att sända iväg en sådan om de inte har totalt luftherravälde och kontroll på territoriet runt omkring konvojen.

Det är ju exakt det vi ser bilder på dagligen - Konvojer som är attackerade.
Ukrainarna är smarta och riktar in sig på logistiken med, samt enstaka tunga pansarfordon.
Ryssarna får inte fram bränsle och förnödenheter, de skall ju åka LÅNGT med pansar som drar 35 liter diesel per mil i marchfart (ungefär 3.5L per KM)
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Kina verkar gynnas av att det går dåligt för Ryssland, tänkvärt.

Kina styr redan Ryssland. Putin har sålt typ halva Siberien till Kinesiska företag och skit. När Putin faller tar Kina över ännu mer.

Putin har enablat Kina ännu mer med detta kontraproduktiva idiotkrig i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in